AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.180

E36 Cab:Hur får man med sig vindskyddet i bagagen ?

Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Just det !
Finns det någon hemlig ramsa eller nåt för att få ner vindskyddet i bagagen och ändå kunna få med sig lite packning ?

OO=00=OO
Ägt:525/E12-535i/E28-520iS/E28
525i/E34-528i/E39-325iC/E36.
Agge
Där har Bmw gjort en miss. Det är inte möjligt att få ner vindskyddet i bagaget. Iof med våld kan det funka :)

MVH
//Agge

Min bil: Länk
Plumpen
Det går att få ner vindskyddet (med lite pill) om man tar bort varningstriangeln på vänster sida.. Men något bagage kan man glömma......
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Man har lärt sig till E46 där man kan fälla in sidorna på E46-vindskyddet. Jag har lite planer på att sätta sågen i mitt E36-vindskydd och göra en uppfinnarjockelösning till vintern men vi får se om jag vågar, det är ju dyrt att misslyckas men planen är i så fall, gångjärn på den horisontella plattan och rör med slitsar runt befintliga rör men det är risk att det blir för sladdrigt.

Ett annat tips är om ni tycker fjäderbelatade kulan som håller den uppfäld blivit för svag så kan man borra håll genom leden och använda sprintar där så kan det inte fälla ner sig av fartvind.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMWCS 4096
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Man har lärt sig till E46 där man kan fälla in sidorna på E46-vindskyddet. Jag har lite planer på att sätta sågen i mitt E36-vindskydd och göra en uppfinnarjockelösning till vintern men vi får se om jag vågar, det är ju dyrt att misslyckas men planen är i så fall, gångjärn på den horisontella plattan och rör med slitsar runt befintliga rör men det är risk att det blir för sladdrigt.

Ett annat tips är om ni tycker fjäderbelatade kulan som håller den uppfäld blivit för svag så kan man borra håll genom leden och använda sprintar där så kan det inte fälla ner sig av fartvind.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMWCS 4096
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Jag håller med "Plumpen" !
Jag visste att det gick när jag skrev inlägget, men jag plockade aldrig bort varningstriangeln!
Förmodligen därför tyckte jag inte att det låg särskilt snyggt i bagagen, lite snett och så !!!

Apropå E46:
Det måste ju finnas lite utrymme för produktutveckling !!!

OO=00=OO
Ägt:525/E12-535i/E28-520iS/E28
525i/E34-528i/E39-325iC/E36.
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Finns det olika "versioner" av vindskyddet? Mitt skjuter man in tapparna på när man ska stoppa ner skyddet i den fina tygpåsen och det blir väldigt enkelt att stoppa ner skyddet med påse i kofferten.

Har aldrig behövt flytta på någonting (varningstriangel, förstahjälpen kudde), det har bara varit att stoppa ner och packa kofferten full.

Någon kanske kan lägga upp en bild någonstans på sitt vindskydd så att man kan se ifall det finns mer än en version av skydden.

Tack

Plumpen
Jag har oxså den med "tappar" som man skjuter in, men om jag inte tar bort varningstriangeln så ligger inte vindskyddet plant mot golvet...Gör jag något fel Phippi?
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Om det finns en annan version av vindskyddet hade jag gärna sett en bild, ingen som kan scanna och lägga ut?

Länk
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har också fjädrande tappar på vindskyddet som passar i hål precis bakom övre bältesfästet. Jag har trångt i bagaget, längst till vänster står varningstriangeln och håller fast en hel del annat och längst till höger står CD-växlaren så att lägga det palnt går inte i mitt bagage.

Har ni fått tygpåse med ert vindskydd? Det har inte jag sett röken av men jag har iofs köpt begagnad bil inkl vindskydd så tidigare ägare har kanske en fin påse liggande....

Någon som kan lämna exakta mått på E46-vindskyddet - om det mot förmodan passar i E36 kanske man skulle uppgradera. Har funderat på att såga i mitt E36skydd och försöka göra det hopfällbart men inte riktigt vågat. Får se i vinter.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096
Länk
Min erfarenhet är att det går att få i vindskyddet plant på golvet utan att sätta vare sig sågar i det eller att behöva plocka bort varningstriangeln.

Det är inte så praktiskt om man är ute och semestrar, typ lite reservhjulskänsla. Vill man använda det det måste man plocka ur *allt* ur bagaget, inte så praktiskt. Smidigare att åka med det i om man inte har någon i baksätet då ;)

Blir lite insynsskydd om man har lite prylar i baksätet också ju ...

325cabri: Jo, det skall finnas en svart "påse" du kan lägga in det hela i.
vi
9
vinnie
bmw 328 cabriolet
Kan vindskyddet från E46 passa till E36?

Vinnie
al
86
alfons
320 cab -93.
Jag har växlaren på vänster sida, innanför varningstriangeln.

Mitt vindskydd har fjädrande tapper, dock ej skjutbara vad jag vet. Jag får PRECIS in skyddet, då gör jag så här:

1. Håll i tapparna, håll skyddet vertikalt nedåt
2. Sätt in högra tappen inunder bakskärmen så att säga, framför högra bakljuset
3. Tryck litegrann åt höger så att tappen fjädrar in
4. Vinkla ner skyddet så att vänstra tappen närmar sig bagagerumskanten på vänstersidan.
5. Tryck in vänstra tappen så att den precis går fri från bakskärmen/kanten till bagageutrymmet.
6. Sänk ner skyddet så att det "står" (uppochner känns det som) mot golvet.

Det finns inte en chans att få in det liggade i skuffen, utan det står rakt upp. Men man kan ha väskor framför och ett par ryggsäckar bakom. Man kan dessutom ta ur det, eller stoppa in det bara genom att ta ut de yttersta väskorna.

Vore som sagt kul att se bilder på olika utföranden av vindskydd, eller packningsmetoder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.