AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
335

Mitt första BMW köp

Ca
5
Caam
320i-93
Hej allihopa!*första posten här efter många månaders läsande*

Har en ganska lång berättelse för er att läsa om ni är intresserade och skulle uppskatta era åsikter angående detta.

Jag köpte min första BMW torsdagen innan Midsommarafton efter mycket letande efter den perfekta bilen *enligt mitt tycke*

Hittade en BMW 320i-93 med 13700 mil importerad för 1 vecka sedan på en bilfirma i bra skick för 53.000kr.
Jag åkte dit med min kompis som varit bilmek i 15år och provkörde ca 1mil sen kollade den och allt verkade kanon.

Prutade ner bilen till 46.000 + fick med nya vinterdäck så slog till.

På vägen hem *4 mil hem* bara tvärdog bilen efter ca 3 mil *gick varm på typ 30sek max(nålen va precis vid rött när den dog)* för hade bra koll tycker jag på mätare o så eftersom man e väldans nyfiken på en nyköpt bil när man kör den hem första gången och är försiktig.(dock slarvigt...borde haft blicken limmad på mätarn kan man tycka)

Jag ringer bilhandlaren och han är på väg hem just då. Han kommer och hämtar mig o kör mig till sin *affär och beställer bärgning, låter mig låna en annan bil tills denna är fixad* han säger att detta är väldans pinsamt och självklart ska fixa felet utan problem för mig*

Efter nån dag när jag talar med han säger han att en kompis till honom som är bilmek fixar bilen pga att bmw i Jönköping har minst 2 veckors kö innan de kan titta på den och han vill att det ska fixas snabbare och jag håller med med vissa fundersamma tankar.

ca 2 veckor senare får jag reda på att toppen är kass och hela motorn borde bytas*en från bmw hade varit o kollat* och utbytes motor beställs/ordnas.

Ny motor *slängs i...Svensksåld med 11000 garanterade mil och samtidigt byts såklart oljor,stift,filter,termostat osv.

Nu säger säljaren att han inte har något ansvar att betala några kostnader längre *trots att han från början sagt att han fixar detta*
Han säger att han pratat med MRF och det är reglerna som gäller. När jag kollar med MRF gäller 1 månads garanti för allt utan elektronik o *avgas.
Men! säljaren kan ju säga att allt är mitt fel för jag körde den varmare än nödvändigt.....................då gäller ju inte MRF garantin.

Säljaren ställer upp och betalar 50% av kostnadaderna o jag resterande 50%. *föredrog att inte driva detta vidare* men ångrar mig kanske lite idag.

Så det slutar med att jag betalar 46.000kr för en bmw 320i-93 med en 11.000mils motor *nyservad kan man ju kalla det* och går kanon just nu. + de 6250kr extra i reparations kostnader *50%*.

Jag har haft många tankar och mått dåligt innan allt fixats kring detta o kanske ni får några oxå som ni vill dela med er......................

Glad att vara här :)

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hej och välkommen! Hoppas du ska trivas med BMW trots den brokiga starten...

Givetvis skulle säljaren ha stått för HELA räkningen, men OK, det kan vara värt ett par slantar att slippa rättstvist. Huvudsaken, tycker jag, är att bilen går bra idag och att du är nöjd!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Skönt att det ordnade sig hyfsat bra i alla fall. Man kan se det som att den nya motorn med lägre miltal ger din bil en värdehöjnining och då kan det vara befogat att du får betala några spänn.

Hoppas du blir nöjd!

Mr C
Om jag får säga det själv så tycker jag ändå att bilen är billig, trots rep.kostnadeerna. Jag menar 52000:- för en 320:a av 93-årsmodell, är helt överkomligt. Särskilt med en motor som garanterat bara gått 11000 mil. Så jag tycker inte att du ska gräma dig särskilt mycket över det. Så länge du är nöjd med bilen och den går bra, så tycker jag att det var en bra affär.

Mvh
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Välkommen, håller med ille.Hoppas bara att det var starten på bmw ägandet som var lite brokig.Som sagt 52000kr för en 320-93 är mycket bil för pengen,lycka till.
mvh//trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
bo
282
bobbby
320i -91
Välkommen. Kan också hålla med ille att det var ändå billigt men tycker ändå att handlare ska stå för kostnaden. Men gjort är gjort. Hoppas att du är nöjd med den.

Bobby
....får man fråga vart du köpte bilen??....
Hoppas du är nöjd med bilen nu,men jag hade personligen försökt & häva köpet helt & hållet,men det verkade ju lösa sig ganska smidigt ändå för dej.
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Välkommen till familjen ;)

-------

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Ca
5
Caam
320i-93
Tack för svaren :)

Eftersom jag har delade känslor om hur det hela sköttes vill jag inte riskera att hänga ut någon handlare genom o säga vart de va, hoppas det accepteras.

Känndes rätt bra o läsa att ni verkar tycka att det va en hyffsat bra affära iallafall.
Håller med en del ovanstående. Eftersom du till en början fick pruta så pass, tycker jag det tycks lämpligt att ni delar på kostnaderna, som en sorts goodwill.

Hade vart en annan sak om försäljaren varit benhård på priset från början. Då hade du på ett annat sätt kunna kräva att få en fungerande bil, utan att behöva tänka på trasiga motordelar det första du gör!

Som sagt, tycker det var rimligt..

// Björn
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
alien: Skjønner din innvending og synspunkt; det låter kanskje "fair," men når det er en forhandler som selger bilen så synes jeg ikke det er godt nok å tilby 50/50 - bare fordi man fikk bilen billig. Det skal man ikke godta, med mindre det er gjort noen avtale på dette på forhånd.

Jeg forstår dem som aksepterer "50/50" når selgeren "egentlig ikke vil" dekke noen av utgiftene. Det kan være vanskelig å hamle opp med selgere som kan sin lekse, men jeg mener fortsatt at "goodwill" = pengene tilbake eller gratis rep.

Tenker mest genrelt, kan godt hende at Caam kom godt ut av det i dette tilfellet.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Du får trösta dig med att du förmodligen har en mycket fräsch motor i nu med bara 11000 mil på mätaren. Mycket möjligt att den gamla var skruvad eftersom den dog. 13700mil för en 10 år gammal bil är i lägsta laget..

mvh

håller med STAVROS att 13700 mil för en -93:a e väldigt lite, speciellt om bilen varit importerad. (jag e skeptiskt till importerade bilar, speciellt när dem har riktigt lågt pris).

men du gjorde nog världens affär ändå, med tanke på den nya motorn. jag trot du blir väldigt nöjd när dom här första känslorna lägger sig..

lycka till

Morten, på sätt och vis håller jag faktiskt med dig. Eftersom säljaren sa att han skulle stå för det från början, borde det höra till hans heder att så också göra! Däremot kan jag hålla med säljaren till viss del, och det är att jag inte skulle vilja betala hela kostnaden på en bil som jag redan släppt iväg för 7000 kr mindre än väntat. Visserligen så har ju säljaren vissa marginaler, men ändå.

Jag tycker det var en helt ok uppgörelse, eftersom "Caam" egentligen inte förlorade några pengar jämfört med den "rätta" prislappen.

Att säljaren sedan har avvikit från sitt löfte att stå för kostnaden, det tycker jag är riktigt botten dock, även om jag kan förstå syftet...

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.