|
|
|
|---|---|
| Har en 328 E36, funderar på att byta avgasrör, kollade i helgen och såg att det satt en ventill i ena pippan, frågan är vad är den till? kan man sätta rakar rör istället eller förlorar jag på det? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vissa 3 serier har en vakummstyrd ventil i bakre dämperiet. Du kan plugga bort detta, men se till att vakumröret blir tätt. Det är visst nått med ljudnivå på lägre varvtal som spjället är till för. ///MVH Hasso Länk |
| Är det ända den är till? effekt och så då, inget? | |
|
Har för mig att den är till för tex när man står till för att ljudnivån ska sänkas lr nåt...ganska meningslös funktion. Kan söka inlägg om de så hittar du mer info,har diskuterats förut... |
|
| ok | |
|
Dess främsta uppgift är att stänga ena pipan vid kall motor för att få upp arbetstemp på katten så fort så möjligt. De är även till för att hålla nere biller under 3500 rpm. |
|
| de ska stå buller. Jag fick ovanstående förklarat för mig av verkstadschefen på förenadebil i malmö. | |
| Stämmer precis som Wendtan säger. Ytterligare en bonus är att det är enklare att mäta rätta avgasvärden på tex besiktningen eftersom avgaserna inte blandas med lika mycket luft. | |
|
Blandas avgaserna med luft annars? Förklara... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det beror på vilken mätutrustning man har på stationen. Det finns den varianten där man inte trär över något utan man har en någon pinnliknande grej som man sticker in vid utblåset. Tydligen var det ett problem med 325orna att man kunde få konstiga avgasvärden (särskillt om bilen inte var ordentligt varm) medans det var inte var ett problem hos 328orna som hade denna ventil och därmed kunde man enklare mäta ur bara det ena röret. Dett enligt en mek på BMW GROUP. | |
|
Här är en ganska bra och överskådlig bild på funktionen: Länk |
|
|
acey: Det finns bara en sorts mätare, en ca 35cm lång mätsond som sticks in i röret. Antingen kan den användas separat eller inbyggd i avgasslangen. Det enda som kan påverka mätvärdena är om en större avgasmuff kallad "Lydia" används. Denna träs över båda rören, detta kan medföra att Lambdavärdet blir felaktigt om den inte sluter helt tätt. Är så fallet får man mäta avgaserna en gång till med bara sonden... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Du vet nog bättre, men det var den förklaringen jag fick. Troligvis hade folk haft problem med avgasvärden på 325orna och inte på 328orna och där av hade han dragit slutsatsen att det är enklare att mäta med mätsonden ur ena röret när det andra är stängt. | |
|
den är till för att ljudnivån ska bli mindre i storstan =) väldigt meningslös funktion... Huggar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.