|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nån som vet vart man kan lämna in spridare för test och renovering? och vad det kan kosta på ett ungefär. Mvh Daniel | |
|
Kolla med närmaste BOSCH-verkstad eller BMW-verkstad! En ultraljudstvätt kan kosta 1000-2000 kr för 6 insprutningsmunstycken! Kanske mindre efter litet förhandling och kommer dit med dom lösa! Per L |
|
|
Någon som har stenkoll på det här med att ultraljudstvätta spridare? Är det bara att köra på eller måste man "in i " spridaren efteråt och byta nå´n packning? UL-tvättar kan ju vara ganska elaka mot gummi- och plastdetaljer. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Man behöver inte göra något efter ultraljudstvätten! Dessutom tror jag inte man kan öppna en spridare!? Har gjort det på två bilar! I båda fallen lämnade jag in bilen så att dom tog bort och satte dit dom också! 1) 635CSi. Kostade drygt 2500 kr år 2000 hos den lokale BOSH-verkstaden. Fick tjusiga diagram över flödena före och efter tvätten. 2) Hos TS-Motor i Åstorp år 2002 när jag UNICIP:ade min M5 -95. Kostade 1000 kr inkl demont/mont. Fick inga diagram! Per L |
|
|
Per L: Vet du ungefär hur länge de körde spridarna i tvätten? /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Intressant! Då kanske man äntligen kan ha lite nytta av ul-tvätten... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
När man gör det mot spridarna.. slutar de att knacka eller är det bara förbättrade flöden? Mina spridare knackar ibland.. och ibland inte. Om jag häller i lite STP injectioncleaner så håller de tyst några mil i alla fall. |
|
|
Jag kommer inte ihåg exakt hur länge dom ultraljudstvättade men jag har för mig att: - M5:ans spridare som egentligen inte alls var igensatta kördes 10-15 minuter. Och så satte han tillbaks dom så att den som flödade minst hamnade på 1:ans cylinder (som kyls bäst) och den som flödade mest hamnade på 6:ans cylinder (som kyls sämst)! Smart! Så gör en yrkesman! - 635:ans spridare som var rejält igensatta (köptes på bilskrot och hade säkert legat länge där) fick tvättas i flera omgångar med kontroll av flödet mellan tvättarna. Dom blev som nya efter tvätten. Före tvätten flödade dom mellan 55-110 ml/34,4 sek och efter låg alla på mellan 114-115 ml/34,5 sek (vid sk öppet flöde)! Per L |
|
|
Dom ultraljudstvättarna som användes var speciellt gjord för att göra rent insprutningsventiler! om det går att använda vilken UL-tvätt som helst har jag ingen aning om! Per L |
|
|
Får väl (i vanlig ordning!) bli prov och försök då. Ingen som har några igensatta spridare liggandes och som kan tänka sig att donera dem till vetenskapen... (Kommer givetvis i retur om så önskas) Har eventuellt tillgång till en spridarprovare när jag tänker efter! Dock avsedd för bränslespridare till flygkolvmotorer i så fall. Men de fungerar ju på samma sätt så det kanske fungerar... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
mjo jag har 12 st halvsunkiga från min v12a som iaf. ser ut att behöva tvättas.... Men man måste ju kunna se/mäta att/om det ger något efter tvätten.... det är mera det jag behöver. ultraljudstvättar kan man ju köpa lite varstans numera. men visst. varför inte testa ! Funderar på att bygga en liten tank man matar med tryckluft och en regulator , sedan fyller man tanken med bensin och pulsar på spänning till injectorn som är matad med tryckt bensin , då bör man iaf. kuna se om det blir en stråle eller dimma , eller i värsta fall inget alls :-) att mäta mängden utsprutat bränsle per tidsenhet blir ju lite obbigare men det bör väll också gå med lite god vilja och ett mätglas... "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
med risk för att verka lite fåraktig bland alla dessa "tvättgrabbar" så undrar jag nu vad en sådan tvätt gör för skillnad...?? För ca 1.5 år sedan var jag inne hos österlund (eller vad det nu heter) i Linköping för att skrämma upp min bil en smula...det var dittan och dattan som skulle göras bla spridarrengöring för 2-3000stålars... pratade sedan med en BMW verkstad och då sade dom att det inte var nödvändigt men men man ska väl inte lyssna på dom till 100% då han nog ville att jag skulle köpa nya spridare av honom istället för att renovera dom hos nån annan... vad gör det för skillnad? märks det om det behövs? Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
Tag mitt inlägg här ovan och jag skulle gissa att skillnaden mellan 114 ml/34,5 sek efter tvätt och 55-90 (som 4 av dom 6 spridarna låg på) före tvätt kan ge: - lägre motoreffekt - större risk för brända ventiler och kolvar vid hård körning Kanske till och med högre bränsleförbrukning då sprutbilden ofta är sämre på igensatta spridare! Någon med mer praktisk erfarenhet av trimning och hård körning kan väl också tycka till! Per L |
|
| Hur märker man att dom behöver bytas/rengöras? | |
|
Det är klart att spridarna skall ge ungefär rätt mängd samt inte pinka ut en stråle utan en "dimma" , annars går bilen sämre. Vad som händer vid hårdkörning vet ja inte , kör aldrig hårt. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.