|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
115´ känns för mig som ett korrekt pris OM: Skinn fanns serviceboken är fullständig Lite "roligare" fälgar satt på Bilen är i bra skick Att nuvarande bil och säljare verkar seriösa gör inte tidigare ägare mer trovärdiga, därför skulle jag om jag var intresserad göra en ordentlig genomgång och koll av bilen eftersom någonting har slarvats med tidigare. Antingen själva servicen eller dokumentationen. (min åsikt) |
|
|
bstrand, våra värderinga skiljer sig åt å det kraftigaste, vi upplever nog båda att vi har kött på benen. Ska bli intressant att se var det slutar. Gällande SCHiin så håller jag med dig, upplever det personligen inte som speciellt viktigt, dock vill jag lova dig att det är MYCKET viktigt minst sagt för många BMWspekulanter.... /Simon |
|
|
simon_en: Oavsett vad bilen går för kan man inte sedan säga att du eller bstrand hade "rätt". Det är så väldigt individuellt med bilar, ibland kan man ha flyt med en köpare som bara "måste" ha en viss färg på bilen samt att man kanske är väldigt nära spekulanten rent geografiskt (det kan vara värt många sköna lappar). Om man skall avgöra vem av er som ligger närmast verkligheten får man nog ta ett genomsnitt på 10-20 bilar tror jag... Personligen tycker dock jag också att 115.000:- låter lite saftigt, inte minst pga ofullständig servicebok (sånt är jag extra allergisk mot). roadZter |
|
|
DanneZeta, håller med till 100%. /Simon |
|
|
Hej, Är ingen expert gällande 3serien men killen som sålde sin 328 -96a för 130 000kr kan gärna kontakta mig och hjälpa mig att sälja min bil för 170 000kr. ;o) Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
För 130´ hade åtminstonde jag hellre kollat på en E46:a sedan eller en M3:a. Jag sålde våren 2002 en toppenfin 328:a coupé (i.o.f.s. utan klima) med full historik mm. Fick 110´ om jag minns rätt. Jag räknar inte att få mer än MAX 90´ för min egen om jag skulle sälja den nu trots att den är relativt välutrustad. Att betala över 100´för en E36:a (förutom M3) äldre än 98/99 känns omotiverat. Men det är min åsikt, ingen skulle bli gladare än jag om man kunde sälja dessa för 130´. /T.P. Länk |
|
|
Grejern här att bstrand har en så hög betalningsvilja är sannolikt att han köper begbil som om den vore ny, han vill välja färg t ex....minskar antalet potentiella bilar radikalt...helt plötsligt blir det säljarens marknad då han har så exakta krav/förväntningar på bilens färg. /Simon |
|
|
Vi borde kanske ändå haka på detta och övervärdera våra pärlor och sälja dom tillfantasipriser och på såsätt höja värdet? =)) Skulle ändå vara rätt roligt med tanke på att priset för oss bmw ägare blir inte det någon skillnad på pga att vi får ju ut mer av våra bilar när vi säljer dom men kanske kan vi avskräcka ett fåtal folk som köper en bmw för alla sparpengarna som sedan inte har råd att reparera bilen och på så sätt sänker ner värdet i genomsnitt. Oj vad jag gled ifrån nu hehe. Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
Japp Soki, du tänker som en svensk bilhandlare ala 1989.......hög beg pris, hög inbytespriser >> nyförsäljning. Problemet är att de inte blir av med beg till de priserna på dagens marknad.... /Simon |
|
|
Stämmer nog, tycker förövrigt att vissa aukt. handlare tar grovt överpris ändå på sina bilar. Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
Det är väl klart att jag vill välja färg t.ex. Det är ju det 3:e viktigaste vid bilköp, förutom vilket märke och modell det är på bilen! Det finns ju rätt många bilar på marknaden också, så jag tror inte jag behöver vänta så länge innan rätt bil dyker upp. Sen är jag inte desperat, har varit och kollat på exakt en sån bil som jag vill ha, men känslan i magen var inte bra då det fanns vissa tveksamheter i historik och annat. Dock så är jag villig att lägga kanske 10 000:- extra om det är precis rätt bil, med den utrustning och de tillbehören som jag vill ha. Det är ju egentligen inte så stor skillnad på t.ex. 110´ eller 120´ om man för de extra pengarna får en bil som man är helnöjd med. Annars kommer man bara sitta och irritera sig på att man saknar det där lilla extra. Snålheten bedrar alltför ofta visheten! |
|
|
@TP För 130 får du max en E46 320 och jag vill ha en 328. (Att jag sen inte alls tycker att E46 är snygg är en annan sak). En M3 kostar för mycket i försäkring, plus att jag tänker ha bilen på vintern också. |
|
|
De 3 viktigaste sakerna med ett bilköp? Glömde du inte bort skicket, det är väl snäppet viktigare än färgen och modellvalet? Skulle personligen hellre köpa en 323 i perfekt skick och en annanfärg en att köpa en 328a i dåligt skick. Att sitta och irittera sig att man saknar det lilla extra stämmer dock, men även om du köper en fin E36a kommer du efter några månader med största sannolikhet sitta och dregla på tex E46an och efter det bär det iväg. Så är det med mig iallafall=P Mycket vill ha mer som sagt. Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
bstrand, du får gärna välja färg för min del.....men det begränsar ditt urval kraftigt och det är högst sannolikt att du får betala mer än om du inte varit kräsen på t ex färg och Mpaket....men som sagt det är helt upp till dig. /Simon |
|
|
Bstrand: Du kan hitta en 328 E46:a i Tyskland för ca 130´ reggad och klar i Sverige. Här är ett exempel, hyfsad utrustning, lagom mil: Länk Här är en blå som borde passa dig, kanske gått lite långt men ändå: Länk Men som sagt var ingen blir gladare än jag om E36 coupéerna är högt värderade. /T.P. Länk |
|
|
Hehe, värst vilket engagemang det blev i denna frågan =) Det är ju tur att folk köper bilar på olika premisser, annars skulle ju alla åka runt i samma bilsort. Jag sa att det var den 3:e saken jag tittade på av många, däribland givetvis skicket. Vem har sagt att jag skall köpa en i dåligt skick? Jag tror nog det finns blåa bilar i lika bra skick som de svarta och röda...eller vårdar ägare av just blåa bilar sämre än andra? Förstår inte vad du menar med att skicket är viktigare än modellvalet förresten...om du börjar kolla efter en 328 och sen hittar en 316 i superskick så köper du väl fasen inte den för det?!?! Varför skulle jag dregla över en E46? Jag är inte nån BMW-freak av stora mått, utan tycker att just E36 är en snygg bilmodell. E46 ser så tam ut på nåt sätt, som en Toyota eller annan japs. Fast det är väl iofs japanarna som imiterat BMW och inte tvärt om, men i alla fall. Jämför med musik; jag gillar bra låtar, inte en speciell grupp. Beträffande kräsenhet så spelar det väl ingen roll så länge det inte är orimliga krav. Tror inte jag får ge så mycket mer bara för att jag helst vill ha en speciell färg och M-paket (motsv). Jag kanske får vänta lite längre innan rätt bil dyker upp, men det har jag tid med, är absolut inte desperat. Och varför skulle det bli dyrare? Säljaren vet ju knappast att just jag kanske är beredd att ge lite extra för hans bil. M-paket eller inte är ju rätt väsentligt också. Jämför dessa två: Länk Länk Visserligen inte samma färg och så men i princip 2 helt olika bilar! Klart man har krav på det!! Tyskland...ja ok, då blir det lite billigare såklart...jag tittade bara på börsen här på sidan. Fast de du länkade till kostar nog snarare 140´ innan du har dem hemma, om du räknar med en kurs på 9,3 och lägger till resekostnader och införselkostnader. Fast det spelar ingen roll, jag vill inte ha nån E46 i alla fall (se ovan). |
|
|
bstrand, som jag sa innan får du gärna köpa bil efter färg har personligen mindre förståelse för det....men det spelar ingen roll för att du vill ha det. Det intressanta med diskussionen är att du hävdar att bilen som diskuteras är värd markant mycket mer än oss andra med utgångspunkt från att du tittat på blåa 328or med Mpaket. Jag hävdar att du däremed tack vare ditt snäva perspektiv på hur 328an ska vara konfigurerad får/ger en skev bild av ett förväntat pris. Sammanfattar ungefär det T.P vill säga med skulle jag tro! Lycka till med ditt e36 köp, mitt tips, betala inte för mycket, du kommer osannolikt att få tillbaks motsvarande! /Simon |
|
|
Ja eftersom du sa att de 3 viktigaste sakerna var modell, märke och färg så undrade jag ifall inte skicket var viktigare än tex. modellen? Hur ska jag veta att du nu absolut inte skulle köpa en bil i dåligt skick när du uttycker det på detta sätt? Du skrev: Förstår inte vad du menar med att skicket är viktigare än modellvalet förresten...om du börjar kolla efter en 328 och sen hittar en 316 i superskick så köper du väl fasen inte den för det?!?! Jag svarar med en liten saga: Det fanns endast två bilar på jorden, en 328 blå i dåligt skick och en 323 svart i bra skick vilken skulle du välja? Klart du vill hellre ha en 328 och ännu hellre en blå bil så du tar 328an? Där är skicket viktigare än modellen, o jag vet att det inte bara finns tvåbilar på jorden och dra inte upp en diskution om min lilla saga jag bara förklarade vad jag menade. "Varför skulle jag dregla över en E46? Jag är inte nån BMW-freak av stora mått, utan tycker att just E36 är en snygg bilmodell. E46 ser så tam ut på nåt sätt, som en Toyota eller annan japs. Fast det är väl iofs japanarna som imiterat BMW och inte tvärt om, men i alla fall." Först så menade jag inte E46an direkt utan använde denna modell som ett exempel som du ser ifall du läser meningen igen: -kommer du efter några månader med största sannolikhet sitta och dregla på tex E46an och efter det bär det iväg. Jag skrev tex E46an men ber om ursäkt ifall jag var oklar. Sedan så ser E46an ut som en japansk bil? Ok synd annars så hade nog säkert någon i forumet vara väldigt angelägen om att sälja sin blåa bil till dig för en tjock sedelbunt ;o) Nä vi kommer inget vart med vår disskution eftersom vi båda kanske är lite otydliga el inte förstår varandra. Lycka till med köpet iallafall. Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
Skall inte bli långrandig igen då denna diskussion börjar kännas rätt meningslös... Säger bara, kolla in vad 328:orna ligger på här på börsen om de är -97:or och har lite styling och med c:a 14700 mil. Inte är det några 90 tusen i alla fall. Visst är de billigare i Tyskland, men det är inte intressant i detta fall då denna finns här och skall jämföras med andra, redan svenska, bilar. |
|
|
Exempel 1: M3-pkt med M-sportchassi (fabriksmonterad) M3 17” med 2 nya däck M3 knopp M3 sportratt 104.900:- Länk Exempel 2: M3 optik 17" (Sportstol? 90.000:- Länk Exempel 3: M3 optik 17" Sportstol i skinn Full dokumentation 117.000 Länk Utgångspriser.... Prutmån? (Troligtvis) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.