AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
31.429

Fullutrustad 328Ci -00 värde?

Sida 2 av 3
Håller med Acey,

du är ute på hal is i din argumentation Marcus N. Marknadsvärdet är precis det i detta fallet din bil säljs för inget annat. Den enda gången det kan bli annorlunda är om någon tok absolut vill betala mer än som begärs eller om säljaren absolut inte vill sälja till den som bjuder högst utan till någon som bjuder lägre....

/Simon
Marcus N
Simon, nej om någon är ute på hal is så är det du. Du menar alltså att om jag säljer min bil för 130.000kr så är det bilens marknadsvärde.
Marcus N
Den här disskusionen ger inte så mycket. Så tack till er som önskar mig lycka till med försäljningen. Ha en bra sommar.

Macke
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ingen är intresserad av vad bilen "egentligen är värd". Vad är ett rimligt försäljningspris, dvs hur mycket köparna vill betala?

Om du säljer din bil för 130´ för att ingen vill betala mer så är det bilens marknadsvärde, ja. Så enkelt är det.

Länk
Marcus N,

du argumenterar emot dig själv är du medveten om det? Jah har förklarat att om man säljer under den högstbjudande är det INTE marknadspriset och om någon absolut vill betala mer än begärt pris utan att behöva vara med i någon budgivning är det inte marknadspris. Läs först och skriv sedan!

Är det 130 KSEK som den högsta bjuder för din bil vid ett visst tillfälle inräknat privatpersoner och handlare är det marknadsvärdet....sedan kan man som säljare tycka att det inte är tillräckligt och avstå affären, det är en helt annan diskussion...ge dig nu Marcus N och inse att du målat in dig i ett hörn!

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Marcus N: Det är efx diskussion inte din :o) Klart det är trist när man märker hur mycket pengar man förlorar på sin bil men vi har nog alla här inne upplevet den känslan. Tyvärr är det den hårda verkligheten vi lever i. Bilar har ett otroligt dåligt andrahandsvärde och det är marknaden som sätter priserna.

Jag tror tyvärr du kommer märka detta, om du inte redan gjort det.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Acey,
dåligt andrahandsvärde, sluta skämta... :))

Köpte min bil för ett år sen. Jag har kört 1 år med bilen, 3000 mil ca. Räknar med att förlora ca 35´ (köp-sälj) på den. Då har jag INTE räknat med de 32´ kronorna jag utrustat bilen med.
Alltså, förutom ca 70´ där så ska den tankas, servas, tvättas, försäkras... Billig kostnad per år ? ;)

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Visst är livet underbart? :)

Ibland tänker man att det faktiskt räcker med att byta bil en gång var femte år. Perfekt läge att köpa en bmw 525 e34 från -93 nu och köra i 5 år. Sedan köpa en e39 kanske. Bör man inte förlora så många kronor på :) Tyvärr är man bilknarkare och idiot. Var mitt nybilsköpande slutar har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att jag kommer att förlora mycket pengar på affären :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))
Ja, det är underbart med bilar.
"Pengar är aldrig problem, så länge man har tillräckligt"

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr har man aldrig tillräckligt :o)
eF
900
eFx
520d Touring -09
Jag lägger mig inte i argumenteringen för den här gången, jag vet ju precis vad jag tycker, och meningen med inlägget var ju att få andras synpunkter. Jag hoppas också att du inte illa vid Marcus.

Å naturligtvis tack till alla andra som luftat sina tankar.

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
"tagit illa vid" ska det ju stå...

/eFx
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Sålde min 328 Ci i vintras för 200.000:- men då var det en -99,9800 mil,inga sportstolar,ingen tv/navi,dock svensksåld,9000 mil,inga sommardäck utan enbart 16" plåtfälgar med v-däck.
Så ni som tror att ni kan få denna bil för 200´kan nog fortsätta drömma.
Tycker överlag att ni som värderar bilar ligger lågt för det mesta.Jag har sålt 7 st. E46:or dom senaste 2 åren,och har rätt bra koll på vad man kan få för dom.
Tycker inte att 215-220´ skulle var några problem.(om den är i väldigt fint skick.)

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98..
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jag är inte speciellt sugen på att lägga mig i debatten huruvida ett marknadspris skall bedömas men jag kan ta ett prisexempel på en nyligen såld bil. Jag talade nämligen med säljaren igår efter att från första början rekommenderat honom att annonsera ut bilen här på BMWPower (han kände inte till sidan tidigare). Bilen i fråga är en 328i Coupé, årsmodell 2000, importerad, knappt 6.000 mil, orientblåmetallic, skinn, ganska välutrustad men UTAN TV/Navi. Annonspriset var 249.000 kr om jag inte minns helt fel, han fick i alla fall 225.000 kr för bilen.

När det gäller säljaren Markus N så tror jag mig sett denne herres namn tidigare med olika BMW's til salu. Han kanske importerar och säljer vidare för att tjäna en hacka och då är man väl ännu mer mån om att få "rätt" pris för sin bil. Det verkar vara en välutrustad bil i alla fall och det brukar alltid vara ett plus i kanten...

roadZter
OM det stämmer att de billigaste bilarna med liknande utrustning och miltal på mobile ligger på 199000kr så tycker jag det känns fel att tycka att 200000kr klar i sverige är rätt pris om bilen är i klockrent skick? Vi vet ju alla vad vi brukar säga om dom billigaste bilarna på mobile... Det är synd enligt mig att värderingarna baseras på de lägsta priserna på marknaden då det skapar en skum syn hos folk som inte är så insatta.

Jag tycker ofta men ser 320-323Ci från 98-99 med normal utrustning och högre mil för 170-190....då låter 225 för denna mer vettigt tycker jag, visst man vet inte vad dessa Ci bilar med mindre motorer går för vid handskakning..

Jag tycker du borde kunna få en bra bit över 200K för bilen men jag vet hur trög marknaden är just nu då folk inte verkar ha kapital. Låter som en fin bil så släng inte iväg den :)

Mvh
John
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320i Sedan-06
Jag har nyss inhandlat en 328Ci-00 och har kollat runt ett bra tag var prisbilden verkar ligga, det är jag som köpte 328:an som DanneZeta berättar om (gav faktist lite mindre än det han angav), i mitt tycke om denna bil så 220'-225' lär han GARANTERAT få bara han hittar en köpare som verkligen vill ha en sådan bil och inte bara köpa den för att den är billig.

/Marcus
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
bmw325: Jasså, så du gav mindre än 225'? Jag känner inte säljaren mer än till namnet, han var väl inte så sugen på att berätta att den gick för "lite" pengar... Får man fråga vad du betalade? Är du nöjd med bilen?

roadZter
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320i Sedan-06
Några tusen billigare (inte många) eftersom jag hittade några fel, vänster spindelled glapp (ska fixas på goodwill på fredag,3500:- för arbetet). Och nå andra småfel (Trasiga säkringar).
Jag är jättenöjd med bilen, motorn går som en dröm men jag är fortfarande sne på någon/några idioter som tyckte att den skulle ha lite fartränder på sidorna och repade höger dörr + vänster bakskärm, detta hände i Luleå mitt på dagen. Tydligen vanligt i Luleå enligt Englunds Bil som jag var och pratade med efteråt.

Marcus
eF
900
eFx
520d Touring -09
Nödvändiga människor det finns, har verkligen inget bättre för sig än att förstöra för andra..

/eFx
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Luleå kanske har några billackeringsfirmor som går dåligt... :/ Alltid lika tråkigt att höra om alla dessa vandaliseringar.

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.