AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
868

Stereo, Reverse mot Business (båda bandare)

Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Hej!
Har en (E46) med den enklaste stereon i. En bandare som heter "Reverse" skulle jag tro. Är det nån idé att byta den mot en Business stereo (också bandare). Är skilnaden i ljudkvaliten tillräckligt stor, så det blir värt besväret.
Shady
det är väl inte värt att byta en bandare mot en annan..iaf enligt min åsikt..

ska du byta så byt till en cd eller mp3 spelare direkt...dom är inte speciellt dyra längre
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Har en CD växlare (MP3) inkopplad till den. Jag undrar om ljudet blir bättre med en business, för nu är det inget vidare.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg trodde det ikke gikk an å koble cd-veksler til Reverse kassett, men det gjelder kanskje bare orginal cd-veksler (eller eldre modeller av Reverse)?

"Svar aldri et innlegg kun ved å henvise til søkefunksjonen."
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Växlaren är kopplad till anteningången bak på stereon.
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Är det nån skilnad i ljudet mellan stereon Reverse RDS och Business (båda bandare).
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Von Dust: Jeg svarte ikke på det spørsmålet fordi jeg ikke har greie på det.

Hmm, tja...jeg tviler på det (har som sagt ingen aning!), men om det skulle være en skillnad tror jeg iallafall at Business er den beste, den er jo også den mest vanlige.

Er det noen skillnad i priset på dem? (Business koster vel 5-6k)

Vil anbefale å velge Business CD om du skal kjøpe ny. I tilfellet du skal selge bilen din senere, og vil beholde cd-veksleren.
Det är nog liten eller ingen skillnad på ljudet mellan Reverse och Business, skiljer lite i finesser och manövrering tror jag. Troligen är de inte direkt utbytbara, Business kräver väl MID kan tänkas, och Business är väl en förutsättning för t.ex rattstyrning.
Nu talar jag mest om E39, men det finns nog en del paralleller mellan bilmodellerna vad gäller ljudanläggningar osv.
Växlare för MP3-skivor, måste innebära flera tusen låtar att välja mellan kanske då? Att köra med FM-modulator in på antenningången innebär rätt rejäl sänkning av prestandan rent ljudmässigt jämfört med direktkopplad spelare. Pilottonssystemet på FM-bandet bjuder ju inte på så värst upphetsande kanalseparation, frekvensomfång osv men det kanske du redan har märkt?

FP
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Jepp ljudet är värkligen inte det bästa. Har testat lite med olika frekvenser, men det hjälpte inte. Därför undrade jag om det är bra ide att byta stereon mot business.
Inte alls om det gäller just metoden med FM-modulatorn.
Enl. min mening är detta en nödlösning när man inte har nån AUX-ingång på stereon. Förutom FM-systemets begränsning finns alltid risken att en stark lokalsändare "tar över" och/eller tillför rejält med störningar till ljudet.

FP
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
folke: Hvis han bytter til Business, har han vel egen inngang til cd-veksler? Så slipper han jo "nødløsningen."

MP3-musikk er ofte = skitljud fra før av, men dette beror på hvordan de er brent. Det vet du sikkert, Von Dust?

(Mp3 = komprimerte musikkfiler. Dvs "unødvendige" elementer i ljudet tas bort for å minske lagringsplassen. Altså elementer som et 'vanlig' øre ikke oppfatter. Komprimerer man for mye, forsvinner altså nødvendige elementer i ljudet = skitljud. Det samme prinsippet som gjelder bilder, f.eks *.gif osv).
Växlaringången på business kommunicerar bara med BMW-växlare tyvärr, det går inte att aktivera denna utan vidare.
Allt är ju relativt, men så dåligt är ju inte MP3. Det har väl blivit en accepterad standard. I bilmiljön är det ju en hel del andra störkällor, även det mest perfekta och okomprimerade ljudet maskeras av andra ljud, dessutom är och förblir en bilkupé alldeles för liten för att få rätt perspektiv på ljudbilden.

FP
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Det verkar som om den bästa och billigaste lösningen är att köpa bättre högtalare och en sub. Ljudet måste inte vara perfekt, men med åtminstone lite bättre ljud, än nu, hade jag varit nöjd med.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
folke: Okay.

Det med mp3.. jeg mente ikke direkte at all mp3 = skitljud (jeg uttrykte meg litt dårlig). Min erfaring er at dem som konverterer audio til mp3 komprimerer for mye. Både det som ligger på internett, og de cd-er som et par kompiser har brent til meg tidligere.

Hmm.. kanskje tar jeg fel, de cd-er som jeg tenker på er brent i vanlig audio konvertert fra mp3. Har ihvertfall et titalls cd-er som låter skit (har skitljud i bilen fra før av, og det blir enda verre med disse cd-er).

Von Dust: Og et slutsteg. Er det bedre ljud du er ute etter, med tanke på denne tråden?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har uppgraderat min E39 från reverse till Business CD för en vecka sedan och det är STOR skillnad på ljudet mellan dessa anläggningar. Om inte 'CD är det primära eller om du vill ha växlare rekommenderar jag till uppgradering till Business kassett. Det finns ju rätt många billigare bandare på andrahandsmarknaden.
Du måste även ha passande display (åtminstonde i E39) som kan antingen vara IRIS eller MID.
/Mats
Mats: sen passar ju både BMW orginal eller Alpines fina lilla växlare CHM-S630 ( finns i paket med adapter för ca 4500:-)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Jag har som Mats bytt från reverse till business-kasett, och håller med fullständigt! Jag hade inte räknat med att det skulle bli nån skillnad på ljudet, men jag fick nästan en chock när jag lyssnade första gången, så mycket bättre lät det
Det måste va två helt skilda apparater, den saken är klar.

Anledningen till att jag köpte en kassett är att jag fick tag på en begagnad för 1100:-, och ska köpa till antingen CD-vxl eller enkel-CD. Då hamnar jag på 5-6K:- istället för 11-12K:-. om jag hade köpt helt nytt.

Hade letat länge efter beg. Business-CD, men hittade ingen, så då fick det bli så här istället.

Ska tillägga att jag har ett magnat extrema framsystem, har man original system kanske inte skillnaden blir så stor. (Inget ont om Nokia, men bilhögtalare kanske dom inte ska tillverka........)

(E39).

Från reverse till business CD kan jag tänka mig skillnad, reverse är väl alltid bandare?? Jag har bara kunnat jämföra business band och business CD, allt övrigt original. Ingen större skillnad (förutom CD-ljudet då) det är ju samma klass på radiodel, slutsteg osv.

FP
Har för migatt Reverse har en uteffekt på 4x7W DIN medan Buisiness har 4x20 W DIN uteffekt det lär väl göra en viss skillnad på ljudet....

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Båda modellerna (liksom de flesta stereo sedan många år tillbaka) kör med bryggkopplade standardkretsar i slutstegen.
Man kan se siffror allt från 15-20W upp till 50+ hos olika tillverkare. I realiteten ligger de alla runt 12-15W vid 4 ohm och 14V drivspänning och med måttlig distorsion.
Just effekten (W) är inget bra mått på ljudkvalité, för att uppleva en rejäl ljudförändring "i örat" måste man hela tiden 4-dubbla effekten, t.ex 5-20-80-320W osv.

FP
Folke: Ja, reverse finns bara som bandare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.