AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.687

Polish för metallic?

Zippe72
Önskar förslag på polish för metallic lack, samt om det finns rubbing för metallic(smårepor) (Sonax rubbing fungerar ju ej för metallic)
Sonax har en vaxpolish (proffs serien/svarta 1litersflaskor)
som funkar alldeles utmärkt till metallic.
Dom har även en cleaner som är utmärkt att få bort tvättrepor
med på metalliclack.
Zippe72
Vad heter den cleanern? (så jag inte tar fel) en ovan...

En gång BMW- alltid BMW
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ser ut så här på bild. kolla gds tips.
Länk

///MVH Hasso
Länk

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Vill man ta bort repor så fungerar rubbing även på metallic. Klarlacken är inte farligare (alltså generellt sett inte tunnare) att rubba än en solid lack, men det är svårare att uppnå ett perfekt resultat. Flera proffsmärken gör därför ingen skillnad på produkter för metallic resp för solida lacker.

Enligt Meguiars mfl så är det enbart konsumentprodukter som gör en åtskillnad. Detta beror i sin tur på att det är betydligt svårare att undvika polerrepor i en klarlack för en amatör (klarlacken kan rent optiskt förstärka smårepor), så därför är metallicprodukter utan slipmedel.

Personligen kör jag rubbing eller cleaner för solid (med polermedel) om jag fixar en repig metallic.

Men som alltid skall man inte köra med tuffare medel än nödvändigt!

Lycka till!

MVH/PTR
Nästan alla solida lacker har också klarlack sen flera år tillbaka, så det borde inte vara nån skillnad.
Sonax professional serie kan rekommenderas.

FP
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Visst, sedan 98-99 någongång har flertalet bilar klarlack och en del svarta lacker ännu tidigare (vad gäller för just BMW?). Detta förändrar dock inte skillnaden vad gäller polering mellan solid och klarlack. Dock borde det inte heta "metallicmedel" utan "klarlacksmedel".

MVH/PTR
Gl
122
Glenn
525iM Touring -02
Bmw började med klarlack på solida färger -93
Zippe72
Ja man får tacka för hjälpen! nu har man hela helgen på sig och fixa bilen och snygg skall den bli!
Hasso tack för länken,skall läsa på mina kunskaper där...och tack för tidigare (mail).

En gång BMW- alltid BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.