|
|
|
|---|---|
|
Hej, alldelese nyss har jag bytt filter (original) samt hällde i biltema-olja i min motor. Kort: min uppfattning är att motorn slamrar mer!!! I alla fall när den är kall! (Vet ej hur det är när den är varm, har inte hunnit. Ska testa varmköra sen, återkommer med reflektion i samma tråd)... Med den gamla oljan (svart, sur, okänd fabrikat, möjligen mkt bra olja, har gått 850 mil), slamrade motorn mindre. När man startade bilen med gamla oljan, blev motorn "tyst" på 1 sekund... Med biltema tar det 2 sekunder. Då pratar jag om initialslammret, vilken hörs ju bra!!! Dessutom, fastän biltema "motorn" blir ganska tyst efter 2 sek, så hör jag (tror jag) ändå nåt smatter som inte fanns förut. JÄÄÄVLIGT irriterande... MEN: Det kanske är så att min motorn är så gammal (1987, men har bara gått 11 000 mil) att det finns mer spel i lagren - nya motorer är ju byggda med snävare toleranser! Därför kanske inte en syntetisk lågfriktinsolja inte passar motorn!? Detta är förutsatt att syntetfilmen är tunnare än minerfilmen är! (JohanB - vad tror du :)? ) Några reflektioner? Ska jag slå ut oljan? (Som sagt, den kanske slammrar mer i början, när motorn är kall...) PS. Så mycket som jag vill testa budget, tänker jag nog ändå inte använda Biltema olja igen :((( Nästa gång testar jag: Liquidmoly på ClassOhlsson... godkänd av MB - delsynt, 189kr/5liter. DS. | |
|
det framgår inte i din beskrivning och det är mycket möjligt att du redan vet om detta, men jag frågar ändå... det är inte så att den nya oljan är tunnare än den gamla så att det är den lägre viskositeten som gör att det slamrar mer, och inte oljan i sig? BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Alltså det kan vara så enkelt att det inte är "biltema" som är grejen utan "synteten" i sig: bilen är kall -> större spel. Kall syntet olja + stort spel = slammer. bilen är kall -> större spel. Kall mineral olja + stort spel = mindre slammer. Däremot är läget annorlunda med varm motor! Där är spelet mindre men synteten är tjockare varm än mineralen... Allstå tystare än mineral!!! Det är kanske det som du (Bmwfreaken) menar? Men... som sagt... ska ut och köra 5 mil imorgon.. återkommer med "varm"-rapport. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Min MB 190E-88 kör jag numera på Delsyntet Mobil Super S 10W -40 samma som 528an, Den har spritt ny kam efter 21000 mil och går ljudlöst numera :)) MB kammarna är klena, taskig härdning på dessa årsmodeller så använd bra olja om du vill köra 10.000 till. Så här såg nockarna ut före byte till ny kam.en hel nock. De sista tretusen gick den på mineral 20W-50 för att vara hyfsat tyst. Den var tidigare kört på Valvoline syngard under 5-6 år. Länk Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Aj... den där kammen gjorde ont... :) Men det finns säkert värre.... Och kam är en slitvara, så som bromsbelägg etc. :) Vad kostar bytet föresten? Vad går en kam lös på? Kanska ska köra på en 5w-50 olja nästa gång. Men det hjälper inte slammrandet när motorn är kall... Det ända som hjälper att ha en olja som är seg när den är kall... När motorn och oljan blir varmare får man mindre spel och det låter mindre per automatik. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ingen höjdare med för seg olja heller för kammen, det smörjrör som droppar ned olja på nockarna har attans små hål och är oljan för seg så är risken för "torrkörning" vid kallstart överhängande. Jag tog det beslutet eftersom bilen står i varmgarage eller med motorvärmare vintertid. tror inte det finns värre :)) då får man byta från E till D på bakluckan och hålla god min ändå. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.