AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
916

E38 - Igentäppt dränering för tacklucka

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Har försökt med piprensare men det tar emot vid cirka 4 cm instick, känns som det kan vara en böj. Har även provat med tryckluft utan framgång. Flottörerna är intakta och går lätt och fint. Någon som vet var dräneringen mynnar på E38? Kanske det går bättre från andra hållet i stället.

Problemet är att avrinningen är (mycket) långsam, men funkar. Långsammast är den på passagerarsidan men det går inte precis snabbt på förarsidan heller. Om det regnar mer än ett stilla normalregn så rinner det in i kupén i överkant av A-stolparna. Och regnar mer än så gör det ju emellanåt...

Vill helst undvika riva ner innertak och dylikt, inte alls säker på att jag kan få ihop allt igen så det blir snyggt. Eller är detta enkelt månne? Tips eller delade erfarenheter beträffande både dränering och innertaksdemontering mottages tacksamt.

Innan någon påpekar det - jag bad verkstaden fixa dräneringen vid senaste Inspektion II för en knapp månad sedan - servicerapporten hävdar att de gjort detta, fast å andra sidan de tog inget betalt för detta moment. Att det fortfarande inte funkar kan väl bero på att det inte är tvärstopp.

Har kollat gamla inlägg men inte funnit info om E38 även om det finns en hel del matnyttigt om E30 etc.

Mvh Björn

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Nu vet jag. De främre dräneringsslangarna till takluckan mynnar i vindrutans överkant under listen i vindrutans ovansida.

Något ljushuvud hade "tätat" översvämmning från takluckan med att kleta i tätningsmassa i dräneringskanalerna runt vindrutan och på så vis följdaktligen täppt igen dräneringen med översvämmning som följd.

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Vet någon vart dräneringen mynnar på E34?

- H U M A N R A G E -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.