|
|
|
|---|---|
stefannorr |
Har ett ständigt irritationsmoment i min bil,det är när man ska starta från trafikljus stopp m.m och ska dra iväg på ettan..ryck och så iväg eller så smyga smyga men då kan den stanna eller rycka skaka i alla fall ...eller om man har tur o hittar rätta dragläget på millimetern o gasen dito så kan man försiktigt dra iväg. Har testat bränna av kopplingen,tror de hjälpt men kan lika gärna vara inbillning..vad kan de vara..slut koppling? hardyskivan? svänghjul? bussningarna? sätt att testa på så man vet vad det? så att man slipper lämna in den o byta del för del. |
Bmw ludde |
Kanske så finns det forfarande skit på lammellerna ? |
| Skulle kan vara flera olika fel som påverkar detta! Skulle jag vara du så skullr jag börja med att hissa upp bilen och kolla hur stödlagret ser ut! | |
stefannorr |
Mr_Fatsie> var hittar ja stödlagret då? Är en som till 90% lämnar in bilen o låter dom fixa tyvärr. Bmw ludde> Frågan är ju hur mycke man törs bränna av? och ska man verkligen behöva det,har haft ett 15 tal bilar o aldrig varit i närheten av detta o då kör jag ändå eller gjort dsgligdags typ nissan prarie 84 ford taunus 66 m.m. |
|
okeej! Börja med att hissa upp bilen på en ramp! Alternativt domkraft bak! (inte glömma pallbockar)! Stödlagret är det som håller mittre delen av kardanen på plats! Vet ej just hur det ser ut på E36! Men vanligt vis brukar det sitta ett lager på kardanen som i sin tur sen sitter fast i en storgummiring som sitter fast i bilen! Så skryp in under bilen... ta tag i mitten på kardanen! Dra den upp o ner och i sidled! Kardanen ska sitta ganska stumt! Du kan även kolla på själva gummiringen (stödlagergummi) och kika efter om det eventuellt är några spricker eller liknande i gummit! Lycka till! |
|
| Stödlagret låter lite långsökt. Måste vara en deffekt koppling. | |
stefannorr |
Tycker dom borde märkt något när jag hade den på insp 2 för en månad sen,men de var då inga anmärkningar..men dom lär ju inte kolla upp så noga.. |
|
det känns som att du är inte ensam om det , min bil ska in på tisdag för att de ska kolla upp det vi får se om de hittar nånting Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
stefannorr |
Jo verkar vara rätt vanligt och hålla på bränna av kopplingen är ju bara tillfällig lösning om det ens hjälper..man bävar ju för trafikljus känner sig som en amatör när man ska i väg..i värsta fall får man väl byta till en automat*L*.. |
|
Om det skulle vara stödlagret så borde det även dunka utav bara helvete när du kör, då axeln vobblar. Låter snarare som något med kopplingen tycker jag. Det verkar ju som om det är den som hugger. Om du är rädd för att se ut som en amatör när du kör iväg så kan du ju alltid varva 6000rpm och släppa kopplingen och spinna iväg som dom riktigt coola grabbarna gör:-) Hej hopp! |
|
Satan22 |
tjena !! Hade samma problem på min gammla 520i . Jag gjorde så att jag sålde bilen o på så vis blev av med problemet... Att det rycker o har sig kan ju vara pga att du har fått olja eller någon annan vätska på kopplingslammelen oftast går inte det att bränna av utan man får helt enkelt byta lamellen och packboxen på vevaxeln (dyrt) |
Satan22 |
packboxen som går mot svänghjulet ... anntagligen har du typ fått in olja där igenom |
|
Tror nog ändå att det kan vara stödlagergummit som get upp... Den som väntar får se.... |
|
|
Tror nog ändå att det kan vara stödlagergummit som get upp... Den som väntar får se.... |
|
|
Lyfter denna tråd igen. Jag problem med att det rycker mycket när man bara gasar lite, alltså precis håller farten... då kan det rycka väldigt mycket... Jag har mätt på spjällägesgivaren och kollat glappet mellan gas och inte gas.. men den stod fint... så en fundering är om det har med lager kring kardan eller något liknande?? Vad tror ni? Mvh Johan |
|
| så var d för mig när min lmm var paj. men d kanske är den du mätt på (spjällägesgivaren)? | |
|
Ja, alltså jag menar givaren som sitter vid spjället på insuget... kommer inte ihåg exakta namnet på det, men jag brukar kalla det för spjällägesgivaren ;) Den reglerar hur mycket gas som ges typ.. svårt att förklara... Men du tror alltså lmm... har fått fler bud på det...så jag får helt enkelt kolla det.. Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.