AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.022

323i (E46) -98 Oljud från bakvagnen

Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Hej!
Någon som kan hjälpa mig med att identifiera ett oljud som kommer från bakvagnen då jag kör på ojämn väg. Trampar jag på bromsen försvinner oljudet. Så fort jag släpper pedalen kommer oljudet tillbaka. Igår hittade jag en väg med kullersten, där jag, tydligt, kunde höra att oljudet försvinner då jag bromsar. Har kollat undersidan och alla rör, avgassystemet, värmeisoleringen och allt jag kunde känna på, sitter fast som det skall. Det verkar som om det kommer någonstans från bakaxeln. Hjälp!!
Jag skulle tro att de är en av silentblocksbussningarna (i bakvagnen) som är kassa. De kostar ca 1500 kr per sida att byta på bmw.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Inget man kan göra själv?
Vart sitter de och vad har man de till?
Massa frågor ja vet, men jag kommer att flippa ur om jag inte får ordning på detta.
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Kan du skriva lite mera, om detta wendtan? Tack!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Von Dust: Hvor langt har bilen din gått? (8000 mil?)

Via søkefunksjonen fant jeg blant annat denne linken: Länk

Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Tack för länken. Jag viste inte riktigt vad jag skulle leta efter. Det ser ut som om det samma problem hos mig. Det konstiga dock, är det att oljudet försvinner när jag bromsar. Undrar vart silentblocksbussningarna sitter.
Von Dust: Silentblocksbussning eller främre bärarmsbussning bak är en bussning som centrerar en axel. Jag har en sprängskiss någonstans som visar hur de ser ut. De är bara en liten bussning som brukar ge med sig kring 10 000 mil.

De behövs väldigt mycket tålamod för att göra jobbet själv. ofta måste man värma eller pressa för att få bort de gamla samt dit de nya.

BMWCS Syd #05392
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Då förstår jag. Bilen har gått 12700mil. Men jag undrar fortfarande om, hur det kommer sig att oljudet försvinner då jag bromsar?? Som du redan har fattat, kan jag inte mycket om detta. Jag har haft bilen i bara några veckor och oljudet har funnits där sedan jag fick bilen levererad från försäljaren. Tyvärr verkar det som om försäljaren försöker slingra sig undan.
Låter minst sagt lite konstigt att de skulle försvinna när du bromsar. möjligt att du avlastar bussningen när du gör det, men de känns lite långsökt. jag kan bara tala för hur fenomenet uppstog på min e36. har inte haft problemet på min nuvarande bil än.
Rådet jag kan ge dig är att åk till närmsta aukt bmw firma och be dem kolla igenom vad som är fel och be att få de skriftligt. de kanske kostar någon hundring, sen åker du till försäljaren och ger honom lappen och säger fixa :)

BMWCS Syd #05392
hn
9
hnk
320d Touring -13
Hej!

Ett rejält trådlyft..

Jag har liknande symtom på min e46 330i -02. Missljud och skrammel från bakvagnen. Försvinner så fort man bara nuddar bromsen, det räcker med att man bromsar så lite som är möjligt så försvinner ljudet.

Hittade du svarte Von Dust? Eller har någon annan liknande fel?

/Henrik
330i Toruring e46
318i Coupe e30

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.