|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Funderar på att köpa en 320, E46-modellen och undrar över några saker. Begagnat så erbjuds det ju ofta en del extrautrustning. Vad rekommenderas / vad ska man inte vara utan? 18 tums hjul? Snyggt, javisst, men jämfört med exempelvis 17 tums är ju inköp av däck dyrare. Även bensinförbrukning, eller är det en myt? Vad jag förstår passar ej heller 15 tums fälgar på denna modell, eller? Initialt är det någon av BMW´s 6 cylindriga motorer jag är ute efter men har läst en hel del gott om 320d. Någon diesel-ägare som kan säga något gott/ogott om denna? /Matte | |
|
Rekommenderar framförallt sportstolarna. Och jodå, 15 tum funkar bra på sedanen, även om det är 16 tum som standard från -02. Skall du köpa nytt eller begagnat? Mvh |
|
|
Tjena ollen! Ok, sportstolar är alltsså vettigt. Jag köper nog begagnat. Beror givetvis lite på prisbilden. /Matte |
|
|
klima o skinnklädsel e ju nästan ett måste om du vill få bilen såld lätt, men annars så är mittarmstöd ett mkt 3vligt tillbehör, multiratt o farthållare gör långfärden mycket lättare jag skulle säga satsa inte på 18tums eftersom dom är mkt mer stöldbegärliga än 17 |
|
|
Hej -dB! Tackar för svaren. Javisst, att 18 tummarna är mer stöldbegärliga är ju faktiskt ytterligare en aspekt. Multiratt o farthållare har jag som ett krav. Klima ska jag nog också sätta upp på min "krav-lista". /Matte |
|
|
maobse: lucka navi Pdc Sport stolar Ytterspegelpaket inkl elektrisk infällningsfunktion Gardin Regnsensor multi ratt Golvmattor i velour RDC Bi-Xenon-ljus stora ljudpkt M SPORTPAKET klima listan kan göras längre men detta torde nästan vara ett måste. |
|
|
Tackar starre! Vissa saker du nämner ingår kanske i det som kallas komfortpaketet, eller? Har sett detta i en del annonser. Vet nå´n direkt vad som ingår i komfortpaketet? Finns säkert att finna här - jag ska leta. /Matte |
|
|
Klima, multiratt och armstöd säger jag.... Viktigt viktigt... :) Länk |
|
|
maobse: KOMFORTPAKET 3-serie Touring: Multifunktion för ratt, Lädersportratt, Larm, Takreling, Regnsensor, Klimatautomatik, CD-spelare, Radio BMW Business 18200kr |
|
|
Tackar starre! Gick fortare än för mig att leta upp den infon. Antar att man i komfortpaketet till sedanen bara bortser från takreling. Anders S: Mittarmstöd ska jag notera! Har inte testat nå´n med ett sådant, men det kanske är viktigt (bekvämt), tackar! Snygg bil förresten - rena linjer och inget krafs! /Matte |
|
|
Vet inte vilken prisklass du tänker dig men skall du ha en 320i så rekommendarar jag en -01 eller nyare med 170 hk alt en äldre 323i (direktimport om du skall ha en sedan) . PDC, navi, xenon, gardiner, mm tycker jag är överkurs och säkert svårt att finna på en 320i. Koncentrera dig i första hand på komfortpaket (som i princip alla svensksålda har ) och sportstolar. Sen är det förstås snyggt med 17 tum, sportpaket etc men det kostar också och ger sämre komfort. Lycka till! Mvh |
|
| PS. Håller med om att armstöd fram är mkt skönt. Det går tydligen också att eftermontera till rimlig kostnad har jag läst i nån tråd. DS | |
|
ollen: Jag lät efter monter armstödet,stänksydd och det är guld värt kostar inte så mkt. Visst kan vissa av de saker som jag nämnde ovan vara överkurs men har man en gång haft det så har man svårt att klara sig utan. |
|
|
Tjena! Tackar för al matnyttig information. Jag har satt upp en liten lista över saker jag vill ha nu. Funderade på varför ingen nämnt antispinn/sladd (ASC+T / DSC). Är detta möjligen standard på E46:orna? /Matte |
|
| Mig veterligen så är det standard på E46... | |
|
Såvitt jag kommer ihåg så är ASC+T är standard på alla E46 (åtminstone på sexcylindriga), DSC var extrautrustning 1998-2001, standard från och med "faceliften" 2001 (ev bara på sexorna). Var dock medveten om att vissa saker som är "standard" kan vara det i Sverige, men inte på importerade kärror. Kolla en importerad kärra MYCKET noga, saker som anses vara standard i Sverige (elhissar, stolsvärme, strålkastarspolare mm) kan saknas helt. |
|
|
Saker som jag anser är "måsten": Stolsvärme fram (bor i norra Sverige) Sportstolar Elhissar Larm Strålkastarspolare M Aerodynamikpaket (I eller II inte så noga) Förberedelse CD-växlare Multifunktionsratt med farthållare Fällbart baksäte med skisack På en svensåld bil så innehåller komfortpaketet det mesta ovan. Med sportpaket och komforpaket är du klar (innehåller en massa annat också), så när som på CD-växlarförberedelse. På en importerad - kolla att allt är med ... väldigt noga. För övrigt tycker jag att Xenon bara är dyrt ... knappast bättre, bara dyrare. Men smaken är som baken ... |
|
|
starre=> Jag förstår det! Skulle gärna ha det också men kanske ännu hellre en 325 eller 330 med ngt bantad kravspec till samma pris. Helst både och förstås! ;). Håller med dali om Xenon. Dyrt att köpa, dyrt att byta när det är dags. Men ok, innan faceliften sep -01 är ljuset rätt dåligt i original. M-paketet är ett lyft på faceliften, innan dess känns det inte lika angeläget, tycker jag. |
|
|
Så mye har ikke jeg på min "krav-liste" - selvom jeg håper på det meste. Man kan jo bare drømme om å finne en bil som har alt det som listes opp her. Min kravliste til utstyr: - Sportsstoler i skinn, alternativt delskinn - CD Business - Klima Sier ikke nei-takk til M-styling, 18" felger, klimaautomat, multifunksjonsratt (strøket fra min kravliste under tvil), varmeseter, armstöd, aluminium-look interiørlister, soltak, starsperre/alarm +++++. Armstöd bruker jeg nesten hele tiden, så det må jeg ha - men det kan som nevnt ettermonteres for ca 1500-2000 kr. Ps. Sender ned min onkel til Frankfurt i morgen (15/07-03)! Jeg vil helst ha en topasblå bmw med sort sportsskinn :) maobse: Lykke til med ditt kjøp. |
|
|
Jeg fikk kanskje ikke fram mitt poeng tydelig: Jeg har en kort kravliste og en laaang ønskeliste. Jeg tror det blir vanskelig å finne en bil om man skal velge den bort hvis den ikke har automatisk klimaanlegg, armöd eller lignende, dersom den er ok ellers. |
|
|
Återigen tack för all info! Har varit och provkört 3 st E46:or nu på eftermiddan/kvällen. Tyvärr hade ingen av dem sportstolar, annars var det lite blandad utrustning på dem. Kom i alla fall fram till att jag vill ha multifunktionsratt med farthållare, armstöd (Gjorde massor på helhetsintrycket samt körställning), automatisk klima, Business CD:n, fällbara baksäten. Eftersom jag står mycket inne i stan vill jag också ha larm. Får se vad det blir av detta i slutändan. Kanske är det fler saker jag kommer på att jag inte vill vara utan. Synd att jag inte fått testa sportstolarna... /Matte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.