|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Min gamla sköna E21:a släpper ur sig en hel del vit rök vid kallstart när det är 5 grader eller kallare ute. När temperaturmätaren gått upp till "normalläge" slutar det ryka... Är det termostaten som gått eller?!? Kylarvätskenivån sjunker ej och i övrigt går den hyffsat... | |
|
Det är väl inte konstigt om det ryker en del när det är kallt ute? Om jag har fel får nån gärna motivera. Mvh Anders S. |
|
| Det bildas alltid lite kondensvatten i ljuddämpare och avgasrör som syns extra väl när det är kallt. Detta kommer ut som vattenånga. Lika dant när man andas när det är kallt ute, vattenångan syns som vit rök. Helt normalt. | |
| OK, vi säger så här... Ofantlig mängd vit rök kommer ur avgassystemet, så var det inte för något år sedan... | |
| Om man tittar i backspegeln ser man inte bilen bakom för all vit rök... | |
|
Då är det nog inte bara lite kondensvatten. Men om det inte försvinner något kylarvatten så kan det inte vara så allvarligt fel. Det där med termostaten tror jag inte på. |
|
|
Näe, men jag skulle behöva lite tips på vad som skulle kunna vara fel... Blev tom stoppad av polisen för att de tyckte att det rykte för mycket om min bil... =) Kan det vara något hål i en ljuddämpare som gör att avgaserna läcker ut innan slutröret?!?! |
|
|
Hej Jag hade en 318is-90. Den började ryka något otroligt, speciellt när det var någon grad kallt ute. Efter en stund försvann det. Vid sevice så visade det sig att det fanns någon vattendroppe i oljan. Sedan började den gå på tre när man startade, så jag monterade av toppen och det fanns en spricka mellan vattenkanal och insugskanal. Lämnade iväg toppen till en Saab mek! (Saabtoppar spricker tydligen ofta) som alusvetsade toppen. efterdetta försvann naturligtvis röken samt en massa pengar ur plånboken. Hoppas du har ett enklare fel. /Jorge |
|
|
Det låter som om jag har samma fel som du hade... tyvärr... min går nog oxå på tre cylindrar (har inte kollat upp det ordentligt, men motorn går ojämnt på tomgång och hela bilen skakar i takt med motorgången) hur mycket kostade det att laga? |
|
|
Finns risk att du har en otäthet i toppen eller packningen och när bilen står still på natten så gör trycket i kylsystemet att vattnet pressas ner i motorn. Sen när du startar den så förångas vattnet och kompressionen i cylindrarna gör att när du kör så går kompressionen ut i kylarvattnet istället för tvärtom som det blir när bilen står stilla över natten. Prova med att skruva av kylarlocket när du stannat bilen på kvällen och ha det loss över natten, på så sätt får du inget tryck i kylsystemet som kan trycka ner vattnet i cylindrarna eller avgassystemet. Ryker den mindre, eller inget alls morgonen efter så har du troligen felet där.... |
|
|
OK, ska pröva det, tack för tipset! Om det nu skulle vara en spricka i toppen, hjälper de med sk motortätningstillsats som påstås täta sprickor i cylinderblock, eller är det bara slöseri med pengar? |
|
|
Hmm, Skulle göra det ordentligt. Sånt där skräp kan nog ställa till besvär. Kanske är omotiverat men Jag skulle aldrigt hälla i nåt sånt. Mvh Anders S. |
|
|
Jag skulle nog låta någon svetsa. Det är säkrast. Men kolla topplockspackningen du. Tycker att det är troligare att den gått sönder. Den har ju hängt med ett par år kan jag tänka mig... Den är ju inte så dyr heller. Kolla på motornord. Dom säljer ut en hel del prylar till gammla bilar nu. Väldigt billigt! |
|
|
mjo, topplockspacning gick på 250:- till M10... hoppas bara att den passar 1.6-liters versionen oxå... Är det mycket jobb att byta topplockspackning?!? Vet inte om jag vågar mig på att göra det själv... det värsta jag gjort hittils på bilen är att byta ett bromsok som jag renoverat upp från skroten... |
|
|
Hade en gammal granada som rök vitt så inihelvete på mornarna,det visade sig vara huvudcylindern som läckte=bromsservot sög in bromsvätska som sögs in i motorn genom vakuumslangen till bromsservot. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.