|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Tänkte kolla om någon kan hjälpa till att lösa mitt problem. Jag har precis köpt en 525Touring-95, underbar bil, men undrar om det är fel på AC:n. Om jag ligger och puttrar i jämnfart "lägger den av" och kyler inte. Om jag växlar ned och tex kör om (ökar varvtalet), så "kommer det istappar" ur systemet. Vad kan det vara för fel ? | |
| har typ haft samma problem... kolla så att AC rämmen driver på låga varvtalet. Rämmen kan ju va utnött(inga "tänder" kvar) | |
|
Är det varvtalet och inte hastigheten det beror på då? Det kan även vara fläkten som ska kyla kondensorn som inte funkar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det brukar komma kyla ur luftkonditioneringen även om fläkten itne fungerar.. däremot har motorn en tendens att bli RIKTIGT varm om det inte är någon fartvind.. kökörning med AC utan fläkt = risk att koka motorn | |
|
Bäst kyleffekt får man med motorn på högt vartvtal samt fullt blås på kupéfläkten... Det låter som kompressorn inte slår till, alt. som om du har dåligt med köldmedie i systemet. Kolla om kompressorn slår till, det kan vara för lite gas för att den skall kunna arbeta. |
|
|
bader: Det kommer kyla ändå, men bara full kyla i höga hastigheter där det kyler bra ändå. Vid stillastående kan kylan utebli helt. Motorns temperatur har absolut ingenting med saken att göra, motorn har en egen kylfläkt! Marten: Kompressorn är vanligtvis växlad för att ge full effekt redan på tomgång. Ju högre varv du har på kupéfläkten desto mer späs kalluften ut om du inte har full kyleffekt, därför känns luften kallare med mindre luftmängder in i kupén... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: det är nog sant det du säger, men med ett högre varvtal borde trycket öka, och kompressorn slå till trots liten mängd köldmedie? mr. Desa: vet du om tidigare ägare fyllt systemet, rätt mäng köldmedie osv. |
|
|
Nja... Ventiler styr trycket, och saknas för mycket köldmedie startar inte kompressorn alls Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Jo, jag vet att motorn har egen kylfläkt, men när du står på tomgång, det är +35 så börjar i alla fall min motortemp att vandra om ACn är påslagen. Tempen normaliseras så fort jag börjar röra på mig. Om Acn inte är på så har jag inga som helst problem med temperaturen. Håller på att byta motståndet och sådant för att få liv i acfläkten. Men som jepserado säger. Om kompressorn inte snurrar så blir det inget tryck.. oavsett hur mycket/lite gas du har. Det enda som kan hända är att motortemperaturen ökar trycket i systemet ligrand så slår det till.. men det är också allt. En annan lösning är att din kompressor börjar bli lite ledsen. Inne i kompressorn så finns det små metallbleck som glider ut och in ur en trumma med hjälp av centrifugalkraften. Om dessa bleck kärvar så kan det vara den efekt som du lider av.. att ökat motorvarv ger AC medans lite motorvarv ger att de inte orkar lossna. |
|
|
OJ !!! Tackar för alla tips !!!!! Jag får kyla direkt vid start, men om jag står på tomgång i 1 minut "dör" den. När jag sedan rullar i konstant hastighet får jag kyla cirka 10 sek efter "uppvarvning", sedan försvinner den igen. Systemet skall enligt föregående ägare vara fyllt och provtryckt förra året. Jag fick papper på det vid köpet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.