AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.159

Asfalts plattor eller motor dämpning?

Sida 1 av 2
Tjena
Vilket är bäst att dämpa dörrsidorna med, asfaltsplattor (tror jag det heter) eller ljuddämpnings plattor för motorrum mm (Länk.
Tips?
det bästa/enklaste som Du kan dämpa med är s k "dämpningsmassor".
Dessa "massor" sprutar man på de ställen som man vill dämpa.
Några av d märken som finns är db-Axe, Noisekiller osv..
Fördelen med dessa är att d är lättare att "sätta på plats" eftersom d sprutas på plats ist för att hålla på med varmluftspistol osv.
Jag själv valde dock asfalts plattor,mest pga av ekonomiska skäl, men jag råder dig att använda en "massa" ist.
Asfaltsmattor KAN börja lukta om d utsätts för stark värme (läs varm sommardag i en bil), fast jag har inte haft det probset...än...
En annan fördel med massorna är att d innehåller nån slags rostskydd , vilket gör att d har en rost förebyggande funktion oxå, vilket är ett plus.D går även att måla över dem så att d "försvinner".
Men den största fördelen är ändå att d "tar bort" oljud ist för att sänka frekvensen som asfaltsmatta gör...
Kom dock ihåg att detta är MINA åsikter...
Lycka till

mvh
Rutger
Okej, tack för tips, tycker dock att db axe mfl kostar för mycket.
Någon som har gjort på någont annat vis och kan tipsa lite?
rutger.jönåker: Glömde, blev det stor skillnad på väg ljud?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg er også interessert..

Hvor skal man spaye dette? Og hvor mye koster en slik operasjon i kr?
nja...det blev bättre men inte så bra som jag hade hoppats på.
Vägljudet försvann lite mer. Den största skillnaden har jag dock märkt på basen, alla "skallringar" som jag hade innan i plåten har försvunnit o d var d som var mest viktigt för mig.
Men som sagt, själva vägljudet "krympte" bara lite...
Rekomenderar fortfarande en "massa" dock, eftersom de även "tar bort" vägljud bättre.
Du kan ju köpa "massa" i storpack, typ 5 liters burk o spraya på den själv. Blir lite billigare då...
Kom ihåg att spruta på den bara, d är mycket svårare att få ett jämnt lager om Du penslar ut den.
Kostnader för en "massadämpning" kan jag inte svara på, d lär Du/Ni kolla med en bilstereobutik.

mvh
Rutger
Morten M: man sprutar dessa massor på d ställen där vägljud brukar leta sig in.
Ex, dörrar, baklucka, på golvet, på torpedväggen, i/på kickpanelerna, hjulhusen bak (insidan, dvs "kupesidan") osv..
Det är egentligen din egen fantasi o plånbok som avgör hur mycket o vart...
Finns exempel på tävlingsbilar som har dämpat hinkvis med nån slags "massa"...är som sagt din egen plånbok/fantasi som säger stopp...
Ang kostnad måste jag hänvisa till Din närmsta bilstereobutik, d kan hjälpa Dig bättre än jag...
Lycka till

mvh
Rutger
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Er det snakk om hundrelapper eller tusenlapper? (Hvis det er min plånbok som setter stopp, så må det koste et par hundre tusen? He-he-he).

Ok, skjønner at man skal spraye her og der hvor ljudet trenger inn.. Fyller man opp med denne massen i tomme kanaler..? Eller gjør man som med vanlig lack, sprayer direkte på overflaten?

Hadde vært artig om det fantes en "how-to" med bilder på dette.
Morten M: jag har letat lite på nätet ang dbaxe, noisekiller osv...
Har tyvärr inte hittat nånting om dessa produkter, tex om BRL, MDS osv säljer någon "massa", så mitt tips är Du kontaktar en bilstereobutik personligen, så kan d nog hjälpa Dig.
Jag varken kan el vill gissa vad d kan kosta att få bilen "dämpad" med massa...
Asfalt plattorna köpte jag på Micro, tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag betalade för dem...

mvh
Rutger
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
En enlitersburk med db-Axe (väger ca 1,6 kg!) kostar ca 200 kr.
Jag spenderade tre sådana på min E46 och det gav resultat. Visserligen tillsammans med både asfaltplattor och annan dämpning på lite olika ställen, men det gör susen, den saken är säker. Sen kan man ju ta till i överkant åxå, läste om en kille som sprutat 15 liter Noise-killer i sin bil. Den blev tyst.

En risk man tar om man "överisolerar" är att bilen mycket lättare immar igen.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Ska tillägga att en gammal hederlig underredsbehandling inte heller går av för hackor när det gäller att få ner ljudnivån.
Ett ställe som ger mycket god effekt med dämpmattor är ovanpå främre innerskärmar. Jag har med framgång ljuddämpat en hel del bilar, jag tål inte oljud (det samt en viss Tarantino-film som jag gillar ligger bakom mitt val av namn på forumet) och även skrivit en del om det i tidigare trådar.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Det var då själva f-n, jag brukar inte skriva tre inlägg i rad, men jag kom precis på att det var inte db-Axe utan en liknande produkt som hette Peak Off som jag använde och som prisangivelsen gällde. Jag har dock ett minne av att priset inte skiljde så mycket, det som låg bakom valet var att bilradiocentrum hade Peak Off inne på lager men hade måst beställa hem db-Axe, som då var det enda i den vägen som jag hade hört talas om. Jag frågade killen, han verkade insatt, och han sa att de funkar på ungefär samma sätt. Jag blev mer än nöjd i alla fall.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Mr Shhh: Takk for at du fylte ut med svar. Det virker interessant å forbedre bilen på dette viset. Rart ikke dette er mer utbredt.

Er moderat alergisk mot støy selv og lyder som jeg ikke liker. Det gjør meg trøtt og sliten. Jeg er nok ikke like ekstrem som Mr Shhh, men jeg er nok ikke den siste som legger merke til støy og skrangel.

Tenker jeg kommer tilbake til dette emnet etterhvert.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Det är kul att ljudisolera, och underligt att det inte är mer utbrett, precis som du säger. Problemet är väl moderna bilar, där är det svårare att hitta enkla förbättringsmöjligheter, kan bli lite pilligt ibland.
Visserligen får det plats med 15 mm motorrumsisolering under den befintliga huvisoleringen på en E46 (jag har provat), men den stora kicken kommer ju av en snyggt tillskuren svart isolering under huven på en bil som inte tidigare haft det.
Sen är det ju enklare att riva dörrsidor, innertak etc på en äldre bil. Dessutom kanske man drar sig för att kleta grå db-Axe i bagagerummet/reservhjulsbaljan mfl ställen på en nyare bil, även om massan är övermålningsbar.
Jag gjorde av med 15 burkar noisekiller ( + en trave asfaltsmattor) i min gamla cheva suburban, men den var å andra sidan stor som en mindre tvårummare.. :-)
Lite smågeggigt var det, men blev jäkligt bra! Luktade hästskit i en vecka ungefär, men det försvann helt sen. Lite overkill att använda så mycket, men fick ett kanonpris på ett restlager firman ville bli av med. Har för mig att ordinare pris ligger mellan 250-300 kr/litern. Klart värt att spruta lite på väl valda ställen, dörrar å dyl.

Lyfter tråden lite här!
Ingen som har hittat något billigt ställe på internet där man kan beställa "dämpmassor"??

Mvh
Mattias
Fortsätter på tråden jag med :)

Ni som har testat att sprya på PeakOff osv på dörrarna, vad ger då bäst resultat? Att spraya på plåten eller att sprya direkt på dörrsidorna?

Personligen känns det som att dörrsidorna i sig ger ifrån sig ett visst oljud, varför det kanske inte skulle skada att styva upp dom lite?

// Björn
alien:
varför inte göra så här...dämpa dörrsidan me asfaltsmatta o själva dörren me massa!!!
Är ju mye bökigare att dämpa dörren me asfalt än me massa, medans själva dörrsidan, som man kan ta loss o ha på en arbetsbänk (och JA du KAN ta loss dörren oxå men d är liiiite mer jobb *ler*), är smidigare att montera matta på...
Var bara en tanke...

mvh
Rutger
mmm, kanske inte så dumt.. Risken med matta är ju att den är så jäkla tung bara. Massan väger ju oxå iofs, men inte som matta..

Tänk om man får dörrsidan i handen då man stänger, haha!

// Björn
Är det någon som har kommit fram till någon bra förbättring på hur dörrsidan sitter fast i dörren, är lite rädd att det kommer att skallra när man monterar dubbla 6,5" basar i den, tror inte det kommer att räcka att förstärka fästena. Lr vad tror ni?

Mvh
Mattias
haha...ja d är väl kanske inte så kul o få hela dörrsidan i knät...
Men som Farbror Barbro säger: d finns inga genvägar till d perfekta ljudet :-)
På den här länken är d en kille som har gkort så som jag sa, han har dämpat dörrsidan me matta, + att han har plastat den, kan ju vara av intresse att kolla hur han gjort...

Länk

mvh
Rutger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.