|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
svintoleffe |
Jag vet att när man kollar om ventilen har blivit krökt, så sätter man en stor skruvmejsel mot ventilen och tryker den neråt. Dels ser du ju om den har blivit krökt då den inte går tillbaka. Iannat fall så kan jag nog komma och hjälpa dig att felsöka om det behövs. Leffe |
BaveR |
Har du gjort kompprov på den cylindern ?? Är juh ett lätt sätt att kolla om allt är som det ska. |
|
Baver : Har aldrig gjort ett komp prov på en bil förut men man får väl bra komp om den t ex är fastbränd i stängt läge? /Jimmy Länk |
|
BaveR |
Nej det får man inte. Iaf inte om det är på insugssidan den har brännt fasst. För när golven går ner då så släpps det juh inte in någon luft. Alltså kan det inte pressas ihop någon luft heller när kolven går upp igen. |
|
Hmm.. okey.. jo det var meningen jag skulle ett komp prov men verkstaden hade ej tid.. Får leta reda på nån testare i veckan då kanske... /Jimmy Länk |
|
|
Kanske är billigare att köpa en själv : Länk Hur ska man läsa av den sen? /Jimmy Länk |
|
svintoleffe |
Om inte jag är helt ute och cyklar, så om ventilen har brunnit fast, då ska du ju aldrig kunna röra ventilen eller hur. Jag pratade med en kompis igår, han sa att man bilen kan gå ruskigt taskigt om ventilen har brunnit en gång. Leffe |
|
Men för att kontrollera om ventilen är fast eller krökt så måste jag av med toppen? Det e jag inte så sugen på än så länge (då blir det nya packningar, bultar osv..).. /Jimmy Länk |
|
|
Jimmy, det jätte enkelt och komp testa själv! Mvh Abbe Länk |
|
|
Ja jo det förstår jag.. Bara ur med kabeln från tändspolen och i med testaren och nöta med startmotorn? Men vad ska det vara för värden typ? Någon annan som har testat en M40? Abbe hör av dig om du ser nån fin E30 M3 till salu (orginalare).. har letat febrilt nu i ett tag men hittar ingen fin... /Jimmy Länk |
|
|
Har du sett den i Umeå? Om den inte är såld så ska den vara väldigt fin. Svart med röt skinn. Mvh Abbe Länk |
|
|
Abbe : Jo jag har kollat in den annonsen några gånger... Är lite alergisk mot de röda listerna på de svarta M3:orna bara... Man får kanske lägga ett bud på den.. /Jimmy Länk |
|
|
Angående komptestet. Kolla bara så om värde är ungefär likvärdiga på alla cylindrar. Då du bara tror att det är problem med en cylinder visar sig ju det då. |
|
|
Okey.. ska testa den imorgon... /Jimmy Länk |
|
svintoleffe |
DU behöver inte lyfta toppen , för att se om ventilen är krökt. Det m'rker du på en gång när du tar skruvmejselnb och trycker på den. Dels så får du ta i utav helsike om den är krökt, sen ser du om den är krotare än dom andra. Sen om du har kröt den så , kan jag garantera att det knakar fint ifrån den cylinder. Leffe |
|
Du kan alltid ta bort den röda listen! Jag vet åtminstone en till som är sugen på den. Mvh Abbe Länk |
|
|
Abbe : Jag har kontaktat ägaren och han verkar seriös.. Tyvärr import (finns ju inte många sv-sålda).. Verkar finnas otroligt få M3 E30 till salu i sverige... Undrar på vilken prisnivå den i Umeå kan ligga.. /Jimmy Länk |
|
|
Du får nog slanta ganska bra för den, du får räkna med en bit över hundra för en fin originalare, det är ganska bra sug efter mycket fina M3 E30:n, nu i sommar har jag fått två förfrågningar om jag vill sälja bilen, ena av de gav ett mycket högt bud som jag tackade nej till. Mvh Abbe Länk |
|
svintoleffe |
Jag har pratat med en kille som sysslar mycket med bilar, han sa att du kan ha pajat kolvringarna så at du inet får någon komp alls. Hoppas det löser sig, för dte är en fin du har skaffat dig. Leffe |
|
Jahapp.. då har jag testat kompressionen i bilen.. Cyl 1,2,4 : 11 Bar Cyl 3 : 10 Bar I instruktionen för komptestaren så stog det att man skulle testa med 0,5 dl olja i cylindern med dålig komp för att avgöra om det är kolvringarna eller en bränd ventil... Han ej testa det igår.. Nu börjar man bli lite orolig för vad det kommer att kosta att fixa det på BMW.. har tid den 4:e aug på BMW för felsökning... /Jimmy Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.