|
|
|
|---|---|
Herrmann |
God morgon BMW vänner ! Jag har nyligen köpt en importerad 318is 4-sedan -94.Detta är min första BMW. Tyvärr fanns det ingen manual med så jag skulle vara tacksam för info om tekniska data rörande motor bromsar, chassi mm. Jag tycker mig kunna se att min bil är lägre än motsvarande BMW i grannskapet. Är detta original eller kan den vara sänkt ? Vidare har den skivbromsar fram men någonting annat bak, kan det vara trumbromsar ? Kan motorn vara 143 hp och 16 ventiler ? Den går fantastiskt bra och det enda jag ångrar är att jag inte gick över till BMW mycket tidigare. Tacksam för alla svar. J |
Herrmann |
PS ! Jag glömde nämna att den inte har några kromlister utan är svartlackerad runt om. Den är utrustad med dimljus, airbags, liten dator, manuell taklucka, elstyrda backspeglar, centrallås. Vidare har den Borbet fälgar, 16" fram och 17" bak, det är väl inte standard ? DS. J |
borgmastaren |
Hej! Jag har en 318iS -92. E36, M42 motor. Borde vara likadana. Det enda jag reagerade på var att den var 4-d, jag har hört om dom på iS-modellen men det är VÄLDIGT ovanligt. Skulle iofs vilja ha 4-d just nu. Men i alla fall, jag har skivbromsar både fram och bak, orginalfälgar är 15". Motorn levererar 140 glada hästar, och Ja, det är 16 ventiler. I övrigt så rymmer soppatanken 64 liter, om du undrade... Jag har inte manualen här men om det är några fler data du vill ha. Bara fråga på så hämtar jag manualen. /Mats |
Herrmann |
Hej Mats ! Tack för ditt svar. 318is med 4-d kom väl -94. Är 318is modellerna normalt lägre än tex 318i modellerna och är de standardutrustade med Shadowline eller är detta ett extra tillval? När det gäller bromsarna bak så ser de inte likadana ut som skivorna fram, de är "bulligare" på något sätt. Kan det ändå vara skivbromsar ? /Jerry |
borgmastaren |
Jag tror iS är lägre. Jag har samma känsla av det. Shadowline? Var det att det är Samma färg på ala detaljer? Jag har en Rödmetallic BMW, "dörrlisterna" är svarta, längst ner under dörrarna (minns inte vad det heter), där är det svart/grått. De finns de som har hellackerat ända ner men jag tror inte det är standard utan tillval. Angående bromsarna så har jag inte hör om någon nyare BMW med trummbromsar. Men är det skivor så borde man se det tycker jag. Bara att plocka ner och kolla ;) /Mats |
Herrmann |
Jag plockar ner och kollar. Tack för hjälpen. Jerry |
Herrmann |
Återkommer med en annan fråga rörande 318is-94. Ger det någon extra motoreffekt om jag sätter in ett chips ? Behöver jag då också byta något annat ? Finns det några negativa effekter ? Blir det dyrt ? Jerry |
borgmastaren |
=) Jag vet faktiskt inte säkert. Jag har aldrig provat själv. Kan bara prata för det jag har hört här på forumet. Vissa säger att de har fått upp till 15 Hk med chip medans andra säger att det är marginell skillnad. Om man ska märka något så bör man nog byta Chip+luftfilter+avgassystem och ev. nya kammar. Då blir det skillnad för byter man allt och låter chipfirman ställa in allt åt en då får du nog ut 10-20 hk, beroende på vad man har för motor. Det bästa kanske är att söka på trim eller liknande på forumet så får du kanske fram det du söker. Mats |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.