AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
793

Försäkring när jag ska sälja bilen?

Sa
67
Sandyman
BMW 525i -91
Hur funkar det med försäkring och så när jag ska sälja bilen? Han som köper den försäkrar han bilen samma dag som han köper den i hans försäkringsbolag? Om det finns en försäkringsskuld på bilen som man har till försäkringsbolaget, hur blir det då?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är ju lämpligt att försäkringen görs i samband med ägarbytet, men vid en försäljning så brukar säljarens försäkring gälla i ca 5 dagar från ägarbytesdagen bara för att bilen inte ska vara oförsäkrad innan den hunnit reggas på nya ägare och försäkringsbolag.Försäkrigen har ju en sista förfallodag, där den upphör att gälla om man inte betalar premien efter ordning.

///MVH Hasso
Länk

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Det bästa är att köparen tecknar en försäkring som börjar gälla samma dag som han tar över bilen. Ett tråkigt scenario är ju annars om köparen råkar ut för något de första dagarna han har bilen och vill att säljaren skall betala eventuell självrisk eftersom han står som försäkringstagare. Låt alltså köparen teckna en försäkring samma dag, allt för att eliminera eventuella tvister.

roadZter
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Danne,

OM det skulle hända något första dagarna och köparen inte hunnit försäkra och han i det fallet ber säljaren om hjälp på sin försäkring. Då kan han väl aldrig kräva att denne ska betala självrisken? Jag menar, om jag säljer min bil idag och köparen smäller imorgon så kan väl han aldrig komma att kräva självrisken (eller ens att ärendet ska gå via mig överhuvudtaget) eller ?

Ställer frågan eftersom jag är på G att sälja min bil, bra att veta såna här saker.

Sandyman,
om du har en försäkringsskuld så händer ju inget annat än att bilen blir oförsäkrad. Vilket iof är synd..

Länk
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Men grabbar!

När man säljer bilen så bör säljaren skicka in ägarbytet till VV, dom lägger in det i CBR, försäkringsbolaget får i sin tur ett meddelande att fordonet har bytt ägare. Då annulleras försäkringen från datumet som ägarbytet gjordes. Köparen bör teckna en ny försäkring från samma datum för att undvika avgift från tff.

//Jim försäkringshandläggare
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

TFF = ?

OM köparen smäller utan att ha ringt samma dag (om köpet gjorts på en helg eller så), är det någon annan typ av ärende då? Förklara gärna för mig då jag inte har en aning om det. :)
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Men varför är det så svårt att bara ringa det aktuella försäkringsbolaget och teckna en försäkring som skall gälla fr o m samma dag som man tar över en bil? Då slipper man ALLA eventuella risker med avgifter och tvister etc.

roadZter
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan man ringa en lördag och söndag?

Länk
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Du kan oftas ringa på helgen, givetvis måste det bolag man vill ha vara öppet... :)

Det går att bakdatera, om du tex köper bilen på en söndag och ringer in på måndagen kan handläggaren vara snäll och skriva söndagens datum
Shady
anders: tff = trafikförsäkrings föreningen

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Man kan dels enligt gällande praxis och enligt de flesta bolagens
försäkringsbestämmelser inte köra på "annans" försäkring.

Bolagen brukar föreskriva att försäkringen (vad gäller kasko och vagnskada) endast gäller för försäkringstagarens egna ekonomiska intresse. Det innebär att försäkringen inte omfattar
en ny ägare. Så om du köper bilen och smäller på vägen hem
så kan man alltså inte använda säljarens försäkring.

Så för att undvika problem med FB så är det bästa att ringa in
försäkringen på direkten!! Kan finnas utrymme att eventuellt
använda säljarens försäkring om man skriver in i köpeavtalet
att säljaren ansvarar för försäkringen till viss dag och att köpet
skall gå tillbaka om FB vid skada vägrar ersätta skadan men
det säkra och bästa är som sagt att ringa in själv direkt.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
P.S Som köpare har du inget med säljarens eventuella försäkringsskuld att göra. För att undvika att åka på avgift från TFF bör man dock se till att ha tecknat trafikförsäkring senast den dag som ägarbytet kommer att registreras hos Bilreg.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tack Alexandar,

Klartext... :)

Länk
Franke
Mitt bolag (länsförsäkringar) har olika ombud som man kan ringa efter stängningsdags. Står i telefonkatalogen.
Då kan man försäkra bilen även om huvudkontoret har stängt.

Mvh Danne
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det verkar ju inte så dumt.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.