AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
517

Mystiskt fel motorn dör efter 5 sek ibland

Ibland så dör motorn direkt efter start den går i 5 sek sedan så dör den, ibland 1 gång sedan går den. Andra gånger dör den upp till 5 ggr i rad men den går alltid igång direkt innan den dör.
För övrigt går den perfekt inga felkoder syns o BMW kan inte göra något så den inte dör hos dem o det gör den aldrig.....

Med ny vattenpump mm... :-)
Joodå, nån annan har det väl hänt....

Inte en enda som har något.....

Hasso!!!!

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är det 525:an eller 540:n som strular?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
ooops 540:nnnnn

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kan ju vara många orsaker =(
Börja med att kolla efter enkla fel. När är bränslefiltret bytt? Hur ser elanslutningarna ut (ärg och korrosion)?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håller med Kristian, kan vara allt från glappkontakt till nån givare eller luftmassemätaren som kärvar eller nått sånt.
så det är nästan omöjligt att säga från tangentbordet.
Lite märkligt att det inte blir någon felindikering i datorn som går att läsa av.Undrar om det inte finns en del avancerade undernivåer i DIS programmet, Hör lite med Asken har för mig att han så nått om detta vid nått tillfälle när Krutis hade hyss för sig för nått halvår sedan

///MVH Hasso
Länk

visst, men jag vill veta om inte någon haft det förut känns lite som elektronik fel..
Filter o kontroller är gjorda av auktoriserade verkstäder enligt s.bok..

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du bör åka till BMW och köra en DISkoll men gör en manuell körning i expertmode, mekarna vet vad det är. Då får man upp gamla lagrade felkoder och tidpunkt bla. Det borde kunna vara
1. Glapp i någon tändspole med följden att en eller flera cylindrar dör ett par millisekunder.
2. Glapp i tex jordkabel till MAF(luftmassemätaren).
3. Trasig kamaxelgivarsensor.
4. Trasig eller felinställd tomgångsmotor.
5. Skitiga stift.
6. Övre ventilskåpspackningen fuktar så mycket olja så att stift topparna blir oljetäckta.

Lycka till

För mer felsymptom se min dagbok om du kan identifera felet där.
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alt 2-4 låter troligast, DIS lär berätta där...
Asken
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tradadam....Och felet var?

Skämt och sido...Skulle iaf vara intressant att veta vad det var som felade.

Mvh Janne.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Så där reagerar mina gamla L-jetronic och motronicbilar om jag glömt sätta dit kabeln till luftmängdmätaren. Då går motorn igång som vanligt men stannar snart. Möjligen går den inte så lång tid som 5 sek.

Ungefär likadant blir det (fast motorn går kanske 5 sek eller något mer) om den automatiska avstängningsfunktionen vid stillastående motor slår till felaktigt. I L-jetronicen sitter det en kontakt i luftmängdmätaren (funktionen är nog byggd på annat sätt i din nyare bil) som slår ifrån bränslepumpen om motorn slutar suga luft. Jag har fått oxid på dessa kontakter och då tror motorn att den stannat fast den går. Resultatet vid start blir att motorn startar men stänger sedan av bränslepumpen omgående. Motorn fortsätter då gå så länge det finns bränsletryck i ledningarna. Sedan stannar den.

Om det är likadant på din bil vet jag inte men beskrivningen kan kanske vara till någon hjälp vid felsökningen!

Per L

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.