AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.183

Extremt förvirrad. Hur torkar jag en svart bil bäst?

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Nu har jag snart spenderat en timma på forumet och jag har fortfarande inte fått nått svar, jag är bara mer förvirrad nu.

Jag har en bil med svart metallic. Hur skall jag torka den för att undvika tvätt repor? Jag använder turtle wax sämskinn som gick på en 80 spänn. jag har redan märkt av tvätt repor, dock inte sen jag började tvätta den med högtryck. Är det viktigt även under sommaren att tvätta bilen med högtyck?

Behöver hjälp så snälla nån hjälp.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du kommer inte undan lite repor om du ska fysiskt torka bilen på något sätt (skrapa/skinn). Det är sånt du får leva med helt enkelt. Det positiva är att det ganska enkelt går att polerar bort dessa repor.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Så att "autobahn torka" den är ett bättre alternativ då förr att undvika repor, eller?=)
li
1.959
liste
535i -89
Det bästa du kan göra är att kosta på bilen en riktigt bra lackbehandling/vaxning, eftersom det minimerar antalet repor som ovillkorligen kommer oavsett vilken metod du använder för att "torka av" bilen, precis som Acey säger. Svart är en underbar färg på bilen, men så otroligt otacksam. Vet inte HUR många gånger man stått i tvätthallen i flera timmar och sen hinner man knappt köra hem förrän man upptäcker diverse "skit" som hamnat på lacken. :(
bmw_patricia:

Trevlig med flera som gillar svart:))

Efter min Ditec behandling så körs bilen oftast torr dvs ut på vägen, detta för att undvika repor.
Precis som acey säger så kan en duktigt yrkesman trolla bort det mesta som blir efter att man använder sämskinn/rakor etc.Dock så finns det bra och dåliga sämskinn/rakor så vissa kan säkert funka men tyvärr ger de flesta repor.

Nu på sommaren behöver man inte tvätta bilen lika ofta som på vintern då alla slask/sten/salt finns på vägarna. Jag tycker att det är lättare att tvätta/spola av bilen med högtryck än med en vattenslang.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre brukar lufttorka sin bil med några varv på ringen, det är väl så en m3a ska torkas ? ;)

Högtryckstvätten är ganska skonsam (man kan ju bestämma hårdheten). Kör man med shampo kan det bli svårt att få bort allt med en vattenslang. Har man bil som är bra i lacken tex ditec behandlad så rinner också det mesta av vattnet av snabbt så slipper du skinna så mycket.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Jag har vaxat min bil med Turtle wax nya, röd flaska. dock märker jag inte vattnet rinner av plåten. Var kan man hitta i sthlm nån som polera/vax behandling som ni har bra erfarenheter av?
bmw_patricia:

Länk

www.sthlmbilvard.aos.se

Min bil blev ialla fall bra en lackbehanlingen eller hur Asken=)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sthlmsbilvård 086650810 Valhallvägen 156 Stans bästa polernisse:)
Åker själv genom halva sthlm för att fixa till åket där. Nu skall den tvättas, den svarta containern:)
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.