AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.998

insug 328!!!!!!!!!!!

Sida 1 av 2
hej jag undrar vad man behöver göra när jag monterar på ett m50 insug på bilen istället för det gamla... är det bara att krångla dit och sen ska bilen gå bättre eller?

jag är nybörjare men jag hörde att det ska bli en rejäl effektökning om man byter det, är det nåt man måste ställa in på motorn efter att man har monterat det?
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Mappa bilen (alltså ett skräddarsytt chip)vilket gör att du får ut det mesta av dina modifieringar och att allt "lirar ihop"
tackar för svar ska nog göra det... nån aning om vad det kommer göra i effekt?
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Om du kombinerar insatsfilter typ kn, avgas efter kattar och sedan M50 insuget samt mappning gissar jag på en effektökning på 25-30hp
kan du nåt ca pris på hela paketet (peter)
och kan man montera allt själv eller ska man anlita en firma...jag känner ju lite folk som kanske kan hjälpa mig men det kanske är bättre att lämmna in den, tacksam för svar

om du kan nån bra firma (billig) vilken är den isåfall?
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej.....

Vad är det för skillnad på det insuget som sitter på den aktuella motorn och M50 insuget?? Och vilken modell kommer det ifrån??

//Jesper
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Hej!
M50 insuget har både större insugskanaler och är bättre rent geometriskt ur flödessynpunkt. M50 motorn är den 2,5 litersmaskinen på 192hp som gjordes både med och utan vanos (enkelvanos) i 325i och 525i mellan 91 och 96 (ink E34 touring. Vanosen har jag för mig kom -93 eller -92 som årsmodell -93
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Vad heter den nya 3 liters motorn,jag tog ialla fall insuget från den och satte det på min z3 2,8 ooa och sen mappade jag om hela härligheten med hjälp av unichip hos ts-motor.
Efter injustering bromsade den 213hk med orginalluftburk,avgassystem.
hur många hp har den orginal, kan inte sånt!
hur mycket extra effekt fick du ut med andra ord med bara insuget och mappningen?

ps: vad kostar ett sånt chip?
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Hej!
3litersmotorn har 231hp 2,8an har 193. Unichip montering och mappning kostar inklusive rullande landsväg ca 5500 pix. Om du tillför modifieringar m,appar du bara om för 2000 pix. Insuget vet jag inte vad det kostar. Killen med Z3an får alltså en effektvinst på 20 hästar med chip + insug vilket jag tror är rimligt.
Hello Nasty
Ehh?? Håller inte redigt med i den här diskutionen..... M50 insuget har större kanaler o bättre flöde?
Om du tänker efter lite så inser du kanske att detta kanske inte stämmer!
För att öka flödet i ett insug så brukar man göra rören koniska dvs. man krymper dom ju närmre man kommer kanalerna i toppen detta gör att luften ökar hastighet, dvs. du får bättre flöde...

Men genom att sätta dit ett insug som är större tror jag inte du vinner något på.

Org. styrinfo. i boxen är ju inte maxat för att plocka så många hk som möjligt.....

Miljö, låg bensinförbrukn. osv spelar in, be att få se bromspapper på ett liknande bygge, du kanske tappar hk/Nm men på höga varv kanske du vinner igen lite, nja jag skulle inte göra såhär..

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Henrik ditt resonemang är rätt men ändå fel.

Du anmärker på "större insugskanaler och bätte flöde" att det inte går ihop, det förstår jag inte. Enligt ditt resonemang skall en motor alltså ha så ?Litet? insug som möjligt?. Att ett insug är utformat som en kona stämmer för att accelerera insugsluften. Men det är ändå den totala luftmängden in i cylindern som är intressant. Ett insug kan ha stora insugskanaler men kan inte dra nytta av detta pga dålig design vilket resulterar i dåligt geometriskt flöde, alltså luften kommer inte in i den grad det finns förutsättning för. Men flödeshastighet (hastighet av varje 02 molekyl) in i en cylinder och luftmängd (antal O2 molekyler) in i en cylinder är två olika saker kom ihåg detta. Nu är det så i vårt fall med M52B28an att den behöver mer luft, insuget är en begränsande faktor. Och som jag skrev tidigare så har M50 insuget både större insugskanaler samt bättre geometriskt flöde. Större insugskanaler kan ge något sämre bottenvrid men i detta fall kompenserar det bätreflödet detta mer än väl.

Summa sumarum ett M50 insug ev ett från 3 literssexan ger mer luft in i cylindern vid varje enskilt varvtal alltså BÄTTRE.

///Peter
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Det där med flöde kan man ju diskutera i oändlighet....... Man kanske kan säga att typ 328 original insuget överträffar det andra insuget på något register under något förhållande.... Men generellt så är det andra ett mycket bättre insug.... Och hur man konar insug hit eller dit har med en mängd parametrar att göra. Det finns lite olika teorier kring det där.... En del går efter de tja, vad kallas de?? Hmm, efter frekvens som blir på vågorna osv...

ETK vad är det?? Någon typ av BMW reservdelshanteringskatalog eller så??

Finns det att få fram olika fakta kring typ staklängder diametrar på hål i stakar osv??

//Jesper
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
M 52 motorn är konstuerad för att ge bra me vrid moment på låga varv och då använder man sig av långa och smala insugningsrör det ger en hög gas hastighet på låga varv= bra fyllning av cylindern, men vid ca 5300 rpm når man max vad orginal insuget kan flöda. Detta enligt mina egna erfarenheter på rullande landsväg.Efter jag monterat insuget från den nya 3 liters motorn som har samma längd på rören men ca 5-7 kvadrat mm större svarade motorn direkt med att ge ca 20 hk extra men max vridmoment flyttades till ca 4700.
Efter insjustering av bränsle och tändning med unichip
fick vi ner max vridet till 3500rpm, 275nm men endast 3hk på toppen, 213hk. Orginal bromsade den 189hk 5300 rpm och 263nm 3000nm. Så visst gav bytet effekt det blev en helt annan ton o riv i motorn över 5000 rpm.
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Lillen! Vad kostade kalaset och var köpte du insuget?;)
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Ett tillägg till ovanstående. Passade 3-litersinsuget rakt av eller krävdes modifieringar?
"Anledningen" till att 2,8:an har sämre insug har skrivits tidigare på forumet, det hade att göra med några Tyska bestämmelser om skatt. Gränsen gick visst vid 193hk eller näst därtill. BMW var inte de enda som "ströp" sina bilar.......

Mvh
Patrik 325i -92
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Hej insuget köper man på närmaste bmwverkstad kostar ca4500 kr sen behöver man en ny omställare som det heter för den passar inte på 3,0 insuget, den kostar 1200 kr.OBS 3,0 insuget passar bara på dubbelvanos motorn ej den tidigare enkelvanos 2,8an.Har man enkelvanos är det DR SHRICK insuget som gäller (motorNord).Unichip installationen är nödvändig för motorn går väldigt dåligt på tomgång annars, eftersom man har ändrat förutsättningarna för orginalmappningen.kostnad ca 6000 kr
Så ca 12000 kr för 20 ärliga hk,motorn fick en helt ny karaktär lite mer spets så att säga.Jag skulle även sätta på ett supersprint extraktorgrenrör,schrick kammar men jag har sålt bilen till förmån för Z3 M Coupe. Så med andra ord har jag både insug och unichip liggandes i garaget, om non är intreserad.
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Läste faktiskt ett test där M50 insuget gav mer (om än marginellt) effekt än eftermarknadsinsuget som Dr Schrick gör till M52an
jasså så ett sånt insug är bättre än om man köper ett pirat?

blir det stor märkbar skillnad på låga varv för jag gillar vridet på låga varv, men tror du att det försämras mycket?
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Jag tror inte att du inte kommer att märka någon skillnad, däremot tror jag att du kommer få en fånigt flin på läpparna när varvmätarnålen pekar uppåt 5000+
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.