AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
522

Hur är det med moms?

bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
har plockat hem en bmw från belgien från en privat person som har haft den i firman, antar jag. På fakturan står det taxfree, detta måste ju innebära att momsen är dragen och att jag inte behöver betala moms här hemma, bilen är en -99
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Om momsen är lyft vid köpet, ditt köp av bilen alltså, i Belgien är du tvungen att betala svensk moms. Köper du av en privatperson kan momsen aldrig lyftas dock. Se till att moms är betald i Belgien, misstänker att den är betydligt lägre där än här i Sverige. Du som privatperson har för övrigt *aldrig* rätt att dra av moms vid köp, för det krävs registrerad firma.

Om du söker på tidigare inlägg kommer du att se att detta tagits upp ett flertal gånger förr, läs gärna där om du vill ha mer information.
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Om momsen är lyft vid köpet, ditt köp av bilen alltså, i Belgien är du tvungen att betala svensk moms. Köper du av en privatperson kan momsen aldrig lyftas dock. Se till att moms är betald i Belgien, misstänker att den är betydligt lägre där än här i Sverige. Du som privatperson har för övrigt *aldrig* rätt att dra av moms vid köp, för det krävs registrerad firma.

Om du söker på tidigare inlägg kommer du att se att detta tagits upp ett flertal gånger förr, läs gärna där om du vill ha mer information.
bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
men om momsen är betalad i belgien så behöver jag inte betala här hemma eller??
Precis (om det har gått mer än 600mil).

/T.P.
Länk
bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
dum fråga kanske, men hur vet skatteverket om momsen är betald i Belgien??
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilregistret och skattemyndigheterna har liksom i Sverige ett samarbetssystem. I Sverige fungerar det så att när bilen är importerad får Skatteverket en notis om att en vagn tagits in i Sverige. Att de sen inte har tid att följa upp alla stora draka ens som importfuksar med moms, mätarställningar(polisen fräst) och annat fiffel som förstör ryktena för importbilar det är ju synd. Enligt vad jag hört är detta bara en tidsfaktor innan efterkontrollen hinenr i kapp här i Sverige då de nyligen fått långt mer resurser.
Stämmer som Asken säger, jag känner till fall där räkningar kommit på svensk moms i efterhand. Lönsamt att betala den belgiska momsen i detta fall...har för mig att den är 22% jmf den svenska 25%.

/Simon på väg mot 2000 inlägg!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.