AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.474

M3 E46 SMG2 eller Porsche 911 ?

Sida 3 av 5
dunstan
Den bäst balanserade Porschen är faktiskt boxter! Motorn sitter perfekt monterad och balansen blir mycket bra. Så otroligt synd att Porsche inte vågat bygga boxter "coupe" och med större boxter motor. Den skulle spöa det mesta!!! Tänk en rå boxter sexa perfekt monterad i bak med perfekt balans i hela bilen som dessutom är lätt... Hmm.... Att sedan boxter är den enda riktigt snygga Porschen gör ju inte saken sämre. (jag erkänner att jag inte gillar looken på 996. Tycker den har lite Volvo Amazon i looken *asgarv*)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ändå får Boxstern spö av Z4 med ganska mycket runt både ringen och hockenheim medans Boxster S är lika snabb runt ringen men långsammare än Z4an runt hockenheim. Kanske läge att spara ungefär en halv mille på att köpa en Z4 M istället om den nu kommer :o)
dunstan
acey: I BMWCar vann boxtern har jag för mig. Z4 var snabbare 0-100 men boxtern var bättre balanserad, bättre bromsar och bättre känsla har jag för mig. (erkänner att en Porsche Boxter S skulle sitta fint i sommarvärmen...)

Z4 är jag fortfarande osäker på om jag gillar. Står och väger. (kanske beror på att jag tittat på den spygröna som står i Solna. Så fult med den färgen...) Fast den Z4 som Gustav testade med M5 V8 vore ju inte helt fel! Eller Alpinas variant.

Asken och starre: Er vågar man ju inte låna ut bilar till igen ;)Verkar ha förvridit huvet på er ordenligt.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Rent spontant känns det som att Boxster S bromsarna bör smiska det mesta inklusive Z4? "Vanliga" Boxster har väl mer konventionella bromsar.... sedan är inte direkt Boxster en av mina favoriter (även om insugsljudet från en lufthungrande boxermotor låter mumma!!), men jag har generellt lite svårt för standard 996-looken. Jag håller med om att det är synd att inte Porsche bygger en Boxster Coupé, gissar att en sådan skulle konkurrera alltför mycket med flaggskeppet 911...

mvh
Anders

BMWCS #4727
Lotus Samuel
Starre: Jag bytte bort Min M5e39 mot en 996:a av samma anledning som du. Och det har jag inte ångrat en enda gång. =)

RS2: Ska du jämföra M3:an med en 996:a så ska det va C2 inte C4, C4:an är en vinterbil som är nästan lika snabb som en M3:a ;-) C2:an är 5sekunder snabbare runt ringen än M3:an har jag för mig.

Oavsett vilken som är snabbast så är styrkänslan och bromsarna i en helt annan klass. Dessutom är tyngdpunkten så låg på porschen att det inte kränger alls på samma vis som en BMW oavsett chassikit.

Vill man inte byta bort sin bmw ska man inte provköra en porsche ;-)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Skall vi snacka väghållning så skall vi inte jämföra med Ringen utan om Hockenheim och där är E46 M3 snabbare än C2 enligt de senaste testerna i Sport Auto (1.16,3 vs 1.17,1).

Vad gäller bromsarna är de framförallt känslan som är mkt bättre hos Porschen, dessutom pallar de mer. Men vad gäller rena prestanda dvs bromsträckor så är M3:an bättre än den nuvarande C2.

Styrkänslan är onekligen bättre i Porscharna men den är ju inte direkt dålig i M3, eller som AMS sa: "Styrkänslan är i Porscheklass".

Perosnligen skulle jag inte byta min M3 mot en vanlig Carrera men gärna mot en GT3, Turbo eller GT2. :)

Ytterligare en sak att komma ihåg är att om man vill åka bana med R-däck eller slicks så är Porsche väldigt luddiga kring garantivillkor på de C2 och C4 pga "oil starvation". Ett problem de delar med många andra bilar. bl a en hel del BMW-modeller dock ej E46 M3.

328an
Tester hit och dit, banor och bantider hit och dit. Detta spelar ingen roll. Sveriges gator och vägar är ingen bana. Huvudsaken är att bilen beter sig bra på Sveriges vägar och dom hastigheter den kommer utsättas för. Knappast att man kör på bana varje dag.

Som tidigare sagt M3 E46 börjar bli en dussinbil. Porchen helt klart mycket snyggare, mindre problem och en riktig blickfångare till skillnad från M3 E46 som börjar bli vardaglig.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vad som är snyggas är väl ändå upp till var och en och helt meningslöst att diskutera.

Om det är vanliga vägar och gator i Sverige som är det bilen skall passa till så är ju både M3 och 911 löjligt överkvalificerad så vad är din poäng egentligen?
328an: om man ska anpassa sig efter svenska vägar så kan man väl köpa en 318? Eller ska man kanske bara gå på 0-100 (110) tider då det är lagligt att göra snabba accelerationer?. Att svänga i 110 e ju oxå lagligt iof =)

Angående M3 vs 996 C2 (håller med att C4 inte bör jämföras direkt mot M3) så skulle ja välja 996 C2. Om ja däremot behövde det extra utrymmet som en M3 erbjuder så skulle valet bli en sådan.

Angående dussinbil så har ja fått känslan av att det finns mer 996or på vägarna än E46 M3. Iof så har 996an funnits lite längre.
Testa att göra en slagning på mobile.de på E46 M3 och 996. Slår du på 996 så hittas över 1000 annonser (ej specifierat exakt hur många det är) och på E46 M3 så hittar man ca 250-300. Å då lär man få med en och annan replika oxå!

mvh larsson
Länk
Lite offtopic men det är ingen som råkar ha fakta om hur många 996or och E46 M3 som har tillverkats?

mvh larsson
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dunstan: Jo men det finns minst lika många tester där Z4an är snabbare / bättre om man kollar internationellt. Men enligt track challange så är Z4an snabbare runt hockenheim än Boxster S och samma tid runt ringen. Sen att vissa märken (gäller även BMW i många fall) lever ganska mycket på namnet / myten är en annan sak :)
CBm3:

I senaste TV så är det ett beg test om just det 996 gissa vem som har köpt det:)
300
höfläkt
535daT -05
328an - vilken mes du är! Ut i sommersolen o bränn skiten ur bilen nu ;)
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
starre: Finns det sug efter en 996 eller? Vill du ha hjälp att importera så finns det en grymt bra handlare endast ett stenkast från där jag bor, har en del kollegor som handlat där och de är mycket nöjda.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
robgus:

=)Ska till en viss bilhandlare i morgon........
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
starre:

:) :)

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Lotus Samuel
Johann: Jag vet inte vad du kollat tiderna runt hockenheim men enligt Länk så är C2:an rätt mycket snabbare. 115,9 vs 117,6 Bromssträckan verkar inte direkt sämre heller.

Klart man vill ha en GT2 eller GT3 =) men prismässigt är ju en C2:a närmare M3:an

Det där med oilstarvation är bara överdrivet. Jag vet många som kör med slicks utan problem på C2:an. Vill man va helt säkert köper man en ombyggnadssats till oljetråget. Dom lite nyare C2 och C4:orna har inte dessa problem.
Lotus Samuel
Johann: Är du säker på att du inte redan har köpt en turbo? Eller vad skulle du ha bromsklotsarna till som du annonserade om på rejsa? ;-)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Lotus Samuel,

De tider du har är från tidigare tester av M3 resp C2. De senaste testerna som finns där också ger de tider jag angett. Leta vidare på Track Challenge så hittar du dem också.

Summa summarum kan man säga att det inte är stor skillnad på vare sig väghållning, bromsprestanda eller ax då den ena är snabbare i vissa tester och den andra i andra tester.

Köper man en ny bil där tillverkarren specificerar att garantin inte gäller skulle iaf jag tänka två gånger, å andra sidan har ju M3-motorerna gått sönder ändå.....

Om jag köpt en Turbo? Kanske det... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.