AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
386

Alpina vs E60

dunstan
Är i valet och kvalet som vanligt...

Funderar på om man skall ta och byta Alpinan mot en E60... Ett rätt stort steg kan man tycka. Underbar sport/komfort mot typ komfort/komfort... ;-) Provkört 530i (e60) och tyckte nog att den kändes väldigt tam jämfört med Alpinan. (så oväntat)

Men ändå i valet och kvalet...

En fundering jag har är att vänta på E60 touring. Det trista är att det inte finns några nya roliga motorer i E60. Visst 545 är nog helt ok men vill nog inte ha den V8an tror jag. En upphottade sexa med valvetronic hade ju vart helrätt i nya E60. Men nej samma gammla sexor är det. ;-) Även om de ju är kanon så vill man alltid ha mer!!!

E60 är en kanonbil så jag är som sagt verkligen sugen. Men steget från 280 Alpina hästar till 230 BMW hästar känns lite stort.

Varför funderar jag på byta då? Jo framför allt så är jag ute efter lite bättre lastutrymme där barnvagn och fler prylar går in utan krångel. Men frågan är hur mycket man vill kompromissa med prestandan i kärran... Man blir ju beroende.

Alternativet jag kan se är en Alpina E39 Touring. Men frågan är om jag trivs med en "gammal" kaross. ;-) Nya E60 är ju en otroligt bra bil måste jag säga! Visst en Alpina E60 V8S Touring vore ju hel rätt men frågan är om man vill spendera pengarna...

Funderar ovh funderar...
LN
497
LNBT
S6Plus
Satsa på en E39 Alpina touring 375 kusar om inte jag minns fel. då slipper du barnsjukdomarna i alla fall.

Sparar till en....
Länk
Om det bara handlar om att "vilja spendera pengarna" på en E60 Alpina så är valet redan givet! Kassaflöde är viktigt :-)

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hehe håller med bjoerck, kassaflöde är viktigt som attan. Annars riskerar man att bli snål bl.a...

Allvarligt, leta upp en Alpina B10 V8S och provkör den. Tycker du den känns kanon så borde faktumet att karossen inte är den senaste spela så himla stor roll, eller?

Sedan kommer ju E60 M5 så småningom, men det är väl för långt fram kanske...

__
Länk
dunstan
Wolv: Nya M5 lär bli otroligt trevlig. Men troligen i lite för hög prisklass för min del. (blir snål när det gäller bilar och hatar värderaset man får ta som förstaägare på M bilar... Brukar ju finns en hel del M bilar på marknaden vilket leder till lägre priser. Man tappar snabbt ett par hundra tusen och framför allt på M5an. Snål är man...)
Ja en Alpina B10 V8S Touring vore faktiskt en bra ide... Tyskarna lär börja sälja sina E39 nu. De är ju bindgalna när det gäller att byta till nya modeller. De hatar att köra den "gamla" modellen... ;-) (frågan är om inte jag gör det också *skrattar*)

Jag återkommer i frågan när jag vet vad jag skall göra. Det märks nog om det dyker upp en Alpina B3 3.3 till salu. ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.