AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
524

köpa ny E46:a

Hejsan funderar på att köpa en 318-330 har inte bestämmt mig alls. HAr idag en prestanda bil av annat märke och är lite trött på bensinförbrukning osv.

Kan man lita på BMW:s förbrukningssiffror? Hur är 318 gentemot tex den lilla 6:an i 320? ångrar man om man köper sig en 318?
det är ju trots allt stora hopp i pris mellan motorerna...

Ngn med erfarenhet av SMG I? är den dålig? Vet att de e stor skilnad mellan SMGI och II men ngn som kör SMGI i E46?

Varför e coupén så mkt dyrare än 4-dörrars? Vad får man förutom just coupén? vet att det är lackade detaljer utvändigt men det kan ju knappast berättiga prispåslaget som är eller?

Är coupén grymmt opraktisk?

Är M3:an av samma kaross som coupén? dvs kan man slänga in M3 stolar i en 320 coupé tex.?

Ngn som har ngn bild på E46 i Estorilblå?

Några andra tips?

många frågor men hoppas på svar, och inlägg om bmw e bästast och andra grymme favvoriserande inlägg undanbedes, dom hjäper knappast mig.

tack på förhand!!!
Att välja mellan 318i och 330i låter lite märkligt ... det är två helt olika bilar. Det skiljer väl ca 150.000 i pris om inte annat. Kanske du menade 318 jmf med 320?

Jag har hört positiva saker om båda, det handlar väl mest om man vill ha en sexa eller nöjer sig med en fyra. Provkör och bestäm själv om det är värt pengarna.

Vad gäller kupé eller sedan så bytta jag själv bort en 323Ci mot en sedan för att den var för opraktisk. Man blir rätt less på att åla ut ur bilen på trånga parkeringar och att man inte kan lasta saker i baksätet utan att bryta ryggen av sig. Att skjutsa runt folk i en kupé är inte heller det smidigaste man har varit med om.

Kupén är snygg, men en fyradörrars med M-paket är inte ful den heller.
Det du får om du köper en coupé förutom lackade detaljer utvändigt är högre försäkringspremie :-)

Jag håller med om att det är mycket mer praktiskt med en 4-dörrars. Bytte själv från 2-dörrars och kommer inte att byta tillbaks.

Sportstolar är ett hett tips! Om du nu inte lyckas klämma in M3 stolarna, jag vet inte om det är samma fästen m.m.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
estoril:

Välkommen till forumet

som ovanstående talare säger så är stor skillnad på 318-330.

Bensinförbrukning stämmer nog hyfsat bra på en bil som är lagom inkörd

En coupé har/kommer alltid vara dyrare men acks så mkt snyggare enligt mig.Jag ångrar inte en sekund att jag köpte en coupé de få gånger jag hämtat någon så har det löst sig. Har åkt på en bil sem med bilen fungerade klockrent med packning+2pers
No
91
North.D
330D Touring -06

Tjena!
Jag började min BMW-bana med en -00 318 sedan, mycket trevlig bil med till synes mycket hög kvalité känsla, bra innermått om man jämnför med merca c-klass, samt att den drog mycket lite bensin, var nere på 0.57 när jag hade orginal 15 hjul på den.
Det blev en ökning med 17 hjul men bilen blev ju klart mycket snyggare.
Problemen med min 318 var att jag fick byta länkarmar fram BMW tog detta på Goodwill så jag slapp betala de ca 8500 som det skulle kosta att byta, nästa lilla problem var ett litet galvsläpp på bakluckan, det skulle också gå på Goodwill, det tresdje problemet var att höger bakfjäder hade gått av, (tyckte att bilen hände lite till höger om man tittar bakifrån).
Numera är problemen sålda och jag åker en -02 320 Touring som jag är mycket nöjd med.
När jag köpte 318 så jämnförde jag med den "gamla" 320 och jag måste säga att den nya motorn är ett måste om man skall ha en 320.
Jag använder min bil mycket i jobbet så det är ju praktiskt med en Touring men suget är mycket stort efter en 330 coupe gärna en -01 med mycket godis.

/ Daniel Nordahl
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har du en "prestanda" bil idag lär väl inte en 318 vara något alternativ. Och det är inte 320 heller även om det är en mycket trevligare motor än den 4 cylindriga.
318 är helt OK shopping vagn men inte får man något lyriskt i blicken av motorn inte vad det gäller 320:n så kan man väl få blicken att tindra ibland i alla fall.
Personligen tycker jag att du bör titta på 325 o 330 om du inte vill tappa allt för mycket prestanda. Min egen absoluta favorit är 3 liters motorn på 231 HK.
Vad det gäller val av kaross är det nog en fråga om utseende, personligen tycker jag att Coupen är vackrare. Utrymmesmässigt är det ingen större skillnad vad det gäller framsäten o bagagae men Coupen är lite handikappad vad det gäller baksäte.

Hejsan o tack för svaren!
Var väl lite för otydlig men det stämmer jag funderar på en 318->330:n. Har väl börjat bli "vuxen" och ifrågasätta vad man lägger pengar på sas. Har en trimmad S70R idag och är helt inne påa tt jag förlorar i prestanda vilket alternativ jag än väljer sas.

sen skiljer det ju ca 100k mellan 318/330 och det är ju pengar det oxå, frågan är ju bara o man kommer att toksakna prestandan iom valet av en 318/320/325.. 330 rör ju på sig rätt bra trots allt. Sen får man ränka in försäkring/bensin..

Coupen är ju helt klart snyggast men åter igen är man ju rädda tt köpa en ny bil och sedan märka att det bara blir irriterande med en coupe... "looks" är ju inte allt trots allt...
ang. bensinförbrukningen så är jag imponerad av att min bil drar 0.72 vid långkörning även med 17", relativt höga farter och omkörningar. Brorsans 530iA drar också väldigt lite för att vara en så stor bil/motor med automat. Jag lade in lite siffror på min sida i 'galleriet'

Länk

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
No
91
North.D
330D Touring -06

Länk

/ Daniel Nordahl
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
estoril: Du står nog inför samma val som mig, ska också byta bil inom ett år och har idag en 328ci och är supernöjd med den men det som irriterar är just att den bara har 2 dörrar samt att bagaget är lite begränsande ibland så nästa bil lär bli en 4-d eller touring. Och visst lite förlorar man i skönhet men det går nog att leva med:) Att byta ner sig motormässigt för mycket tycker jag personligen att svårt, provade tidigare att byta från min gamla Golf VR6 till en E36 318i cab och byte bil från cabben till nuvarande efter bara 4 månader.. Hoppas detta kan hjälpa dig lite.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
robgus>> Nya 3-serien sedan lär ju komma tidigt 2005 med lägre vikt och starkare och snålare motorer. Kan inte det vara nåt? En 325 med kanske 210 hk? Låter intressant för mig iaf. Kanske för sent för dig?
Mvh
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
ollen: Kan kanske vara intressant även om det starkt lutar åt beställning i slutet av året med leverans mars/april -04.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Robgus>> ja, en 525i är ju tex inte fel heller, även om de nuvarande motorerna sägs bytas ut runt 2005 när nya 3:an kommer med uppdaterade sexor.
X3:an ser tuff ut men är det så mycket att ha i övrigt? Mest image verkar det som. Är det kul att åka fort med ett litet höghus?;) Skall bli intressant att se och prova i vilket fall.
Du som bor nära frifartsvägarnas förlovade land skulle kanske ha mer nöje av en 5:a med sportchassi och 18-tummare?
Nåja, trivsamma problem:). Funderar också på att besöka IAA.
mvh
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
ollen: Visst är det trivsamma problem:) Som jag skrev i min dagbok så är jag grymt impad av 530da..Jovisst är X3 lite av en imagebil men det är väl alla suvar/savar. Faktum är att tex bagageutrymmet är helt ok på sina 480 liter.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.