|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har sökt på forumet men utan resultat efter den informationen jag vill ha. jag undrar följande vilka av 528:orna som har diffbroms, typbetäckning eller ngt annat man kan skilja dem åt? Gäller även 520... Dessa ska isåfall passa på en 86:a M535i. Jag läste om att årsmodellen kan skilja dem åt för upphängningen. Det kanske finns ngn som läser detta och har en övers som man kan köpa eller bytas mot en E34 M5 diff -90. Tacksam för svar... MVH: Zander | |
|
Zander, du har m5maskin i din e28 va? Då vill du inte annvända e28 ans mindre klumpar (klenare)utan använd en std klump (e28 535i) och bytt drevningen i den. Innehållet mellan dom stora klumparna är likvärdigt. så mitt tips är att du raggar upp en klump från en e32/34 med den utväxlingen du vill ha och plockar över dreven i ett stort e28 diffhus. |
|
|
eller så kan du sälja din e34 diff till mig. om bromsen är i skick,, och om priset är rätt. |
|
| zander, om du vill sälja,.. min mail är (dannethyni@hotmail.com) | |
| dom ändrade upphängningen 85, så nu vet du iaf det | |
Paap Reeder |
Hej Pelle! Gjorde en reflexion när Du skrev att E28:-ans mindre slutvxl inte tålde en M5 maskin. På BMWCS bandagar på Knutstorp nu i början av Augusti fanns även den s k "Västkuststugan" där. Det är en 3,0 CSL -72 som körs och kördes av Rune Tobiasson (litet osäker på namnet). Det teamet vann väl det mesta i början av 70- talet ... och så även i år!! Eftersom vi "köpt en bullerdag"på banan kördes bilen med rena rör ut bakom HÖ framhjul. Jag kan tala om för dem som inte var där att bara att höra ljudet på upploppsrakan är värt anmälningsavgiften för bandagarna. (STCC puttrade på ganska långt efter). Med "rena rör ut" gav CSLéns 3 litersmotor (f ö "samma" motor som satt i vanliga 3,0 S - en modell som ägdes även av mig vid en tiden) 425 DIN på utgående axeln. Och det utan hö-fläkt! Min 3,0 - 73 gav 190 vill jag minnas. Tittade man in under Västkuststugan .... vad fann man där? Jo exakt samma diff (jag hade dock 40%) som satt på min 3,0. Iofs med en extra oljekylning men ändå... Nu fick den som sagt in 425 DIN på pinjongen!! Det är samma innehåll i E3áns slutvxl som i E 12 / 528 som i E 28 - lilla diffen. ...bara en liten historia. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Jo jag var oxå där...ljudet och synen av cslen gav gåshuv (och vissa hörselproblem) Det är i största delen värmen som knäcker drivlinan tillsammans med vridmomentet. Hkr antalet är obetydligt (nästan) Här man oljekylning, och gärna med munstycke som sprutar oljan över dreven så får man ner tempen på allt och därmed ökar man hållbarheten (och sänker tempen på drev och diffen) Jag har dock för mig att innehållet i csl klumparna inte har mycket med gatklumparna att göra (men kan ha fel jag har aldrig tittat inuti en sådan klump...vet bara vad andra har sagt till mig) Dock vet jag att det inte är lätt att hitta delar/drev till dito klump! Men det jag vill ha sagt är igentligen att mellan klumpen är vekare än vad den stora klumpen är. ang motorn I tobias csl...är inte det en m49/2 eller 3, 24ventils 3,5L i den...som är alpina byggd/modifierad? OT: så är en kompis pappa en av dom mekarna som var med på den tiden det begav sig...han hade många fina bilder och visa och ännu fler "rövar" historer att berätta ang deras framfart ;-) |
|
|
Paap : Vilka e28:or har den "lilla" diffen ? Är innehållet samma trots att det utvändiga är olika med andra infärstningar och liknande mellan e12 och e28 !? Har hört något om att just -85:ans e28 diff ska skila sig från övriga och därför passa e12 , vet någon vad som är speciellt med den ? ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
Paap Reeder |
Hej The sentinel! Innehållet är inte detsamma. Det har bittert fått erfara. %35:ans är ca 15% större. Mailar en "jämförande bild" till Dig. Jag tror att från årsmodell 1985 monterades den större varianten -den med förskjutet bakfäste i alla 528 o 535. Innehållet i stora klumpen och E 34 är det samma. MVH /// Paap R |
|
Paap : Tack för bilden, Förutom tidiga e24 så borde ju någon av de andra äldre bilarna ha en passande diff till e12 , känner du till någon som passar ? typ e3 eller e23 som kanske går att hitta lite lättare än den 528i e12 option diffen som verkar vara stört omöjlig att få tag på . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
Paap Reeder |
Hej! E3:ans "innehåll" passar i E 12 + E 28 lilla. MVH /// Paap R |
BMW-M |
=) |
BMW-M |
Tjenare ,om jag har förstått det här rätt så passar alltså tidiga e34 diffar på e 28 -85?? |
Paap Reeder |
BMW-M! Innehållet ja - om du har den större E28-slutvxln. M VH /// Paap R |
| Om du har en e28 535i så ska du ha den stora klumpen! | |
BMW-M |
Okej tackar ,för det är svårt att hitta en diffad 528 klump |
BMW-M |
Tjena igen tänkte bara tillägga att motorn i 3,0 csl;en är byggd hos bmw motorsport`s fabrik och som sagt är på 3,5 liter och 24 ventiler. Bilen förövrigt är utrustad med alpina framvagn och tätstegad låda från bmw |
|
BMW-M : Vilken CSL gäller detta ? Så vitt jag vet fanns CSL bara med 3.2 och 3.3 liters motor. från fabrik , är det någon race variant du syftar på ? ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
Paap Reeder |
Hej The sentienel! BMW-M menar den s k "Västkuststugan" som var med på Kn-p i år. MVH /// Paap R |
BMW-M |
tjena! japp det är 3,0 csl -72 men på den tiden så fanns inte bmw M så ja vet inte om man kan säga att den är byggd hos motorsport |
|
Jaså , nu klarnade det lite ... missade visst det :o) 72 var väll just gränsfall , 73 byggdes ju första 2002 Turbo och det var ju BMW Motorsport som byggde de bilarna , kanske fanns BMW M redan 72 fast mindre officiellt . Men fanns M30 i 24V utförande redan då ? Jag har sett racebilar från den tiden som har trippelgasare och 12V , utvecklade kring 350 Hk. Det är inte så att bilen har blivit uppdaterad efter något år ? ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.