|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen justerat min 325:as ventilspel. Kall motor 0,25 enligt anvisning på samtliga ventiler. I verkstadshandboken står det "justera så att bladmåttet kan röras med visst motstånd, inte så det sitter fast". Mina ventiler är nu justerade just så - dvs bladmåttet går att sätta dit och kan sedan röras fram och tillbaka, men med ett motstånd när rörelsen görs. Problemet är att tomgången är inte helt jämn nu. Enligt varvräknaren ligger den på stadiga 750 varv, men det hörs och känns en viss ojämnhet tomgången i alla fall. Hur känsligt är det med detta? Löper jag risk att bränna mina ventilskaft nu? Lite ojämn tomgång kan jag leva med, men absolut inte ventilhaveri! Tacksam för all hjälp! Mvh Christian | |
|
Tror inte att det är någon fara. Gjorde likadant på min. Lite motstånd när man drog bladmåttet. När jag sedan starta igen så blev den orolig på tomgång. Innan var den helt jämn. Prata med en bmw-mek och han sa att man ska ställa ventilspelet löst på m20, då går de som bäst och har stabil tomgång. Allså skulle jag inte gjort något alls. En sak till. Ser att du ar en -89a. Hade också en likadan. Jag frågade samma mekaniker om startproblem typ var 20:e gång. Man kunde stå och mala på startmotorn en bra stund och tryckte man till på gasen starta den direkt. Detta är helt normalt på just 325 av 89 års modell. Inget vet vad det är för fel och den fungerar ju som vanligt ändå. Inget att bry sig om. Hoppas att detta hjälpte lite iaf. |
|
kimozabe |
Gaserna hinner förbrännas/dunsta innan dom når fram o det krävs en liten tryck på pedalen för att skvätta in en extra dutt? vette fan brukar få samma prob 1 av 50 när jag startar min m20 -90 |
| Att bladmåttet inte ska behöva tryckas in är för att man inte ska öppna ventilen och få fel spel. Fattade inte detta själv först så jag talar om det ifall nån är lika trög som jag :) | |
mackan325 |
Enlige e30.de kan man ställa spelet 0,35 på inlopp och 0,30 på utlopp för optimal gång. Någon som testat? |
| Mackan325:Ja har testat o tomgåmgen blev ren o fin o kanske lite mer klipp i den oxå....!Tickar lite mer dock men de e ett "fint" tick omm man säger så...:-) | |
320-325 |
men det är väl bättre att ha så lite spel som möjligt då öppnar ju ventilen lite mera = mer bensin bättre prestanda hmm rätta mej om jag ´har fel |
|
Tack för svaren! Jag kör så här nu. Lite orolig tomgång kan jag leva med. Fick bort det värsta ticket, och är det inte värre än så här, så går det bra. Startproblem, tja varje kallstart tar ju ett tags malande... Kan jag också leva med. Förmodligen skulle jag bli av med problemet om jag tvättade insprutningsmunstyckena. 320-325: Nej, det är inte bra alls pga att man kan råka ut för att ventilerna inte hinner täta ordentligt mot sätena. Då läcker varm explosionsgas in när den inte skall göra det, i värsta fall bränner man av ventilskaften! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.