AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.353

tummen ner för 3.6 i en e28

Sida 1 av 2
Besiktningen gillade inte att en m5 3.6 satt i min m535 e28 så nu blir det att lyfta motorn i helgen o sätta i orginal motorn o få den besiktgad igen..

Fick i alla fall köra en månad med den

Länk nu med shadowlines
dansguru
vad hade du förväntat dej?

dansguru
Finns det inget sätt att få det hela lagligt ??

Billy B-10
Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Var det inte någon som hade fått en M3 E30 med M5 3,6 motorn inreggad i Sverige. Jag har för mig att den var på BMWPOWER förra året. Jag vet att han som hade reggat in den hade fullt med TüV-papper på den från Tyskland. Undra vad som skulle hända om en annan tog hem en bil från Tyskland med TüV-papper som inte har originalmotorn eller en helt annan motor???? Finns det chanser att den skulle kunna gå igenom????

//Schnitzer

_____
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Står det att det inskrivet i Fahrzeugbrief eller liknande att motorn är modifierad har du mindre / ingen chans att få igenom bilen. Det bästa är att chansa och inte säga något om det.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Tuv papper duger bra som dasspapper i nuläget :-(
Om man viktar upp e28an och bygger vidare lite så kan man få igenom dyl motor instalation som ombyggt fordon dvs 15kw/100kg. Men som jag har skrivit innan så kontakta sfro för närmare info.
Men om man har känningar på rätt ställe så kan man nästan få godkänt det mesta!

Hur man har kunnat få en e30 godkänd med s38b36 förefaller för mig lustigt, spec om det har varit med dom gamla reglerna. Men som sagt så finns där alltid möjligheter om man känner rätt folk
Har för mej att jag läste i Bilsport om en Alpinvit M535i -85 eller -86 för några år sedan , den hade Jocke Sahlin (tror jag han heter) stoppat i en M5 motor i....

Det verkade som den var godkänd på sbp , men det kanske den inte var.......Någon mer person som vet något om den bilen ??

Billy B-10
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sen är det skillnad på att komma genom en besiktning och att få installationen godkänd och införd i reg.beviset...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
acey: Hur blir det efter att man har reggat in den fast det inte är originalmotorn? Man måste ju fortfarande göra vanliga besiktningsbesök och då kan de ju tro att man har satt i motorn då. Man kommer m.a.o inte att kunna vara säker till någon besiktning.

//Schnitzer

_____
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej har du gjort en otillåten ändring, eller egentligen någon ändring som gör att bilen inte är i samma skick som den är typad (detta gäller på stylnig och tuning) så kan man aldrig vara säker.
har lyft i orginal motorn nu i alla fall...
konstigt nog fick jag bara det som att bra att veta anmärkning o kan köra en månad till

Länk nu med shadowlines
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Varför får man egentligen inte byta till en annan motor? Jag vet att det finns andra märken som har gett lov om det. Är det bara för att BMW Sverige inte vill det? Det kan ju inte ha med säkerhet att göra med för det finns ju folk som har uppdaterat mycket, bl.a bromsar osv. för att det ska matcha bättre.

//Schnitzer

_____
Länk
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Kommer ihåg en svart E28 med 3,6 eller 3,8 som jag läste om i en Bilsport som kom från Stockholmsområdet. Kan den ha varit besiktigad?

Jan
BMWCS # 3966
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Jag besiktade för någon månad sedan en gammal sv-såld chevrolet årmodell 63.

I reg-pappren står det att den är blå, 6-cyl. på 145 hk och manuel, men bilen har idag automat, 350 och är ej blå mer en vid kardantunneln under mattorna - och har nog ej varit blå de senaste decennierna.

6:an och den manuella vxl-lådan försvann nog för en så där 25 ägare sedan :)

Hursom helst inga problem vid bes, kanske skillnad på veteran då...

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En kompis ful-besiktigade sin E28 med 3,6 i våras. Silvertejp över "BMW M POWER" på ventilkåpan och mattsvart spray. Gick igenom u.a.

Så det går om man har tur...

Kiip Spiiding!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Schnitzer; bmw Sverige vill inte ha och göra med äldre bilar och absolut inte ta ansvar för någon effekt höjande åtgärd eller att man ändrar i chassit!
tex som svar på frågan, vad som skiljer chassimässigt mellan en 535i och en m5, blev svaret 1000tals små detaljer som vi inte kan ta fram/lämna ut (dvs då kan dom inte längre stoppa oss hemma pulare)
Tröttnade tillsist på tekniska avd dåliga bortförklaringar ang dom vägrar att skriva intyg på effekt och stälde killen mot väggen och fick dom förklaringarna!
dvs att bmw sverige vill bara kränga nya bilar, inte hjälpa till att bygga om äldre/nya fordon så dom skiljer sig mot fabriks spec.
Det är tom jobbigt att få tag på homolegerings handlingar av den svenska importören!
Appropå e28:an med M5 motor som var med i bilsport
för "ett tag" sedan. Nån som vet vart den tagit vägen?
länk? Bilder?

En riktigt favorit för mig. Stilren, snygg, maffig, brutal!

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Den vita eller ?

Billy B-10
Länk
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Nej, den va svart....

Jan
BMWCS # 3966
Men , det var ju ett reportage om en vit M535 med m5 motor i för ja.... det är väl några år sedan.
Som vanligt efter reportaget så var den till salu för (om jag inte minns helt fel ca 85000)...

Den hade han jocke sahlin byggt om...
Någon som vet vad som hände med den ???

Billy B-10
Länk
Ru
97
Rump-nisse
636 csi m-power
525 tds touring
Jag besiktigade min utan anmärkning! ändå stod det tre gubbar under huven och kollade efter chassi nummer, ja,ja man ska väl ha tur nån gång!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.