|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en 3.0S från 1973. Det är två saker jag tänkte fråga om, dels så har bilen stått still i 5 år och dels så säger ägaren att förgasarna inte är synkade. Jag undrar då om det är svårt att synka dessa och vad man skall se upp med på en bil som stått så länge? Och vart skall man leta efter rost någonstans? /Erik | |
|
Synka dem enl. Haynes är inga probl., det troliga är den inte kommer att gå bättre för det. Tycker att det är halvjävliga förg. att få att gå perfekt, är nog bara en helrenovering som hjälper. När de väl funkar så är de helt ok. En länk till lite tips: Länk Rost hittar du på följande ställen, hjulhus bak, fjäderinf. bak, trösklar, golv vid hö/vä. sida fram och fjädertornen fram, öppna säkringsluckan och handskfacket och lys uppåt med en ficklampa, då brukar de "rostfria" exen avslöjas. När det gäller stilleståndet så kolla läckage, slangar osv., bromsar, det brukar ge sig vid första provturen :) |
|
|
Hittade länken som jag egentligen tänkt att posta, manualen till förg. Till MB, men det är likadana förgasare Länk Och....lycka till! |
|
|
Kolla här: Länk Kort kan sägas om rost som inte syns så lätt: - Främre fjäderbensfäste bildar ett hålrum. Är det bara lite rost syns det bäst på vänster sida genom att öppna luckan till vänster om ratten och titta långt upp till vänster. Där brukar det börja rosta. Lika på höger sida fast då tittar man förstås långt upp till höger - Bakre fjäderbensfäste. Är det bara litet rost syns det bäst om man tar bort hjulhusklädseln i bagagerummet. Sedan rostar det överallt men det syns oftast om man tittar noga tex: - Golvet fram. Längst fram till vänster på vänstersidan och till höger på högersidan - Trösklar. Rostar gärna under kromlisterna som sitter fast på trösklarna - Skärmkanter. Speciellt bak - Bensintanken och runt infästningen av denna - Dörrarnas nederkant och gärna vid dom dubbelvikta plåtarna runt dörren - B-stolparnas nederdel mot trösklarna - A-stolparnas nederdel. Sitter skumplast/skumgummi där för att förhindra att det drar kallt genom A-stolparna in i bilen. Samlar fukt och rostar friskt - Framskärmarna med infästningar rostar gärna - Hela fronten och mest nertill under kylaren där det finns flera hålrum där skit och fukt samlas - Motorhuvens framkant och runt ventilationsgallren - Bagageluckans nederkant vid låset - Under bakrutans gummilist. Främst nedre i höger och vänster hörn - Osv Förgasarna: - Synka dom är inte speciellt svårt om man gör exakt som det står i original verkstadshandbok. Det är mycket som skall ställas in. Något mått är på en hundradels mm när och flera på tiondels mm när. Jag påstår att utan verkstadshandboken klarar man det inte alt. blir det inte bra. - Det räcker troligen inte att bara synka. Plocka isär förgasarna och göra rent behövs nog också. Nya packningar (5-6 st), O-ringar (1 st), gummimembran (2 st) och flottörnålar sätter man dit då. Allt angivet per förgasare - Har bilen gått 30-40000 mil är dom troligen utslitna och då kan man hålla på och synka i oändlighet utan att det hjälper. Jag gav upp vid 45-50000 mil och monterade insprutningen från en 528i -77. Funkar perfekt! Rekommenderas starkt! Det blir som en helt ny bil att köra. Tänk bara att starta den i -15 grader och ha en låg och stabil tomgång direkt! Har nu kört 10-15000 mil och i princip inte behövt röra insprutningen. Har bilen stått i 5 år behöver nog bromsoken plockas isär och göras rent/smörjas upp. Bromsvätskan behöver också bytas. Har den stått utomhus behövs säkert nya bromsskivor. Brukar rosta extra mycket under bromsklossarna. Handbromsen behöver säkert plockas isär och smörjas upp. Speciellt om bilen stått ute. Går den att rulla lätt är det nog ingen fara med bromsarna. Efter att ha konstaterat att det finns olja i motorn och att motorn går skulle jag spola rent kylsystemet och hälla i nytt vatten/glykol. Samt byta olja och oljefilter i motorn. Samt kolla ventilspelen! Per L |
|
|
Hej, Tack för svaren, jag skall åka och titta på den i nästa vecka. Mekaniska problem är jag inte rädd för, tyckar att det är värre med rost. Hoppas att den inte är allt för rostig, men priset är nog rätt... /Erik |
|
|
Per L: Nu vart jag riktigt nyfiken..... !!!!! Du hade monterat insp från 528i -77 , vad säger sbp om det ??? Den operationen var den svår att göra / är det mycket som måste göras ??? Jag frågar eftersom jag är väldigt trött på mina förgasare / och så klarar jag inte av att ställa in dessa "monster"... Bilen är den 525-77 det handlar om.... Billy B-10 Länk |
|
|
Här har du en sida som berättar hur en kille i Amerika gjorde Länk På denna site finns en massa intressant för E12-ägare! Det handlar om USA-bilar så man får "läsa mellan raderna" om man skall jämföra med sin svenska bil! Tex hade USA hårdare krav på avgasrening (=mycker fler prylar på insprutningssystemen än svenska bilar) Skickar dig också min beskrivning hur jag gjorde. Tex krånglade original -77 tillsatsluftslid och temperaturgivare mycket så att dessa byggde jag om till en senare årsmodell. Har funkat perfekt efter det. SBP säger inget på min gamla -72:a i alla fall. Du har ju en -77 då skärpta avgasregler hade införts. Min uppfattning om SBP-personalen (på stationerna! Dom centrala gubbarna är en helt annan sak) är dock att uppför man sig bara ödmjukt och visar intresse och uppskattning för det jobb dom gör så är dom mycket bra och resonabla. Det måste ju tex vara mycket bättre för miljön att ha ett väl fungerande insprutningssystem än taskigt fungerande förgasare. Jag har gjort många liknande "grejor", som inte är lämpliga att ta upp så här offentligt, och oftast har dom inte ens märkt att motorn (eller vad det nu varit) ej varit original! Skulle någon av besiktningsgubbarna sätta sig på tvären så är det ju bara att åka till en annan station och hoppas på bättre tur! Det har jag aldrig behövt! Per L |
|
| Har också byt till insprut på en 525 E12 en gång. Var aldrig några problem med besiktningen. Man får ju mycket bättre styrning av blandningen och mycket lättare justering än med dubbla förgasare, så det är lätt att få till avgasvärdena. Det är kanske det som gör att bilprovarna tycker att det är en OK modifiering. Dessutom ger ju insprutning flera andra fördelar som bättre gång på låga varv och mer lättstartad bil. Har för mig att det var en ganska enkel modifiering. Om jag minns rätt var det jobbigaste att dra returledningen till tanken. | |
| Jag kör med insprutning från 528 e28, går bra och har aldrig haft problem med bes. | |
|
Per L: TACK för inormationen , nu återstår det "bara" att hitte de rätta grejorna , och sedan samla mod och göra operationen..... Billy B-10 Länk |
|
|
Nu är skönheten min. En fjordblå 3.0S med lite skavanker i lacken som lite ytrost, hittade dock inget allvarlig angrepp. Bilen saknar dessutom bucklor vilket jag tycker är anmärkningsvärt på en 30 år gammal bil. Bilen hade stått still i 5 år men med lite startgas så gick den igång, byta olja, glykol och lite vakumslangar kommer att behövas. Om någon har tips och komma med så är ni välkomna :) Hittade också en död mus på golvet... Priset då?? 2700:- gav jag, varken över eller underprisenligt mig Fråga: Passar fälgar från en e28 till en e3? /Erik |
|
|
Hej...Köpte du den i Norrköping ?? Billy B-10 Länk |
|
|
Nix, 4 mil norr om Uppsala... /Erik |
|
|
OK... det finns eller fanns en till salu i norrk , trodde det var den... Lycka till med rariteten... Billy B-10 Länk |
|
| - bumse60.- Hur drog du returledningen? Undrar naturligtvis snarare hur du anslöt den till tanken. | |
|
Hej Erik G Kul att det blir fler som uppmärksammar denna modell, tänkte bara säga det att det finns ett vrak i på skroten i Köping, motor & drivlina är förhållandevis intakt samt på på sollentuna skroten finns en som är rätt bra i plåten. Vem vet, vi kanske syns på någon träff, Ha De//Ulf Fullt ös spar tid |
|
|
Jag är inne på min 7:de E3 och en sak har jag lärt mig. Dom rostar presis överallt. Som alla bilar från förr men. När BMW släppte sin E3 så var det deras första familjebil med sportbilsprestanda. Man ville ha allt 5 sittplatser stort bagage stor motor bra väghållning lyx komfort och en vridstark kaross. Så man byggde en kaross med massor av förstärkande konstruktioner. Plåt bakom plåt vinklar och vrår överallt och utanpå detta satte man dit en massa vackert krom. På golvet och i tankfästet sitter en massa fuktsamlande skummgummi Ett smörgåsbord för "ROST" Så var noga med att kolla karossen och innredningen då dom ofta är dåliga och svåra att komplettera. Titta också efter spår av kokning och skick på vatten slangarna eftersom topplocken är veka på en så gammal M30. Vid defekt topp kan du använda toppar fram till -92 från 528 728 730 733 735 mm. Bara du pluggar resp,borrar för bensinpump byter kam mm. Fördelen med att ha en nyare topp är att du kan köra på blyfritt. Slutligen så kan jag bara säga att betalar du rätt pris och servar upp den innan så får du massor av kul gammelbil för pengarna MVH Mattias Lindh |
|
|
Oj, visste inte att den här tråden fortfarande rörde på sig. Diesel Mose; om jag minns rätt så bytte jag tankarmaturen till en från en insprutningsbil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.