|
|
|
|---|---|
|
Igår råkade jag ut för en obehaglig sak. Jag skulle köra om en snigel (SAAB med husvagn) och trampade på sådär som man gärna gör med en V8 och mitt under omkörningen så uppstår ett ljud som bäst liknas vid en industridammsugare (eller fläktljudet från en Volvo 745) från vänster sida av motorrummet. En snabb koll av alla synliga slangar avslöjar inget läckage från insugsdelen iafl. Ljudet hörs inte på tomgång, men mer gas ger mer ljud. Det är helt oberoende av om jag står still eller om jag åker fort. Några kvalificerade gissningar på vart jag ska leta och varför? Mvh, Pär | |
|
Grenrörspackning kanske? inträffade för mig på min 540. Eller har du kanske monterat en kompressor?!:)) Asken |
|
|
Grenrörspackning? Det skulle det ju naturligtvis kunna vara. Ska kolla det imorgon. Känns som att det gärna hade fått vara något som är enklare att komma åt. :) Jag blir dock rätt nöjd om det visar sig vara "bara" grenrörspackningen. Kompressor? Önskar att jag kunde bortförklara blåsljudet med kompressor-vin. Det är inte osannolikt att det händer om ett tag dock. Jag måste bara komma ihåg att vattna min plånbok noggrant så att den blommar ordentligt. Mvh, Pär |
|
|
Tänkte bara låta berätta (ifall någon annan råkar på något liknande) att det var fläktkopplingen som skurit. I själva fläkten sitter det en visko-koppling som ser till att fläkten inte följer motorns varvtal utan håller en mer sansad hastighet. När jag var och skulle beställa en ny (2300:-) så fick jag dessutom veta att dom flesta av BMW's motorer har identiska fläktkopplingar, från E34 och framåt i årsmodell räknat. Däremot så har M62 motorn (540, 740) en helt egen variant. För att trösta mig fick jag också beskedet att jag inte var först med skuren fläktkoppling. Det är dock lite roligt att se folk snubbla mitt i steget när man kör förbi dom och dom vänder sig om för att se vad som låter. Och inte är det någon som försöker vara kaxig vid rödljusen heller, fastän man bara fis-åker därifrån. ;) Mvh, Pär |
|
|
Fläkt kopplingen... heter det så när man beställer den från BMW? Eller kallas det visco koppling där? Hur påverkade den skurna visco kopplingen motorn? Skadligt? Var det skälva fläkten som lät när den gick upp i för högt varv eller var det kopplingen? Har nämnligen samma fenomen på min. Var den svår att byta? Danne - H U M A N R A G E - |
|
| Kan inte vara identiska fläktkopplingar från E34 och framåt. När jag skulle beställa en till min fd 525 E34, så kollade jag på min andra bil, en 535 E34, och det var inte samma. | |
|
det är fläkten som snurrar med samma hastighet som motorn, därav flåsljudet. i normala fall ska ju fläkten minska i varv med viskokopplingen Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
2300 för en viskokoppling, då skulle jag hellre mickla dit en elfläkt istället. Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Plockade bort fläkten idag och kände om den snurrade med lite motstånd. Blev också trögare efter den kallnat vilket verkar riktigt. Japp... alltså inte skuren visco koppling, eller? Har förövrigt kvar vinet från motorn vid gaspådrag. Kollade även upp vad den (visco-kopplingen) kostar på BMW: 2750Kr. inte 2300kr... Skulle det inte kunna vara nåt lite hål i någon vakum slang? Danne - H U M A N R A G E - |
|
| Kan det vara ventiler som pyser? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.