|
|
|
|---|---|
|
När jag fyllde på systemet så uppstod problem med att ac bara startar ibland och slår av sig själv hela tiden (lampan slocknar och kompressorn stannar). Ibland så startar den igen av sig själv men allt som oftast så får jag ta lös och sätta tillbaka säkring nr 20 och då startar den alltid. Ibland går den 3 sekunder och ibland 5 minuter oftast bara 3 sek.. Jag har haft isär styrenheten och sökt efter lösa lödningar utan framgång ac reagerar inte heller på om jag knackar i styrenheten. Vad göra?? | |
|
Om gasen läckt ut (igen) så får du ett liknande resultat. Kompressorn startar men slår ifrån igen (lågtrycksvakten). FP |
|
| Vart sitter lågtrycksvakten? (jag tror inte jag har en) släcker den även lampan för ac? Övertrycksvakten släcker inte lampan utan låter bara kompressorn vila ett tag. | |
|
lampan slocknade inte för mig då gasen tog slut. Skulle satsa på ett glapp någonstans. Börja med det enklaste, knappen! Sparar till en.... Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Högtrycksvakten startar även kondensorkylfläkten på viss modeller Du har en lågtrycksvakt som förhindrar start av systemet Men det är i vissa fall samma tryckvakt´som sköter alla tre funktionerna och de kan bli felaktiga, På en 528 97 så slår högtrycksvakten ifrån systemet vid 30bar. startar åter vid 21 bar. lågtrycksvakten måsta ha minst 1,5 bar för att vara till för att få igång systemet. ///MVH Hasso Länk |
|
Som Hasso säger, det är inte sällan en kombinerad givare för dessa funktioner, osäkert dock hur det är på E39. Alla system har lågtrycksvakt, kompressorn mår inte bra av att pumpa utan gas. Kliman är ett rätt komplext system med många ingående delar, givare osv förutom styrenheten. Tyvärr har jag inget konkret tips att ge, man skulle vilja testa med en annan styrenhet från skroten kanske. Om felet kom direkt efter gasfyllning så bör det ändå ha med detta att göra, kolla gärna så det finns fullt tryck i systemet, kanske någon tätning gett med sig så det läcker ut på nåt dygn eller så. FP |
|
|
grejen är att före jag fyllde så gick det att slå av och på ac utan problem dock kom det ingen kyla, nu kyler den riktigt bra de stunder som den går. om jag drar ur kontakten till vakten så slocknar inte lampan i kupen men pumpen stannar (ganska naturligt) men problemet för mig är att lampa och kompressor slocknar. det hjälper inte heller att bryggkoppla vakten. Vad göra? |
|
|
OK då finns det gas i systemet. Lampan styrs säkert direkt från klimastyrningen, brytaren ger bara momentan slutning tror jag. Lutar åt fel i styrningen trots allt. BMW kan se en hel del via sin DIS i klimaanläggningen, du har inte haft deras dator inkopplad än? Kanske en god idé. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
