|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej Fundera över det ungefärliga priset för en 328 -97 med fullt m paket inte skinn men med sportstolar och ac?? Ca 14700 mil + en till sak varför är skinn så viktigt kallt på vintern varmt på sommaren?? | |
|
Hej! Är det en touring, coupé eller sedan? mvh Larsa |
|
| Det är en coupe | |
|
Importerad? Antal ägare? Färg? Fälgar? Lackens skick? Sommar- och vinterdäck? Däckens skick? Etc... Försök vara så noggrann som möjligt i din specifikation av bilen, då får du bättre svar och mer relevanta värderingar. roadZter |
|
|
Jag gissar på ca 85-95000. /T.P. Länk |
|
|
Antar att bilen har PDC, GSMtelefon t ex då? /Simon |
|
|
Importerad jag är andra ägaren i sverige. Montrealblå metallic 16 tum orginalfälgar med nya sommardäck vinterdäcken är mycket bra. Bilen har klimatronic svarta sportstolar dock ej skinn i bra skick. Full m3 optik orginal från fabrik + m teknik chassie. Delbart baksäte, Nya orginal gummimattor ny byta bussnigar och vattenpump och bromsbelägg + lite annat. Automatiskt avbländbar bakspegel, cd spelar med bra ljud. Servicebok dock inte riktigt komplett. Tycker själv att bilen är i ett bra skick och även mina kompisar som också kör e36 |
|
| Du bör få minst 115 000:- för den skulle jag tro. | |
|
Håller inte med. Med tanke på vad liknande objekt annonseras för gissar jag på att du får max 100´ för den. - för 16" - för icke skinn - för ofullständig servicbok |
|
|
115 000 vad ungefär vad jag själv hade tänkt mej. Det är ju en 97 med nya fronten. 100000 ger man ju för 95 or |
|
|
Ska du sälja så gå ut med en annons där priset är 115.000:-, får du inget gensvar och fortfarande vill sälja bilen så får du väl sänka priset. Svårare än så är det inte... roadZter |
|
|
Håller med TP i värderingen.....e36 328 har sjunkit kraftigt i pris under detta året. Tydligen var inte bilen fullutrustad heller som sades inledningsvis. Vore intressant att veta vad bstrand baserar sin värdering på. Han ska uppenbarligen slå till på en 328 snart....kanske är han spekulant på de pengarna. Som en liten intressant jämförsele fick jag 125 KSEK för min 528i 97:a 20020410, den hade 14000 fullservade mil, var i vettigt skick, Klimator, multiratt, PDC, stolsvärme, Businessstereo, elektrisk bakrutegardin. Att få 115 KSEK för beskriven bil nu känns mao långsökt, få man det är det bara att gratulera!!! /Simon |
|
|
simon_en: 125' för en 528i -97'a för drygt ett år sedan låter ganska billigt i mina öron - var du angelägen om snabb affär? Inte för att bilarna går att jämföra men jag fick 205' för min Z3'a (2.8, -98, knappt 4.000 mil) för drygt 1 år sedan. Det tycker jag var schysst betalt... roadZter |
|
|
DanneZeta, jag försökte hösten innan (2001) på 129 KSEK POK...100 intresserade(var billigast på min bil på mobile.de på 97or under 15000mil, men klima och multiratt), en kom och tittade....ingen affär....på våren satte jag ut den för 133KSEK och sålde den för 125 KSEK. Visst var jag angelägen om att sälja pga ändrad ekonomisk situation, men när jag hör vad bilar går för nu och vad folk "sitter fast" med för bilar är jag riktigt nöjd med priset. Grundläggande problemet är att det finns tre typer av spekulanter: 1) Den som absolut inte kan bestämma sig och säger "jag hör av mig" som ett snällt sätt att säga nej(själv uppskattar jag ett nej direkt), denna kategori kommer fö högst osannlikt våga importera en bil själv. Biltitten är mer av en provkörning för deras höga nöjes skull samt att naturligtvis ska all tänkbar information/bilder/kvitton ska visas. Ofta inleds samtalet med att de har en bil själva de måste bli av med...den upplysningen kan komma efter provkörning också. Slå till kommer de att göra på en bilfirma då de är för nervösa för att våga köpa privat....dock lockar priset tills den punkt då ett avslut ska göras. 2) Den som ringer och skriker och försöker hota ned priset, blir aldrig någon affär om man inte är super desperat, fick t ex bud på min 528:a 97:a hösten 2001 på 90KSEK och det skulle vara ett rimligt pris, dessa är endast intresserade av att få ett extremtlågt pris för att tjäna pengar....bilen intresserar dem inte överhuvudtaget 3) Den seriöse som intresserar sig för bilen och bjuder rimligt, ofta ingår prutning....inget konstigt med det....jag prutar själv också...:) Bekymmret är att sortera bort kategori 1 och 2 och fokusera på kategori 3.... /Simon |
|
|
simon_en: Jo, det är väl så... Jag har väl haft lite flyt med mina tidigare bilar (S40 -00, Z3 -98 och 540iAT -00) då alla sålts direkt på plats till den första personen som varit och tittat (självklart med telefon- alternativt mailkontakt i ett tidigare skede). Men å andra sidan så är man ju säljare till yrket (dock inte bilförsäljare). =) roadZter |
|
|
DanneZeta, bara att gratulera dig! Just nu är det betydligt kärvare att sälja BMW som jag fattat det...det bara "ska" finnas all utrustning i bilarna annars betraktas de som ointressanta tydligen har jag hört från många håll... /Simon |
|
|
Jag baserar mitt svar på att det knappt finns några blå M-utrustade bilar med lite utrustning. Jag har hittat hur många svarta, gröna och vinröda som helst, men jag har fastnat för blå bil nu och hittar man rätt köpare som vet vad han vill ha så får man säkert lite mer. I alla fall jag har vissa krav som skall uppfyllas när jag letar bil. I detta fall är det blå, farthållare, sov-däck, M-paket (motsv). Skinn spelar ingen roll för mig, håller med Euromaster i att skinn är överskattat. Serviceboken kan såklart ställa till det lite, men om bil och säljare verkar seriösa och ärliga i övrigt så tar jag hellre en "något" ofullständig servicebok, än en fullstämplad bok hos "hederlige Harry". Sen finns det såklart gränser för hur ofullständig den får vara. Omöjligt att säga hur mycket en bil är värd bara genom den infon som framkommit här, men ok, RUNT 115000 borde han få tycker jag, av en kategori 3-köpare. |
|
|
@ simon_en Du glömde en kategori. Det är de där som kommer iklädda BMW-jacka och keps (funkar även på andra märken). Börjar med att döma ut bilen fullständigt och klaga på allt från obekväma stolar till dåligt drag i motorn. Sedan skall de självklart provköra ändå och kör som FAN. Eventuellt lägger de ett skambud, annars lämnar de bara tillbaks nyckeln och åker, nöjda med att ha provkört ännu en BMW... |
|
|
Vill bara instämma i simon_en:s inlägg. Om sen DanneZeta är säljare tror jag spelar en obetydligt roll i sammanhanget. Vid s.k privataffärer handlar det mycket mer om tur och tillfällighet än detta faktum. |
|
|
bstrand, verkar vara en hybrid av 1 och 2 du beskriver plus specialuniform!....kategori 1,5...:) höhö?. /Simon |
|
| Ytterligare en sak som "styrker" min bedömning är att jag var en dag för sent ute på en violett 328 -96 som gått c:a 13500 mil. Den hade iofs aningen mer utrustning, men den såldes för 130´ och utrustningen var inte värd 30 papp och en årsmodell. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.