|
|
|
|---|---|
BMW 325IT |
Jag har en bmw 320i touring-89 med 325:ans motor jag har problem att få den igenom besikktningen, den misständer på tomgång så att han förbränner inte bra det resulterar till svajande HC värde. Har bytt de mesta som tex tändstift, tändkablar, fördelarlock och kollat ventilspelet. kan de vara tändspolen som är dålig? Vad ska jag göra?? |
BMW 325IT |
hallå är det nån som kan nått om sånt? |
| misständer den bara på tomgång? inte när du kör normalt?? | |
BMW 325IT |
Ja det gör den.det är inga problem annars. jag får inte igenom den i besikningen p.ga att den misständer o då tror jag att den får den en skvätt soppa som inte blir förbränt varje gång den misständer som resulterar hög o svajin CH-halt. Jag har gjort allt men inget funkar. |
|
misständning på tomgång brukar orsakas av *tändstift, slitna/fel avstånd...kollat avståndet? *tändkabel......men dom är bytta. *vacum läcka *fel tändläges inställning *kompet, lågt *Evap systemet. |
|
BMW 325IT |
Tändläges inställning vart gör man det? Kompet vad är det, evap systemet var sitter det, är det i boxen? Tändstiften har jag bytt köpte sånna som bmw rekomenderade. Vacum har jag kollat flera gåger med startgas o kollat sprickor i slangar. |
BMW 325IT |
Ä de nogon som vet??? |
| Ställa tändningen kan du göra på vilken verkstad som helst, med kompet menar han kompressionen. | |
BMW 325IT |
men det går inte att ställa tändningen!!!!!!!!!! |
|
Jag har samma problem med bluddrande och låg tomgång och tror att det i mitt fall beror på att en slang är dålig mellan insuget och tilluftslidventilen. Även om man inte har tjuvluftsproblem så borde K-sprit förvärra HC-problemet genom att motorn går magrare, t.o.m så magert på tomgång att den misständer och ger högt HC. Jag var på besiktningen idag och garderade mig för hög CO-halt genom att tanka lite E85. Fick 0.15 i CO-värde men väldigt högt HC (men det brydde de sig inte om sa han) Är det förresten bara vissa årsmodeller som har gränsvärde för HC eftersom vissa uppenbarligen ryker dit på det? |
|
BMW 325IT |
Jag har också provar med E85 men det blev varken sämre eller bättre. Det finns gränsvärden från årsmodell 1989 och uppåt så hade jag haft en 1988 så hade jag klarat mig. De gäller alla bilar. |
ormen |
Tändläget kolla du med en tändninglampa. På motronic går det inte att ställa tändningen. kolla alla sensorer runt om på framsidan av motorn (ex.längst ned o längst fram höger sida på blocket), om de är belagda med skit, ger de fel info till ärthjärnan. kolla även insugsbälg, o tvätta ur tomgångsmotorn - det gjorde underverk på min |
BMW 325IT |
De var låg komp på 3cyl |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.