|
|
|
|---|---|
|
Vad innebär en så kallad "mappning"? Har sett uttrycket flera gånger men inte riktigt förstått innebörden av de. Någon kunnig som kan förklara lite eller ge tips på var jag hittar bra info om de? | |
|
Jo så här ligger det till med mappning. Om man jämför 2 st 325-motorer med varandra så är de inte exakt lika när det gäller t.ex. förbränningseffektivitet osv. osv. Databoxen till motorerna får dock exakt samma program, det görs alltså ett program till alla 325-motorer trots att de inte är exakt lika. När du då lämnar in bilen på "mappning" så mäter de en massa saker, vet inte riktigt vad de mäter men de ser på så vis hur de ska programera om all data. De trycker sedan in ett nytt program i databoxen som är precis kalibrerat för din motor. Mvh Har du råd att inte köra Tyskt? Länk |
|
|
Samma sak som ett TrimChip då med andra ord? Men inställningarna optimerade just för min bil...? Kan man förändra programvaran i originalchippet då? Vad finns de då för mening med tex UniChip från tex TSmotor? |
|
|
Som jag har förstått d så är skillnaden mellan ett trimchip o mappning att ett trimchip är ett o samma för en viss bilmodell o inte mer med d. Men mappning görs för att optimera allt för just DIN bil. Hur mycket kan man få ut i effekt om man mappar sin bil? måste man ha trimmat en massa för att få några extra hästar eller? Mvh David |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Läs chipsrepotaget så kanske det ljusnar lite i funderingarna. Olw eller estrella det är frågan :) Länk ///MVH Hasso Länk |
| Vart vänder man sig för att mappa och vilka summor pratar man om? | |
|
Tjenare. Finns många som mappar bilar och det brukar ligga på ca 10k för en mappning. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Mappade min för 5200:- SEK (Unichip) på Bil & trim i umeå. Resultat= +19 hästar på hjulen. Länk |
|
|
Så det gav så pass mycket ändå. Funderar rätt mycket på ett unichip. Vad ska man passa på att byta osv innan man gör en mappning för att få det helt optimalt? |
|
|
ravve: sportavgas+Kattersättare och sportfilter. |
|
|
Jag har redan sportavgas och sportfilter... Hur vet jag om katten är utbytad? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.