AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
761

Avluftning och 0,5 bar tryck i kylsystemet M5 3,6

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Hejsan, jag har bytt kylaren i min bil, samt fyllt i kylarvätska och avluftat enligt instruktion. Det står nu att läsa i instruktionsboken att systemet skall stå under 0,5 bars tryck. Ska jag åka och pumpa i det och varför?
Min tryckventil sitter inte på samma ställe som i boken (boken följde med bilen som ny så det är i bilen man gjort om något). Där man avluftar systemet sitter en ventil istället nu, ovanför skruven. Det har kanske ändrats, enligt boken skall den sitta på expansionskärlet.
Det står att läsa att systemet ska stå under 0,5 bar tryck, annars "får inte 3000 upm överskridas".

Vad ska jag göra nu då? BMW stängt och ingen att fråga...
Ska jag pumpa i och hur mycket, eller räcker avluftning och 2000 rpm tills nivån blev OK?

//HD91

HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Fel av mig, det är ingen tryckventil där, bara avluftningen verkar det som, då är det ju svårt att få in nån luft? Jag får väl köra lugnt och se vad som händer...
Hur har ni andra gjort med era 3,6:or?

//HD91

Du kan lugnt åka vidare. Det är inte alla 3.6'or som har påfyllningsventil på expansionskärlet trots att det står så i instruktionsboken. Min bil har det inte, och det enda som möjligen kan påverkas är att man får åka lite längre första gången efter öppnande av kylsystemet innan trycket är uppe igen. Mvh / Jan-Erik
HD91 ja du kan ju trycka i ett par kilo :DDDD Nä bara retas!! Ja byte vattenpump förra veckan. Borde ge samma tomma system ja. Bara att fylla, starta motorn, på me värmen i kupen ! Inte sätta på locket!! köra spisen varm,Sedan fylla på om det behövs. Har hört att det sitter en avluftning på ingående slang till kupen?? (Värmepaket) men ja hitta ingen å det funka ändå.

Det går en slang från kylaren till (xpansionskärlet) framför kylaren. Öppna locket å titta. när det rinner igenom där så är systemet mättat

mvh Andreas

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag skulle inte fylla 0.5 bar. Sitter det ingen luftningsskruv på eller brevid området runt kylaren? Det gör det på tex M20 iaf.
Asken
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej!

Vad då fylla med 0,5 bar? systemet blir automatiskt trycksatt när motorn bilr varm. Varm luft tar större patts.....

Motrn är varm och ni vrider av hatten på expantionskärlet.... Pccchhhhhh!! = trycksatt! (+ att man bränner sig på kylvattnet som kommer upp)

Kall motor och samma sak.... låter inte ett skit.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej!

Vad då fylla med 0,5 bar? systemet blir automatiskt trycksatt när motorn bilr varm. Varm luft tar större patts.....

Motrn är varm och ni vrider av hatten på expantionskärlet.... Pccchhhhhh!! = trycksatt! (+ att man bränner sig på kylvattnet som kommer upp)

Kall motor och samma sak.... låter inte ett skit.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.