AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.472

M3 E46 SMG2 eller Porsche 911 ?

Sida 4 av 5
Espen
Starre:
Nå hur blev det hos bilhandlaren? :)

-Eppe-
Born2XLR8
Espen:

Ska ditt med några forum besökare kl.15 idag:)))
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Vi väntar med spänning på resultatet :DDDD
nja inte helt övertygad, dock så blir det provkörning nästa vecka av en icke turbo bil.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nåja, Targa-bilarna var fina. Men försäljaren gillade inte när jag sa "Åh, halvkombi!" ;-)

Hur som. Porsche står på listan när det blir dags att byta in 330-skrället om ett år ungefär. Och då finns det lagom inkörda 645-or till salu i Tyskland!

My Bimmer is my mistress
Tretretti:

Ja den försäljaren var en trist stackare....den andra var betydligt trevligare.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sköna bilar men lite havlljummen försäljare. Nr 2 var klockren dock! Humma det ryms i budgeten och det är ju dags för mig att byta nån vagn tror jag....
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sviker du din snikutrustade 618 ci för en Porsche asken? Nu blir jag kraftigt besviken ;)))
Asken:

Kan ju vara bra att åka 4x4 på vintern så valet torde inte vara svårt eller??

Tänk vilka problem vi har:))

acey:Är det samma smg låda på Z4 som M3
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
996 C4 och 618Ci bytes mot X5 4.4 och 540ia t:)))
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Starre,

ja, vår säljare var väl ganska ung och tog sitt jobb på allvar, fixade väl inte riktigt att det kom in några enkla BMW-ägare och skojade om de fina bilarna ;-)

Jag har hemska Porschesymtom. Vaknade mycket tidigt i morse med hög puls och var tvungen att rota fram ett gammalt nummer av TV (3/02) med vintertest av Porsche 911 Targa.

När man räknat lite och tänkt tanken "den här har jag råd med!" är det svårt att släppa Porschetankarna.

Dags för ett 911-forum? :-D

My Bimmer is my mistress
Tretretti:

Ja egentligen borde man komma på måndag morgon och köpa den silvetr färgade bilen av den andra säljaren bara för att jävlas eller hur?

Varför skulle inte vi bmw ägare kunna köpa en 911 så mkt dyrare är den nog inte en M3an.

Visst har man råd det handlar bara om prioteringar som allt annat här i livet.

Men finns det verkligen en bättre forum en bmwpower man kan ju inte gärna ställa frågor om 911 på detta enimenta forum då blir det väl röd flagg omg eller Asken:))

I TV 14 är det ett beg test om jag just det:)996 enda minus=Dyr i allt. Plus=Motor,kvalitet,ljud

Hmm det får en att fundera en och två gånger undra vad en premie kostar på 911 tjit nu blir man säkert röd flaggade:))

Lotus Samuel
Starre: För mig blev 996:an billigare än M5:an totalt. Försäkringspremien va likvärdig (lite biligare) och räknar man in bensinförbrukning och värdeminskning så blir porschen billig i jämförelse, Det kanske blir dyrare om nåt går sönder men det tror jag inte det gör ;-)

Om ni startar ett 911-forum så hänger jag på... Annars kan du testa www.rennlist.org, kanonsida som dock är nere förtillfället.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jo, det är sant, räknar man med värdeminskningen blir skillnaden i månadskostnad inte så stor mellan min bil och en 911 från säg 2002.

Det är snarare prislappen man reagerar på "vaf**n, en begbil för sjuhundra tusen?!" Men som sagt, i längden är skillnaden inte avskräckande.

My Bimmer is my mistress
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
hahah, fler som blivit bitna av 911-sjukan. Roligt med fler "missbrukare" på forument ;)))) tyvärr går sjukan bara att bota dyrt, men sedan är det värt det ;)

Tretretti: du är säker på att 996 är rätta botemedlet? Jag slår gärna ett slag för 993, taget mer retro i inredning, men underbart gurgelljud o alla "gamla" 911-attribut såsom luftkyld, ståpedaler, 5 runda instrument i bredd etc.... dessutom är nog värsta prisraset avklarat.

Ett riktigt bra svenskt 911-forum behövs helt klart (fast kanske inte här på ett BMW-forum?)

mvh
Anders

BMWCS #4727
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Firren,

jo 993 är brutal, de har en sjukt cool 993 Turbo på Porsche Center i Stockholm som jag har dreglat lite på. Den är ju klart mer retro än 996, men jag tycker dels att 996 är mycket snyggare och dels är jag en ganska medelålders och lagom bekväm farbror som uppskattar den påstått högre kör- och användbarheten hos den nya generationen.

Snart blir jag avstängd från forumet om jag skriver fler Porscheinlägg...

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: Ja, Porsche är ju kända för sina underbara vinteregenskaper så det är väl solklart när man som asken kör 5000 mil om årdet också ;)

Nej inte samma som i M3an, däremot ska det vara samma system som Ferrari använder i F1 modenan tex.

Kolla på filmen föräldrafritt på Tom Cruise för lite goa Porsche catch lines - theres no substitute - Porsche :)
dunstan
acey: Ja de testar jag sett så är Z4 snabbare än Porsche. Men vinner oftast inte testerna trots detta. BMWCar är nog den tidningen jag har mest respekt för gällande BMW. Och när de tycker att Porsche Boxter är bättre än Z4 så har jag en tendens att tro att det ligger något i det. De brukar inte höja andra bilmärken i onödan...

När det gäller om M3 <> 996 är "vanliga" så tycker jag nog att man ser båda bilarna rätt ofta. Porschen är knappast mer unik på vägarna än M3 E46. Porsche är ju "vardags" bilen när det gäller sportbilar. Har man pengar och vill köpa en sportbil så blir det ofta en 996 verkar det som. ;-)

Vill Ni vara lite unika så får det bli Ferrari!!! Fram med platinum kortet och dra till Sveavägen och handla!! Var ute och körde på E4an igår när en Ferrari Modena drar upp på en påfart. Vilket ljud!!!!!!! ;-) ;-) Har hört att Ferrari inte skall vara så mycket dyrare än Porsche att äga. (när man väl köpt en...)
dunstan
acey: När det gäller SMG så verkar BMW ha den helt klart bästa lådan just nu. Bättre än både Porsche och Ferrari. Köper man en Porsche med Tiptronics låda så är man lite bakom tycker jag... Förstör liksom känslan i bilen!!! (funkar dock bra i M3 då den lådan är den första riktigt bra SMG lådan.)

Porsche har dock en ny "SMG" låda på gång. Den skulle komma 2004 har jag för mig. Man skall kunna ha tre växlar i på samma gång. Den ovanför och under den man har i just nu. Bara en som är aktiv såklart. Sedan byter man alltså blixtsnabbt till den växel man vill ha... Låter som de kan få till en bra låda som kan passa i Porsche!!! (men som sagt glöm den nuvarande!!!)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dunstan: Ja om vi pratar SMG II. Det systemet finns dock enbart i M3an än så länge. Den nya versionen av SSG som sitter i tex Z4an baserar sig på Magneti Marellis system som sitter i F1 modenan så den ska nog vara hyffsad också.
Låter precis som det systemet audi erbjuder i tex TT. Detta systemet har väl funkar bra så länge man gör så som datorn tror att man ska göra, dock kunde det bli lite halvknepigt vid flera snabba nerväxlingar samtidigt. Vi får väl se hur det kommer funka.

Jag litar inte på någon tidning, det enda som är intressant är siffrorna som finns och tar man olika siffror från olika tidningar så kan man nog få fram ett svar som ligger nära sanningen. All text som finns är ju superobjektiv. Tidning 1 kan tycka att bilen är väldigt jobbigt att köra eftersom man hela tiden måste passa den. Tidning 2 vänder på det och prisat den otroligt direkta styrningen som kommunicerar med föraren hela tiden.

Ja en Ferrari vore något för grabbana grus :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.