AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
478

varm BMW

hu
96
huggarn
BMW 328i -95 The Black Pearl
när ja var ute och körde i stan igår så vart min bmw välidt varm, så ja ställde undan den så att den fick kyla sig, sen när ja åkte var det inga problem, men det verkar som om när ja kör i stan, kör lungt och sakta och när bilen står på tomgång ett tag så blir den väldigt varm, tillägas ska väl att det var väldigt varmt när ja var ute (28 +) det har hänt två ggr nu, men när ja kör iväg på motorvägen så är det inga problem, men det verkar som om den har svårt att kyla när ja kör "sakta" och "lungt" någon som har någon anning om detta ?!

Huggar
Har du kollat om fläkten går i gång när den börjar bli varm? om den inte gör de har du felet där,för när du ligger på tex motorväg så får den ju ändå rätt mkt kylning eftersom de blåser en del då...
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Hej!
Det är så enkelt att fartvinden som uppstår när du kör snabbare (motorväg) kyler motorn, jämfört med när du kör i stan med många rödljus och stopp så står ju luften mer stilla.

Kolla för säkerhets skull fläktkoppling, kylarvätskenivå, vattenpump osv.

__
Killar med kvalitet kör BMW!
hu
96
huggarn
jo precis min tanke... och fläktarna verkar funka vad ja har märkt, var ut för ett tag sedan (lika varmt idag, plus att den har stått i solen och var bränhet) och ställde bilen på tomgång ett tag och det måste vara fläktarna för det lät som ett tröskverk
någon annan idé? ska vara att fläktara inte funkar som dom ska då.. !?

Huggar
hu
96
huggarn
fläktkopplingen hur kollar man det? i´m a rokkie =)

Huggar
Vad menar du med väldigt varm? går den till rött på temp.mätaren? eller går den bara lite över mitten?
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Hej igen!
Jag är inte så inne på de nyare BMW-modellerna, det kanske t.o.m. sitter en elfläkt i din bil, jag överlåter fallet till någon med mer kunskap om nyare BMW!!

Jag är ganska så rookie jag med!
Hoppas det ordnar sig, lycka till!

__
Killar med kvalitet kör BMW!
Andie_83
Hejsan. Först och främst, kolla termostaten. Det är nästan ALLTID termostaten som klyddar i dessa fallen. Byt den, enkelt och billigt, och problemet är löst. Ha det bra

MVH

//Andy
hu
96
huggarn
ursäkta en lite okunnig person här, men skulle du kunna förklara lite mer om att "byta termostaten" är det svårt? vad kostart det ca?

Huggar
Termostaten hittar du i form av en "plugg" som är fastskruvad i kylaren till höger uppe vid ljusinsatsen. (förutsatt att våra modeller inte skiljer sig åt.)

Byta den bör väl vara rätt lätt - skurva ur den gamla och skruva i den nya, koppla tillbaka kontakten = klart!

Beroende på hur varm kylaren är kan det väl rinna mer eller mindre vatten då du byter den. Kan därför vara smart att ha lite glykol i närheten.

Ang. fläkten så drivs den av en magnetisk koppling som sitter på samma axel som vattenpumpen, den är alltså inte elektrisk.

på tal om vattenpumpen så har den förresten en viss tendens att ge upp ganska tidigt. Kolla efter en rödbrun gegga runt fläktremmarna och ovanför, det kan tyda på att lagrena skurit och pumpen därmed är ur funktion. Det innebär att kylvattnet ej pumpas runt, och motorn går varm då den står still! (eller går sakta)

// Björn
Vidare bör du ej köra för långt innan du vet vad felet är, och låt ABSOLUT INTE motorn koka!

// Björn
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
alien:

På min gamla 320 -92 satt då inte termostaten i kylaren utan den satt i framkant på motorn i närheten av vattenpumpen har jag för mig. Är det inte bara en tempgivare som sitter i kylarelementet?

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
328an
Det är fläktkopplingen. Hade exakt samma problem med min före detta 328. Byt den så är det klart. Kommer gå på ungefär 2000:- inklusive arbetskostnaden. Krävs lite kunskap för att göra detta själv så bästa att lämna in den.
hu
96
huggarn
328an: en dum fråga... vad är fläktkoppling? och vad har den för funktion?

tack så jätte mycket för alla era tips...

MVH /Andreas

Huggar
Se där, då har man lärt sig något nytt!

// Björn
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Topplockspackningen kan ha gått också, hände mig. Då går motorn upp i temp eftersom avgaserna tränger undan kylvattnet.
Vet ej om du läst mitt inlägg men har oxo en 328 - 95:a.
Den kokade ganska ordentlig men det var fläktkopplingen som hade pajat. Följdfelet blev att vattenpumpen la av. Lämmnade den på Lindholms bil (umeås auktoriserade bmw verkstad).
Spikade ihop bilen för 3926:- delar och arbete. Sällan man har en så pass utgift och ler med hela ansiktet när man ska betala!
Lycka till!!!
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
jag antar att på min M3:a är också fläkkopplingen paj, när jag kör i stadstrafik så går sakta men säkert den till rött, är jag på motorväg och kör 110/kmh så står den i mitten (normalt) är det fläkkopplineg som är skum då? tacksam för svar

BMW its a ride not a car
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.