AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
678

Vilka bromsskivor håller bäst?

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Min fälg är lite för långt ut och jag måste få in den en bit innan den "käkar upp" skärmkanten som är av plast.

Jag tänker slipa av några millimeter på den del av bromsskivan som ligger mot fälgen för att på så sätt få in fälgen. Därför behöver jag köpa en bra bromskiva. Jag vill ju inte att bromsskivan ska spricka pga av att jag har slipat ner den lite.

Vilka bromskivor är bäst och hur många mm vågar man slipa ner bromsskivan? Finns det några som håller bättre än BMW:s? Bromsskivan ska sitta bak.

/Anders
Grusse
Varför inte svarva av fälgarna några millimeter? Betydligt enklare och säkrare, jag skulle inte rekomendera dig att banta ner bromsskivan i alla fall.

Dr.BMW@solna
Håller med! Det är bättre att ge sig på fälgen,
bromsar är väldigt känsligt.Visst,det kanske håller ihop men det kommer nog att bli bromsvibrationer efter
ett tag.

336i-89,318i-88
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Den förre ägaren har redan svarvat av fälgen en del och det går inte att ta bort mer från fälgen för det är väldigt tunnt vid bultarna nu. Jag funderar på att köpa en ny fälg med ett högre ET men det kostar ca: 5000kr att beställa en sådan.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gör ALDRIG åverkan på vare sig fälgar eller bromsskiva.
DEt är för din egen och dina medtrafikanters säkerhets
skull.Allt är uträknat för att både fälg och bromsskiva ska att hålla för en viss belastning, börjar man ta bort material så försämras också hållfastheten.Vi en eventuell olycka så kan du personligen bli ansvarig för andra personer liv,
då försäkringsbolagen kan vara väldigt kallsinnigt inställda till modifieringar som försämrar trafiksäkerheten på en bil. Men det är ju som alltid upp till var och en att bestämma hur man vill göra.

Hasso
Sammy Lundin
Rulla ut skärmarna då... Kostar inte nägra 5000 iallafall. Och det e tokfräckt med breddade skärmar.

MAX power
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Skärmarna är redan tokbreddade. Den förre ägaren hade 305:or bak innan han köpte nya fälgar med ett lite för lågt ET och 275:or.

Det blev en ny bromsskiva från BMW. Hoppas den håller att slipas av några mm.

/Anders
Slipa, hoppas du menar svarva!

-ridern-

525i 1990 24V
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Ja svarva menar jag. Jag får lämna skivan till någon som kan sånt där.
Grusse
Det finns ju inte så mycket gods i en bromsskiva, så det kan inte bli mycket som du får in fälgarna på det viset.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.