|
|
|
|---|---|
kimozabe |
Tog mig tid o försökte hitta felet till att Tomgången hoppar, började med att plocka loss tomgångsmotorn, och den såg väldigt ren ut.. satte tebax den sedan starta jag igen, lät den pendla på tomgången, drog ur sladden till tomgångsmotorn, då slutade den pendla men la sig på högre varv än normalt, kan det fortfarande vara tomgångsmotorn som e kass eller ska jag börja kolla på andra eventuella saker ? Annan sak är att jag bytte belägg idag där fram, va ungifär 2mm kvar på dom gamla. Då jag va färdig tänkte jag att nu måste väll bromspedalen ta högre upp då beläggen e tjockare, men icke. Tycker att den tar längre ner än va den gjorde innan, bromsarna liksom inte nyper tag som dom gamla. Vad kan jag har glömt? Mera bromsvätska? Mvh Kim p.s: Varför kommer det ett pysande ljud från batteriet efter körning? |
|
Hade samma problem som dig med pendlande tomgång, ryckningar, bludder mm och även att bromsverkan var väldigt dålig ibland, ibland kändes det som bromsarna inte tog alls nästan, inte trevligt alls. På min var det insugspackningarna som var helt slut(det läckte på 4 av 6 insug). Bytte dessa och motorn vart som ny och även bromsarna blev som nya. Hade antagligen så myckte vacuumläckage vid insuget att det blev dåligt vacuum i bromsservot. Om jag stog på friläget och varvade till så kände man hur bromspedalen sjönk en liten bit. Duscha hela motorm med startgas på insugssidan för att se om du kan hitta några vacuumläckage. Sök inlägg detta har det skrivits spaltmetrar om. mackan |
|
kimozabe |
Är det jobbigt att byta dessa packningar om man är nybörjare när det gäller under huven ? Bromsarna va kalas innan belägg byte, tycker pedalen borde ta högre nu när det är lite tjockare där nere... mvh p.s Vad kostade packningarna? |
|
Är inte alls specieelt jobbigt att byta packningarna. Kolla bara så det är packningarna å inget annat så du inte river i onödan, menar jag. Tog ca 3,5 timmar att byta. Komplett sats med insugspackningar ca 80 riksdaler på bmw. mackan |
|
|
Jo.....frågan om bromsar skall ta högre upp?...tror ej detta, kolla dock nivån på bromsoljan. Att du kan uppleva att de nya beläggen tar lite sämre än förr beror på att de nya är inte in- nötta efter skivans profil förrän efter ett tag. Va noga att köra in de nya klossarna också så att du inte glasar dem, dvs inga tokbromsningar från hög hastighet osv.. MVH / Peter |
|
kimozabe |
Ok! Första gången jag ser belägg som har en fas där uppe o nere, antar att det är så så dom ska ta lika jämt. Att pedalen känns ta längre ner är kanske bara inbillning ? Får nog kolla broms vätskan. Nåt jag ska göra speciellt när jag kör in dom nya beläggen ? (Biltema Belägg) |
|
nej ta det bara lite lugnt och fint de först 50 milen sen r det bara att tuta och köra......... Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.