AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.469

M3 E46 SMG2 eller Porsche 911 ?

Sida 1 av 5
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Ska köpa någon av dessa men kan inte bestämma mig. Jag vill ha grymt ax, grym väghållning samt grymma bromsar men framförallt KÄNSLA !! Vilken av dessa ska jag köpa och varför ?? ///mip

Mip
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Ska tillägga att jag kört både M3 E46 manuell och SMG2 och Porsche boxter S. Porschen gillade jag inte alls. Kändes trång och hade klart sämre kvalitetskänsla i kupén än M3. 911 har jag dock aldrig kört så jag undrar vilka skillnaderna kan vara... Jag är den typen som gillar smiskar-körning där föraren är 101% aktiv... har provat M5 E39 och det passa mig inte alls. Tung krängig samt alltför vardaglig...

Mip
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Åk och provkör 911:an... Med tanke på din beskrivning av dig själv ligger den nog bra till.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*mip: Va tycker du skillnaden E36 o E46 är (väghållning) fick uppfattningen att när ja hade E46:an(328) så hade jag känslan av att va lite klumpigare men styvare i karossen... Kändes mera 5 serien än 3 serien på nått sätt... men ack så skön o åka långt i...

Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet*
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
911 an är nog det bättre valet för dig, har en kompis som ska sälja en sådan, den är optimerad för bankörning, men förmodligen för gammal för dig. En tidig 90 talare för ca 250000 kr
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Vad är det för 911:a som du syftar på? Finns ju lite att välja på och pratar vi 996 karrossen torde väl vanliga Carrera med 2wd vara mest jämförbar. Carrera 4 eller Carrera 4S driver ju på alla 4 vilket gör att M3:an blir helt underlägsen.
Carrera Coupe 2wd är aningen rappare än M3:an men har också en bättre väghållning som standardvagn än M3:an

Boxster S är mer att jämföra med en Z3 3,0 eller Z4 3,0 enligt min åsikt. Boxstern vinner möjligen på att den har bättre balans och går därför att köra hårdare med kontroll på kurviga avsnitt.

Även om jag är riktigt BMW-tokig vill jag nog påstå att är man ute efter "101 % aktiv körning" så är inte M3 alternativet om du jämför med Porsche. trots det höga inköps priset för en Porsche så är det nog så att det tom kan vara bättre ekonomi i Porsche köpet än M3 köpet.

Fick jag själv välja utan att behöva reflektera på kostnaden utan gå efter optimal körkänsla skulle det bli:

Porsche 911 GT3 (996:a) eller en Porsche 911 Carrera 4S med Sportchassi och Aerokit.
Enda nackdelen är att vi pratar om prislapp på ca 1,1-1,2 miljoner för ett nytt exemplar vilket gör en ny M3:a för ca 600-650.000 till rena fyndet.

Mina åsikter grundar jag inte på torrsim med hjälp av kataloger utan det är mitt högst personliga omdöme efter katalogstudier samt provkörning på väg och avlyst bana av Porsches hela modelprogram samt provkörningar av BMW M3, Z3 och Z4.

Stämmer helt in med Sail.

Sail: Var du en av de lyckliga som anmälde sig i tid till Gotlad??

///Egget
dunstan
Det finns en BMW M3 CSL till salu på BMW Solna...

Enda minuset är att den har BMW M3 19" orginal fälgar och ej CSL fälgarna...

Funderar du på Porsche skall du nog ta en titt på denna BMW! Den skall vara underbar på bana sägs det...
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Egget: JAPP och gissa om jag skrattade och log hela dagen....en helt underbar dag.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Finns det något annat bilmärke förutom (M3,911) som ger denna sanslösa smiskar-körnings-känslan förenat med hög kvalitet? Högvarviga sexor ger en alldeles underbar närvaru-ståpäls-känsla att varva ur så jag antar att detta är ett måste. Vill bara vara säker på att jag väljer rätt märke till och börja med.

Sail: Jag bara måste prova en 911 GT3 den bilen är nog perfekt för mig. Var kan man prova en sådan ??

Vad skiljer en 996 GT3 från en 996 Carrera ?? När kom GT3?

Tycker det är viktigt med utseende också: gillar M3 E46, E36 samt 996 GT3 GT2 samt turbo alla andra porschar är störtfula tycker jag (ser ut som folkavagn).

Mip
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Jag som förare:

Ner med rutorna och solluckan. Värm upp motorn till arb.temp. Hitta en tom raka, lägger mig på 4000 varv på 2:an, sen stämplar jag, bilen SKA reagera blixtsnabbt (ingen turbolag som förstör känslan) och M3 gör detta och bara sticker som skjuten ur en spänd fjäder och jag älskar det metalliska ylandet och rasslandet från sexan. Sen ska man kunna växla snabbt och i kurvorna ska det kännas att bilen styr in i kurvan (kännas som att den vill in) och nästan vill överstyra utan att kränga. Bromsarna ska ta direkt och så att man nästan ställer sig upp i bilen och lägger sig på ratten. Det jag saknar med M3 E36 3.0 är bättre bromsar, bättre väghållning samt bättre effekt i högre hastigheter. Effekten 0-100 är det inget fel på :)

Undrar hur många M3 förare som kände igen sig hihi... :)) ///mip

Mip
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Sen efter varje växling antingen upp- eller nedväxling ska motorvarvet hamna på minst 4000 så man kan stämpla igen och ha tilgång till effekten direkt. Körde E46-SMG2 och den gav mig ännu mer ståpäls pga:

1. Sanslöst förbättrat ljud: låter som en rytande ylande metallsåg
2. SMG underbar vid 6 läget utan DSC man måste vara på helspänn för att hinna trycka paddeln för den varvar så snabbt och när man trycker så släpper hjulen med ett skrik för att snabbt få grepp igen. Växlingen sker blixtsnabbt precis när jag tryckte skedde den. Med rutorna nervevade var detta bättre än Beethoven.
3. Bättre väghållning än E36.

Så grabbar vilken bil tycker ni passar mig bäst ????

///mip motorsport

Mip
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
mip: Det är MYCKET som skiljer en Carrera GT3 från en vanlig Carrera.
Mitt råd är att gå in på www.porsche.se så hittar du specifikation för bilarna.
Prova: Hmmm. Om du inte vill kontakta Porsche center som säkert kan ordna en provkörning i Stockholm eller liknande så finns det en 00:a till salu i Höör samt en 03:a i Malmö. Kolla www.bytbil.com
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Varför inte en Porsche GT2 då, när man ändå ska köpa Porsche :)

Går inte riktigt förklara skillnaden i känsla med ord, åk till något Porsche Center och provkör istället är mitt tipps. Har du ekonomin för en Porsche GT3 är det nog inget att snacka om. Porschen.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Glömde tillägga att jag även vill ha lite komfort eftersom jag inte tokkör hela tiden. På komfortsidan är väl E46 M3:an överlägsen porschen eller ? ///mip

Mip
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Nja, en nyare 911 (läs 996) är det inget fel på komforten, men som alla säger, ut o provkör bilarna. Ingen här på forumet kan bestämma åt dig. Är du seriös och menar allvar kommer du garanterat att få prova de båda bilarna. Jag skulle dock tro att du väljer en Porsche, det hade i alla fall jag gjort utan tvekan.

Länk
208
nöjdet
530d Touring-99
åk och titta på den här bilen jag har aldrig sett någon snyggare och ljudet gör att man får stå päls Länk

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den var inte helt fel nej :)
mip:

Då jag har en M3 SMGII som var bra,rolig och bra på alla punkter tills jagfick möjlighet att testa en 996Turbo. Helt plötsligt känns M3 slö,trist,mjuk,dålig styrning,trött ja helt enklet mesig.

Så mitt råd är ta ett lån på och köp 996Turbo du blir inte missnöjd
Porsche är no 1 så är det bara, har du ekonomi att lägga sådana pengar på en ren leksak så är valet klart.
dunstan
När det gäller den "vanliga" M3 kontra Porsche så är Porsche den sportigare bilen. M3 får ses som "komfort" bilen i sammanhanget.

Har en kompis som kör en ny 996 med boxter sexan. Han har haft en turbo innan (även den helt ny) men tyckte att man ledsnar på det stuket i längden och bytte till boxter sexan som han älskar både ljud och på bana. Han har en kompis som köpt den nya GT3 och den är tydligen rejält mycket bättre än den tidigare. Trots att det bara skiljer 20 hk så har de hottat upp det mesta i bilen så den skall vara grymmt bra på ringen!

Så har du pengar så är Porsche ett mycket bra val! De har dock ej samma "vardagskomfort" som en M3. Men jag antar att det inte ör det du är ute efter? Eller?

Ett alternativ är som sagt BMW M3 CSL. Den skall vara väldigt bra på bana har jag hört. Om den slår Porsche får vi väl se.. Den lär nog ta 996 i varje fall. Men GT3,.. Men kör du på CSL så tappar du ju även "vardagskomforten" i bilen...

Du får nog fundera på vad det är du är ute efter? Har du fler bilar? Som singel bil kanske inte en Porsche är det bästa valet...

En variant är ju att titta på Alpina också. Men då får du ännu mer komfort och mindre sport. Är du ute efter brutal sport så skulle jag luta åt Porsche, CSL eller Ferrari. Bara att hiva upp Platinum kortet! ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.