|
|
|
|---|---|
|
Var på stan och gjorde några ärenden, och plötsligt när jag skulle starta bilen så var den DÖD. Jag har spänning till lysen mm men startmotorn slår ej till. Jag lånar en booster och kopplar till batteriet för att se om jag kan få igång bilen men inte ens ett klick från startmotorn, bränslepump mm slår till men inget mer. Vi försöker att bogsera igång bilen men den slår inte ett slag????. Jag har ej grejor för att plocka ur stiften på en sådan här sofistikerad bil men jag utgår ifrån att jag ej har gnista. Jag skulle gissa på något relä någonstans, men var. Imorrn far jag utrikes några veckor och skulle hellre åka ståndsmässigt till flyget isället för Toyota som annars blir mitt alternativ Pånyttfödd (kört Volvo i 7 år) | |
| Det kanske är startmotorn som har gått sönder? Eller relät till startmotorn? | |
|
Om det är startmotorn eller dess relä så borde man ju kunna bogsera igång den tycker man ju, eller???? Pånyttfödd (kört Volvo i 7 år) |
|
|
har du varit på BMW? Fekoder syns det inga? Med ny vattenpump mm... :-) |
|
|
Har det inte varit uppe i någon tråd tidigare att detta är vad som händer om nyckeln pajjar ur så att startspärren är på? Jag vet inte riktigt vad som händer eller snarare inte händer när startspärren är kass, men det skulle ju kunna vara något sådant. Kanske klämde du din nyckel under plånboken när du var ute och handlade?;-) Kan du prova med reserv nyckel? |
|
| Den troligaste orsaken är nog precis som Heli skriver: att startspärren är aktiverad. | |
|
Jag har ej varit till BMW än, jag har 13 mil till närmaste. Startspärr låter intressant, men alla nycklar är ur funktion, det går ju att låsa upp med dom men inget tillslag på startmotorn. Pånyttfödd (kört Volvo i 7 år) |
|
| Startspärr kan ha fått fnatt!! Det har hänt på polarens E34. Samma fenomen. Kommer ej ihåg vad dem gjorde. Bilen fungerade sedan precis som vanligt efter ett litet besök hos BMW. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Enda rådet just nu,är att hänga av batterikabeln nån timme för ombootning om det kan hjälpa möjligtvis. Annars är det ju anslutningar på startmotorn att kolla också. den lilla styrkabeln från tändninglåset kan ha lossnat eller så är kabelskon dålig. En 523 kom bogserandes i på Bil&El , den hade stendött i automattvätten, inget fel hittades, men med ett nytt batteri så fukade bilen igen.Den gick inte heller att bogsera i gång om jag inte minns fel.Varför det hände i tvätten vete sjutton kanske bara olyckliga omständigheter. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har testat att koppla ur batteriet i ca 2 timmar utan resultat. Hassos tips om batteriet låter intessant, men jag hinner inte testa för nu måste vi iväg till flyget så vi inte missar det. Ha en trevlig semester alla trevlige forum medlemmar. Pånyttfödd (kört Volvo i 7 år) |
|
|
Fick samma problem för något år sedan i Zell am See, plötsligt helt död motor. Det som var fel då var bensinpumpen, denna hade lagt av, resan ner till Österrike gick i 35 graders värme och tydligen gillade inte pumpen att stå i solen i denna hetta. Bytte hos Kaufman BMW i Kaprun tjänade säker tusen kronor mot att göra det hemma. Mitt råd kolla bensinpumpen. Vänligen Tommy NoFear |
|
|
Eftersom det finns spänning och man testat med hjälpström så lutar det mest åt att startspärren (EWS) har fått för sig att slå till. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.