AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.598

AC haveri, säkring nr9 löser ut och det luktar bränt i motorrummet.

ar
24
armor
540i -94
Skulle köra om några bilar och van V8 åkare så trycker man ju på lite.
Märkte direkt att ACn slutade ge kalluft efter denna omkörning. Det började också lukta bränt; alltså tvärnit, in till kanten. hittade inga synliga fel eller rök. men det luktade bränt och säkring 9 hade löst ut.
Monterade ny säkring, löste ut i samma ögonblick som jag tryckte in knappen för AC och det luktade bränt igen, dock inte alls lika mycket som först. Troligtvis något redan trasigt.

Åker in till BMW verkstaden och testar lite. Kopplar ur extravattenpumpen, kollar extra AC fläkten. de verkar fungera korrekt. Så även tutan (matas av säkring 9).

Men, så fort man trycker in AC knappen löser säkring 9 ut.

Nu till min undring:

Är det AC pumpen som havererat??
Vad mer matas av säkring 9??
Kan man köra bilen utan att starta pumpen och inte riskera att det havererar något mer?? (det luktar inte bränt längre, och så länge AC knappen inte är intryckt är säkringen hel)

Att tillägga bilen är en E34 1994 540iA.

För övrigt, en eloge till BMW Skövde som trots stängningstid och bråttom tog sig tid att försöka hjälpa till.

Slutligen:
Vad kostar det att fixa till en AC pump??

-

"Livet är för kort för att åka i en billig och långsam bil"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Samma sak hände med min bil för några veckor sedan. AC-kompressorn hade slitits ut helt i magnetkopplingen och kortslöt. Det vara bara att byta kompressorn så var allt bra igen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ar
24
armor
540i -94
Jaha, misstänker det.
Hur gjorde du? Vad fick du ge för det?

kan man fortsätta köra med bilen utan risk om man nu inte slår på ACn??

Schysst 750 förresten.

"Livet är för kort för att åka i en billig och långsam bil"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det går utmärkt att bara byta magnetkopplingen om kompressorn i sig själv är just. Det blir varmt som attan så fort kopplingen börjar slira kan visst bli upp till 750grader och kopplingen blir vit.Men den kan även ha bränt upp tätningen kan jag tänka mig i värsta fall.
En bra bil eller kylverkstad kan fixa detta.

///MVH Hasso
Länk

FYI: Enbart magnetkopplingen (remskivan) går på ca 3125 sek hos Förenade bil... :-\
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
På BMW ska man inte köpa AC delar:))
Magnetkopplingar hos tex Avantia kostar mellan 1100-1600 + moms axeltätningar ca 400 + moms lager 230 + moms själva magneten 500-800 +moms.
en densokompressor till BMW 3000+moms.
Avantia reparerar och renoverar och har utbytes kompressorer.
Det finns varenda pinal att köpa som reservdel hos olika Ac grossister.

///MVH Hasso
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag köpte en schysst kompressor komplett på skroten, en NipponDenso för 500:-. Bytte och fick fyllt igen för 800:-.
Totalt 30 minuters arbete och 1300:-.

Jag kunde använda alla andra förbrukare på samma säkring så länge jag inte startade kompressorn. Men är den slut i kopplingen kan den ju skära helt vilket kan få till följd att remmen tar skada och övriga funktioner som drivs av remmen upphör att fungera, eventuellt kan remmen gå av och slå sönder lite grejer i motorrummet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.