|
|
|
|---|---|
| Jag måste byta silentblocken (bakvagnsbussningarna) på min 525i -90. Jag har kollat i mektipset här på BMWPower och lite andra tips, men till min stora förvåning så finns inte Silentblock-byte med i Bentleys Manual! Jag har lite funderingar om man verkligen kan göra arbetet själv, behövs några specialverktyg eller räcker det med "det vanliga"? Vad kostar ett byte på verkstad? Samt vad kostar silentblocken att köpa? | |
|
Bytet är inte så jättesvårt som många vill påstå, men tycker man inte om att mecka och är van vid att mecka kan man lika gärna lämna in det till en verkstad. Silentblocken brukar kosta några hundringar styck, och en bra verkstad tar ca 1500:- för material och arbete. Mitt eget tips om du väljer att byta själv är att värma lite på balken runt det gamla blocket med gaslåga, det brukar jag göra. Ofta trillar det ur balken av sig själv när det blir varmt, ibland får man ta tag i det med t.ex. en polygriptång och dra ur det. I vilket fall som helst blir det mycket enklare än att "misshandla" ur det som de flesta gör. Att värma balken hjälper även när det nya blocket ska i sen, lite smörja på så kan man oftast bara trycka det på plats med en domkraft... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Tackar! Ska prova att värma upp med gas. Har ju tillgång till det som tur är :-) Men, hur sitter själva silentblocket fast? Behöver man skruva loss något innuti bilen i baksätet också eller sitter silentblocken bara fast undertill? | |
|
Det sitter en genomgående skruv uppifrån med mutter undertill. Tar du loss muttern och fästplattan kan du dra blocket rakt nedåt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| jag brukar använda samma teknik som Jesperado med samma goda resultat. Fast var försiktig om du värmer balken när du monterar det nya silentblocket, så att inte gummit smälter.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.