AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
337

Behöver mer drag i min 320i -92

zn
10
zneakpeak
740ia -95
Jag har en 320i coupe -92 som jag tycker går som en gammal trabant.... Finns det nån som vet hur man kan gå till väga för att fixa detta problem ? Jag kan lägga ut rimliga pengar (bespara mig förslag på att byta bil) för att få mer effekt, helst så mycket som möjligt som man kan göra utan att lämna in bilen till racingexperter...

Tacksam för svar
Andreas.
max f
du skulle kunna sätta dit ett open air filter sörtsta möjliga du hittar blir bilen lite piggare av.
du skulle också kunna sätta ditt en lättrycksturbo för en snabbare push ganska lätt att göra.
vill du ha riktigt med kräm så kan du fixa en hybridturbo med en liten och en stor turbo men det är bra avancerat inget man gör utan kunskap det blir väldigt lätt pannkaka där.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lustgas kanske?

max f: Ger det fler hästar ju större luftfilter man har på?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

max f
nej det ger inte fler men det ger inte mindre utan den får lättare att fylla cylindrarna man räknar ju med en fyllnadsgrad på ca 80% på sugmotorer om du då har ett filter med litet motstånd så kan m an i teorin komma upp 85-90% och det är ju bättre.
något som blir lite bättre är vridet ca 2nm+
zn
10
zneakpeak
740ia -95
Hur mycket skulle det kosta att sätta dit lättrycksturbo ?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Motorn kan ju inte fylla mer än den själv drar i sig (bortsett från vid överladdning), luftfiltret är sällan en begränsning. Ska man byta luftfilet för att eliminera detta som effektbegränsning behöver man knappast ta det största luftfiltret man hittar som kanske räcker till 1000Hk...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Shady
du ville inte ha något inlägg om att byta bil men jag måste nog endå..

att byta bort din och skaffa en 325 är nog billigare än att börja trimma den där motorn
Shady
annars är väl som max f säger det mest ekonomiska att sätta på luftfilter och sportavgas

ska du börja sätta på turbo och inte kan göra det själv så du måste lämna in det så rullar tusenlapparna snabbt iväg..

kan du göra jobbet själv så behöver inte turbobygge bli så grymmt dyrt

fast det gäller väl att veta vad man sysslar med så man inte förstör motorn
max f
med en lättrycksturbo kan man ju skippa laddluftkylaren och mer tänka på vart luftfilter sitter så det inte suger in varmluft sen kostar en turbo som är ny och renoverad ca 5000:- 7-8000 kostar allt sammans då med integrerad wastegate i turbon du märker inte mycket på höga varv men den blir rapp på låga varv så bra acc blir det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.