|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag vet detta handlar ej om bmw utan om ett annat bilmärke. Men jag är så nyfiken på om någon vet varför olika bilar är så olika mycket värda. Farsan har en Opel Omega Combi 2,6i 91 som har gått 26,700 ärliga svensksålda välservade mil, det är mycket fint bruksskick på den med lite ytrost under dörrarna och stenskottsblemmor på motorhuvens framkant men det är långt kvar till rosthål. Motorn är långt i från slutkörd och går tyst och fint inget slammer, fräsch och orökt innuti. för att vara en Opel så måste jag säga att det är en riktigt fräsh sådan. Vi har en prisidè på 13,500:- eftersom bilen är ju endå bara 12 år gammal, detta tycker jag är en relativt ny bil till mycket rimligt pris. Men det högsta bud vi fått är 8,500:-. Kan bilen ha sjunkit så mycket i värde på 12 år vi gav 22,000:- för den sommaren 2001. Mens om vi säger en bmw 525 Combi 91 från samma år med ungefär lika många mil på mätaren, och fint bruksskick kan man begära 30,000:- för kanske lite till utan och skämmas. Förutom Opel:ns rostryckte så är den relativt jämförbar med bmw, båda bilarna är tyska med i stort sett outslitliga motorer och kvalitet, visserligen så är opel:n mera rostkänslig men bmw är väl inte helt rostfri den heller, eller? Bilarna jag jämför här är en 2,6 liters rak 6:a på 150 hp med dual ram, och en rak 6:a på 2,5 liter och 172 12v eller 192 24v, vet ej om 192 hästarn hade kommit 91. Anledningen till att vi säljer Opeln är att farsan har köpt en Bmw 325i -93 med 18,000 mil på mätaren. Den är tyskimporterad 99, vi gav 50,000:- för den vilket i mina ögon är ganska mycket pengar och dessutom en importbil vilket gör det osäkert om milen stämmer. Jo jag vet att en svensksåld 325i -93 ligger prismässigt på 65-70,000:- ska man se det så så var det väl ett bra pris vi fick!!!!! Men är Opel:n från GM en så mycket sämre bil egentligen, om vi nu bortser från rosten????? Någon som har en rimlig anledning till detta????? Hoppas ingen blir arg för att jag försöker att jämföra bilarna på några punkter;-) Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* | |
|
Långt inlägg... Din fråga löd: Är bmw;n bättre? Svaret är: JA ! :)) Länk |
|
|
Seriöst. Opel har väl inte direkt någon stämpel på sig för att vara en kvalitativ bil som håller i evigheter. Tyvärr är det ju så att även bilar i mitten på 90-talet numera har rostat bort. (Visst rostar även bmw, men jämföra med opel!) Nu är ju opeln jämförd med en bil som håller sitt värde bra mycket mer än de flesta andra bilar, opeln är väl en av dom som tvärtom faller mest. Det handlar väl i stora drag om vilken bil folk vill ha. En begagnad Opel vill man inte helt enkelt inte betala mer för... Länk |
|
|
Marknaden styr ju priserna... (Är inte dom flesta BMW 325 fortfarande lite väl dyra med tanke på hur gamla en del är?) Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Marknadsekonomi |
|
|
Det i varumärket innboende imaginära värdet kvalitet marknadsekonomi? |
|
|
Marknaden styr priserna...men det är fyra år sen jag slutade plugget så man kanske glömt nåt väsentligt... =) |
|
| Ja det har hänt en hel del, numer bestämmer användarna på bmwpowers värderingsforum priset på beg bilar ;)) | |
|
Jepp. Så är det.... :)) Det har gått så långt att försäkringsbolagen tar hjälp av värderingsforumet nu för tiden! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Angående Opel .Så satt det en bakstreamer med texten Se nya Opel Corsa/Astra NU!!. Visst tänkte jag imorgon så är dom bortrostade:)) Jämnföra Opel Med BMW är ju inte rättvist mot Opeln. Även om Omegan är en bra komfortabel bruksbil så är det från början en billig bil jämnfört med en BMW och då blir den billig i alla ändar ny som rejält begagnad.OchOpeln har alltid varit lite andra klass under Volvo Saab och därför billigare priser också. Jämnförelsevis hade jag fått 2st V850 när jag köpte min 528 för samma peng och årsmodell. Men så tråkigt ville jag inte ha:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Man får vad man pröjsar för! T ex kostade min bil 1988 ca 200 000 med utrustning. 1998 alltså 10 år senare! Kostade en Opel Omega 2,0 183 700kr! 10 år... Inte konstigt då att andrahandsvärdet blir sämre. Jämförelsen är väl visserligen lite haltande men ändå... |
|
|
Hej! Tjoho nu är den såld för 12,000:- kohonas. Snabb och smärtfri affär efter alla skambud. Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.