|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte för 2 månader sedan en BMW 320-01. Har aldrig haft Bmw innan, och var nyfiken.Jättefin bil, men en del problem finns ändå, trots bara 3800 mil. När jag köpte bilen märkte jag att ratten skakade vid inbromsning, men det går att justera tänkte jag. Åkte sedan till Bmw verkstaden, som sade att jag behövde byta skivor och klossar. Lite tidigt att byta redan vi då 3500 mil tyckte jag, men okej.Nu har samma problem uppstått efter 300 mil på nya skivor och klossar. Visserligen skakar det inte vid mjuk körning, men vid en inbromsning från motorvägsfart t.ex så skakar ratten.Vad beror detta på?Man kan ju inte byta bromsar stup i kvarten. Jag är van vid en 9-5 aero sedan tidigare, där var det bett i bromsarna, inte en skakning trots att den gått 7000 mil.Måste man uppgradera bromsarna, till kraftigare doningar?Har tex 330 större bromsar som man iså fall kan uppgradera till?Tacksam för råd. | |
|
BMW har haft problem med bromsskivorna på E46:orna, här är en länk till en tråd där samma sak diskuteras (finns flera): Länk hör med någon av dem om hur de löste sina problem. /T.P. Länk |
|
| Man tackar för informationen. jag har läst en massa inlägg om detta, men får ingen klar bild av hur man löser problemet. Är bromsarna underdimensionerade för denna bil? Jag kör inte särskilt hårt, men en inbromsning från motorväg från 130 ska väl klaras utan att ratten slår i händerna. Som jag skrev,så har jag bytt nyligen på BMW, nya skivor och klossar dessutom nya länkarmar. Nån skrev att man kan svarva bromsskivorna, men hallå, efter 200 mil..desstom glömde jag tillägga att bilen känns ostabil i högre fart, känns som man måste parera bilen för att hålla den stadig, vad kan detta bero på? | |
|
Alla BMW är mycket känsliga för obalans i däcken. Om inte perfekt 0-balans existerar på hjulen sätter sig obalansen i skivorna. Vore jag dig skulle ajg kolla balans 4hjulösinställnign och däckens skick. Är tex höger framfälg skrapad då kan framvagnen ha fått sig en smäll och behöver ses över. Min 540 balanserar jag däcken minst 2 ggr per säsong men jag kör ca 4000mil per år. Hasso har gjort ett rep om obalanser mm. Asken |
|
|
Du har garanti på skivorna så det täcks nog av det. Mvh Asken |
|
|
Vad har du för däck på bilen? Kan bero dom också beroende på skick, dimension och lufttryck. Som Asken säger är BMW lite känsliga vad det gäller obalans vilket gör att det är värt att köra en genomgång på en bra Däckverkstad. Har själv alltid balanserat och kollat mina vagnar 2 ggr om året för att allt ska vara OK. Brukar också vara så att det första man får göra när man köper ny BMW, in på däckverkstan och balansera om bilen samt fylla med rätt tryck för det är alltid dåligt gjort. |
|
|
Asken: Garantien varer jo inte evig. Jeg er også interessert i svar på hans fråga, hur blir man av med problemet så man slipper at byta skivor osv hele tiden. Hender dette med alle E46:or, eller er det et fenomen som inte nødvendigvis behøver å oppstå hos alle? |
|
|
Jag har sprillans nya därck på, pga att nån j-el skurit sönder däcken för mig. Då balanserades däcken. De lade i 2.4 i tryck på dem, men jag tyckte att jag ville ha bättre grepp och höjde till 2.7. kanske för mkt eller? 17 tums med 225/45.På min tidigare 9-5 aero hade jag 2.9 med samma däckdimension, gick kanon. Får nog åka till bmw angående skivorna, borde vara garanti. |
|
|
Klart det är garanti! Bilen har gått 3500 mil.. och nya skivorna 300 mil! Angående ostabil, du hade nya däck sa du men inte vilket fabrikat. Detta KAN ha betydelse. Angående lufttrycket så borde det inte vara problem med 2,7 i den dimensionen, om inte annat så är det ju bra med lite mer luft för att skydda fälgen. Men för bättre grepp? :) Länk |
|
|
Stefanbmw: Mer luft = bedre veigrep? :) Poenget er at hele flaten på dekket skal komme i kontakt med underlaget. For mye luft = buler ut på midten, da mister man veigrep ytterst på dekket. Motsatt med for lite luft. De fleste vet jo det, men man vet jo aldri(g). Ikke meningen å "kverulere" - du mente sikkert at veigrepet ikke var optimalt med 2,4 fordi det muligens var for lite luft.. |
|
|
Däcken är av märket Bridgestone Potenza. Det jag menade med greppet, var att när jag körde på BMW:s rekommenderade 2.2 så kändes den inte bra i kurvor, däckfirman la i 2.4 efter däckbytet, sen la jag i 2.7 vilket gjorde bilen mer lättkörd och stabil. Om jag har fel om det här med däck,så beror det nog på min brist av kompetens, men bilen känns något bättre med högre däcktryck. En däckfirma i närheten här, sa att "du kan lägga i upp till 3.0 om du vill". Jaja, hursomhelst så är huvudproblemet bromsarna som jag måste ta tag i. Tack för alla synpunkter, bra att man kan lära sig ngt, det är väl det som är lite av poängen med forumet? :) |
|
|
Det är HELA poängen.... :) Har du ringt Bmw om bromsarna? Länk |
|
|
Tack Anders! :-) Jag ringde polaren som jobbar på BMW, som bytte bromsarna åt mig. Han tyckte det lät konstigt, men skulle kika på det när han kom tillbaka från semestern...Han skulle nog kunna fixa skivorna på garantin, sa han. Man får hålla tummarna. Han får nog kolla allt som kan ha med vibrationerna att göra, ska också balansera däcken igen nästa vecka. Däcksnubben sa att efter man monterat nya gummin, så"sätter sig" däcket efter ett tag, och då kan det bli lite obalans. Hoppas det blir bättre efter det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.