|
|
|
|---|---|
|
Jag tror min topplockspackning har gått åt pipan, det är grådaskigt under locket på ventilkåpan + på oljestickan. Om nu toppen skulle vara kaputt, kan man då sätta dit en topp från en 528, och om det funkar vad behöver man byta mer? Eller skall man skrota skiten? /Erik | |
|
Du kan inte ta en topp från en 528. Det är inte samma motor. 528n har M30 den s.k stora sexan, medan du har den lilla sexan M20. Topp från 320-323 E30 och 520 E28 ska passa på. Tror inte du ska behöva byta så mkt mer än topp och packning om du inte kör med den som den är.. Oljan smörjer nog en aning sämre :-) mvh Johan Länk |
|
|
Ok, då vet jag, tack... ...ville ju ha lite mer power :) /Erik |
|
| kladdet som finns innanför ventilkåpa o på oljesticka kan komma av att du kör mycket kortsträckor också. | |
|
Har nu snackat med en meck. Han tror att det bara är kondens. knudi: det stämmer nog, jag kör mest korta sträckor. /Erik |
|
| ne vet av erfarenhet att det brukar vara så har haft samma klet under kåpan själv. byter olja var 500 mil om jag kör mycke kort sträckor. | |
|
Frågan är då vart tar allt vatten/glykol vägen? Efter ca 20 mil så är expansionskärlet tomt, och jag finner inga läckor någonstans... konfunderad!! /Erik |
|
| Har du tappat ut oljan ur motorn? För mig låter det som en spricka i toppen (egen erf.) mellan en kylkanal och en oljekanal.. Är inte helt ovanligt på m20 motorer. Tydligen en gjutning som inte är 100%. Kan ju vara em microspricka in i en cylinder med, men då ryker det av bara h-e. | |
| ..och rekommendationen är att köpa en lågmilad skrotad motor. Kostar inte mycket mer än en renoverad topp. | |
|
MM, Det skumma är att det inte ryker någonting, bara vanliga avgaser...luktar som det ska också. /Erik |
|
| Om du har läck mellan en (flera) kylkanaler till oljereturen så ryker det inget.. Om du känner på "kylarslangarna" så är dom tomma = inget tryck i systemet = läck mellan kylkanal och oljeretur.. kylvattnet "försvinner" altså in i oljetråget.. | |
|
ja min toppackning gick i fredags förra veckan och jag trodde det brann bakom bilen och det luktade ren glykol om avgaserna. testa ta upp oljestickan o lukta på den om det luktar glykol. men om det drar vatten o oljan e som en grå smet torde vattnet hamna där. |
|
|
Oljan ser bra ut. Tror att jag kanske kan ha ett läckage väldigt nära en het punkt på motorn så glykolen förångas direkt. Annat problem, böt silentblocken idag och det ena fick jag inte in riktigt, saknas ca en cm, nån som vet hur man får in det den sista biten? /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.