AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.252

Går som en bubbla...

Sida 1 av 4
Nu har 318:en (M40) börjat strula för mig.. (alltid är det nått)..

Bilen är orklös och låter som en "Bubbla"/Traktor när man kör med den..

Då jag har semester så är det ju som vanligt lite panik..

Vi var på väg hem från skåne i förgår när bilen helt plötsligt blev trött som bara den.. hade kört ca 4 mil före det hände.. stannade och försökte klura ut vad det kunde vara men vi var tvungna att puttra hemmåt (hade över 50 mil kvar hem).. stannar på Biltema i Jönköping för att försöka hitta någon lösning på problemet.. Testade tändkablarna och de verkade ok..
Åkte vidare hemåt och då började den helt plötsligt gå bra igen (precis som om något vore glappt)..
Bilen går bra hela vägen hem men nu går den dåligt igen...
Hade en teori först att den gick dåligt på grund av fukt (regnade i förgår) men idag är det ju strålande sol.

Alla stift är bytta, tändkablarna är testade med ett verktyg jag köpte på biltema, rotor och fördelare är isärtagna och kontakterna slipade jag med ett litet sandpapper (var slite svarta)..
Alla vakumslangar är byta/lagade..

Kammen tickar väldigt på bilen men tycker inte det kan ha med detta att göra då den går bra ibland..

Jag testade att plocka bort kontakten till Luftmassemätaren för att se om det blev någon skillnad och det blev det.. då gick bilen ännu sämre, så den verkar fungera...

När bilen går dåligt så drar den väldigt mycket soppa (1,5L/mil vid 90 km/h) enligt mätaren i bilen..

BMW hade ej tid att kolla på bilen idag så nu vet jag inte vad jag ska kolla mer..

Hjäääälp!

/Jimmy
Länk
upp..

/Jimmy
Länk
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
kollat så det inte är "bagg" i kontakten till lambdan?
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Hehe så går det när du kör fortare än mig i konbanan!

____
BMWCS #4675
BMW323.cjb.net
Powerpak:
Bagg ?? Förklara lite närmare tack..

Jimmyn: det gjorde väl alla ? hehe

/Jimmy
Länk
Nu har vi kommit lite längre i felsökandet...

Det verkar som om det är cylinder nr 3 som ej tänder..

Trodde först det var stiftet eller tändkabeln men jag testade att flytta stift + kabel från cyl. 4 och den gick fortfarande inte på den cylindern..
Stiftet är blött så den verkar få soppa ialla fall..

Så är det fel i fördelaren? eller något annat?

Jag har tagit isär fördelaren och gjort rent kontakterna.. men det kanske inte hjälper?

är ju lite tuft å köpa en ny fördelare för 1000 :- om det inte är den det är fel på..

/Jimmy
Länk
De kan ju bara vara fördelaren. tändspolen ger antingen ström eller inte så den kan du utesluta. såvida du inte har ett mekaniskt fel. kostar ett fördelarlock en tusenlapp till en gammal 4 cyl motor? pirat delar borde ju finnas.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Bagg= ärg,fukt osv.. sånt som inte ska vara där alltså..

brukar kunna bli fukt däri vet jag att jag råkat ut för..
troligtvis så är det kammen som är så sliten att den ej lyfter ventilen på cyl 3.

Blir å köpa en ny kam..

Nån som har erfarenheter av Cat cams?

/Jimmy
Länk
Vad bör jag mer byta när jag ändå håller på? Har en bekant som ska hjälpa mig med att byta kamaxeln men vi är inga bra BMW mekaniker precis..

Vad är det för moment som ska användas??

/Jimmy
Länk
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Lite konstigt om bilen gick bra ett tag efter Jönköping om kammen gått ner sig ! Bara en reflexion !!!

Om kammen går ner blir det ju en del järnskrot i oljan. Kolla hur oljan ser ut när den tappas ur, så du får en känsla för hur mycket som kommer ut ur motorn. Annars kanske en nogrannare rengöring är nödvändig. Lite dumt med järnspån som far runt i motorn!

Lyftarn till den nergångna nocken måste bytas, förresten ska väl alla lyftarna bytas vid kambyte.

Rem eller kedja och spännaren kan också vara bra att byta!

Köp en Haynes-manual så har du alla moment angivna där !
(Både arbetsmoment och åtdragningsmoment :-) !!! )

OO=00=OO
Ägt:525/E12-535i/E28-520iS/E28
525i/E34-528i/E39-325iC/E36.
Sådär.. nu är kammen, vipparmar och tryckbrickor bytta.. bilen vart helt underbart tyst.. tickar ingenting nu.. Låter som ny igen..

Men tyvärr går den fortfarande dåligt...

Har beställt ny rotor + fördelare (1000 kr) som jag får imorgon, hoppas det fungerar då..

Gör det inte det ska jag göra ett komp prov för att se om det är en ventil som har bränt fast...

Håller tummarna.,..

/Jimmy
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vad kostade kalaset? gjorde du det själv?

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
BMW735IA: Nå har du fått fart på bilen då till mantorp nästa helg herr stiff hehe =) ???

8 x vipparmar : 1480 :-
8 x tryckbricka : 200 :-
Summa : 3280 kr.

Jo jag gjorde allt jobb själv.. tog väl ca 6-7 timmar.
Du måste bort med allt framför kåpan för kamremmen, släppa på kamremsspännaren, skruva av ventilkåpan, bort med hållarna för kamaxeln, bort med drivhjulet som sitter på kamaxeln, sen byter man vipparmar, tryckbrickor och kamaxeln och monterar tillbaka allt igen..

Är lite pilligt, men har man bytt kamrem förut och vet hur det fungerar så klarar man det ganska lätt.

Återdragningsmomentet är 10 nm på ventilkåpa och kamaxelöverfall. (Köpte så klart en momentnyckel som går från 20 nm)..

Teres : Ja man får hoppas på det, ska byta fördelare + rotor idag.

/Jimmy
Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
BMW735IA: ja nu får du se till och få fart på bilen till nästa helg ;0) hehe Mantorp blir ju prefekta inkörings mil för kammen =)
Ny rotor + fördelalock bytt........... tyvärr så går den fortfarande inte på 3:e cylindern..

Nu har jag slut på ideer, får väl lämna in den på BMW så får de felsöka åt mig.. (får väl råna matkassan)..

Ibland kan ett billigt inköp bli dyrt :
12000:- inköp
2000 :- service (olja osv)
2300 :- ny front
222 :- lack
3200 :- Ny kam,vippor och brickor
1150 :- Ny rotor och fördelarlock
200 :- nytt bränslefilter
500 :- öppet luftfilter
Summa : 21 422 :-

/Jimmy
Länk
Teres : Jag å tjejen kanske kan få åka med i baksätet? betalar självklart halva soppan...

/Jimmy
Länk
Tror ni det kan var en fastbränd ventil??? Kan man testa detta själv på nå enkelt vis utan att ta bort toppen (känner att mina mek kunskaper inte räcker till riktigt då...

/Jimmy
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack för svaret på min fråga Jimmy, Min kam är helfräsch inte en repa men lik förbannat så tickar den.. blev din tyst och vad tror du jag bör byta för den skall bli tyst...

-----------------------
Min E30:
Länk
Jo min blev tystare.. inte helt tyst men en enorm skillnad... men mina vipparmar var redigt nerslitna (typ 1 mm)..

Lyftarna är nog det som gör att min bil inte är riktigt tyst nu..

En tråkig sak dock är att när jag bytte rotor och fördelare så började den låta istället...

Jag vet inte riktigt vad du bör byta för att göra den tystare.. men jag skulle testa att byta vipparmar och tryckbrickor först (inte så dyrt)..

/Jimmy
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.