|
|
|
|---|---|
MatteSthlm |
Hej Har en Bmw 325 93 vanos,har haft den i ett år nu. När bilen är kall så låter motorn okej tickar som den alltid har gjort. Men när motorn är varm så hörs ett knackande ljud som låter som det kommer från typ vid regionen av kamkedjan. Är ju väldigt svårt för nån att svara vad det kan vara, det bästa är ju att låta en Bmw meck lyssna och höra och uttala sej men tänkte att kanske nån har varit med om nåt liknande? Tacksam för lite svar man blir ju nervös för mindre! Tacksam MatteSthlm |
Bruno Sandberg |
Jag skulle tro att det är vanosen som det knackar i. |
Rickard |
ventilknack kanske!!!! |
pjotor |
Det är med all sannolikhet kamkedjan som behöver bytas. Har den gått långt kan det vara kamaxeln. |
ErikNilsson |
Någon som möjligtvis vet vad det kostar att byta kamkedjan då? Trodde inte att den behövdes byta? /Erik |
| Jag hade en Alfa med 6:a med som det låter på sin beskrivning samma ljud. Lät ingenting när den vara kall men så fort den kom upp i temperatur så kom ett knackade ljud, det visade sig vara ramlagren, ny motor blev det där... | |
| Min motor knackade vid 1800-2000varv fram tills jag bytte olja. Fräste i Valvoline Extralife. Sedan dess har jag inte hört något knack. Tror att det var lyftarna som tappade tryck vid dessa varv. Innan jag bytte olja var jag nere på BMW och lät dem lyssna på knacket. Efter 10 sekunder sa de att det var vanosen. | |
|
det låter som samma grej som är på min, men min är en 320-92:a så det kan juh inte vara vanosen och jag tycker inte att det kommer ifrån området där kamkedjan sitter. Jag är säker på att det inte är ventilerna fär detta är mer ett metalliskt knackande. Någon som har någon bra ide p vad det kan vara för fel? När jag var på bmw så trodde dom att det var vanosen men eftersom jag inte har någon så visste dom inte riktigt. |
|
MatteSthlm |
Hej igen! Har bytt olja nu och filter. Det knackande ljudet är borta så vitt jag hört hittils, har inte lyssnat allför länge efter det att bilen varit varm,så det kanske kommer tillbaks,ska inte ta ut segern i förskott. :) Fast det låter ändå nåt rasslande ljud kan ju säkert vara kedjan eller vanosen då?? Men det är även nåt missljud som kommer vid runt 4000-4500 varv som sedan försvinner hur det låter kan jag inte förklara men om jag kommer på nåt så återkommer jag! Det är som ett vibrerande ljud,det är det bästa jag kommer på nu. Och en fråga till !!!!!!!!! Om kammen är dålig ska inte bilen knacka även fast den är kall då ?????? Samt att det verkar som att ljust det där vaga knacket avtar då jag bara gasar lite grann och höjer varvet till 1000-1500 fast då hör man ju mer allt annat skrammel :) så som ventil tick och så låter ju sexan rå. Detta är en automat och en himla sång i avgassytemet, det är väl medvetet från Bmw sida att man ska få lite körkänsla och lite ljud (dån) hör ju då till :) Min systers och hennes sambos 525:a automat lät likadant innan han satt på ett nytt system och nu går bilen jättetyst. Fan att man ska ha bekymmer med bilen ! Ringde till skroten idag och hörde om motor, allt mellan 8-15 tusen så det bär ju iväg. Man vill ju vara förberedd på det värsta tyvärr! Sen på det ska det ju göras arbete också, vad kan det kosta ca ????? Kanske nån här som är intresserad att göra det för en hundring svart timmen :) Men ingen som inte är väldigt haj på Bmw motorer får inte göra det !! Eller så kanske man skulle rusta motorn,det skulle man ju kunna göra om det inte var så satans dyrt att lämna in på verkstad.Om jag fick tag på en som gjorde det svart åt mej för 100 timmen skulle jag inte fundera värst länge då vet man vad man har sen och bilen kommer rulla 20 till utan problem med tanke på så noga jag är med att serva. Tack killar för svar jätteglad för det!! Fortsätt så!! M.v.h Matte |
|
matte! Om du vill locka fram ngn duktig mek får du nog erbjuda minst det dubbla i timlön. Vad tar bmw 8-900 spänn:- |
|
MatteSthlm |
Jo det kanske är så Player jag vet inte men visst 200 timmen betalar jag också! |
| Vad köpte du för olja helsyntet eller delsyntet? | |
|
Tjena Matte kul att se dig här också! Jasså så du har börjat åka BMW. Tröttnat på vinkeljärn??? Det där angående att bilen låter rå är högstsannolikt att bakre ljuddämparn är utbränd. En bekant har också en 325Ci som också låter väldigt rå. Jag fråga ifall han hade sportsystem på, nej svara han. Sa till honom att nånting troligen va fel. Mycket riktigt när han lämna den på service hos Jürgen Weis så dömde han ut ljuddämparn. Tydligen ganska vanligt på import bilar som legat och bränt på autobahn. Mvh Zatzy user "Starre" |
|
MatteSthlm |
´Har åkt bmw senaste fyra åren typ nästan hela tiden :) Känner jag dej Starre eller? Hälsning Matte |
|
Är du inte samma MatteSthlm som skiver ibland på Zatzy och bor i V-H???? |
|
MatteSthlm |
hej Starre Vet inte vad Zatzy är så det är nog nån annan då :) Men du får gärna berätta vad zatzy är ! M.v.h Matte |
|
Kolla WWW.ZATZY.COM så får du se. Där finns det en till MatteSthlm. Mvh "Starre" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.